Bästa disten för 600mhz CS-server

Permalänk
Medlem

Bästa disten för 600mhz CS-server

Hej!
Det är så jag undrar vilken den bästa disten för en P3 500mhzare med 2gb hårdisk som kommer köra en cs server är?
Det sitter 128mb ram i den snart lite till. är det något annorlunda att stoppa i mer ram än som det är i windows (inget) ?
Och denna disten. var kan jag ladda ner den?
Hur är det t.ex när man byter grafikkort i linux?
Funkar nvidas drivrutiner m.m?
Har ni några tips?

/Tomas

Visa signatur

\o/

Permalänk

Svår fråga! Handlar mer om smak än funktionalitet när man väljer distar eftersom allihop gör ungefär samma sak, men med tanke på den slöa processorn så vill du nog hålla dig borta från de renodlade source distarna.

Debian fungerar säkert alldeles utmärkt. Finns massor att tanka på Sunet.

Jo nvidias drivrutiner fungerar klockrent.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Men vilken version av Derbian?
Ska man ta den nyaste?
Hur många spelare tror ni jag kan ha på den?
Måste man ha någon form av X typ?

Visa signatur

\o/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PgGrrrr
#1Men vilken version av Derbian?
#2Ska man ta den nyaste?
#3Hur många spelare tror ni jag kan ha på den?
#4Måste man ha någon form av X typ?

#1 Ta woody
#2 Ja
#3 Med den mängden ram du har skulle jag säga kanske 10 spelare max, punta in lite mer så ska det gå fint.
#4 Nej

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Speler i princip ingen roll vilken dist du väljer, om du vill köra linux så finns ju red hat, slackware, debian osv osv.

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Avstängd

max spelare 6st det är på gränsen då.. det krävs en ~1400 för att driva 10 spelare helt felfritt och perfekt!

Visa signatur

Hemsida: www.galencpu.nu || http://berit.homelinux.net
Abit nf7s |twinmos pc3200 512Mb|POV GF4 ti4200|XP2500+ @ 2100Mhz
|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

sweclockers: det där låter helt fel i mina öron
på min tid körde jag en cs server med 10 spelare på 300mhz och 224mb ram på debian med 2.4.18(?) kärna.

körde det på bosse adsl och alla satt med en ping runt 30ms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
max spelare 6st det är på gränsen då.. det krävs en ~1400 för att driva 10 spelare helt felfritt och perfekt!

CS måste ju vara det sämst kodade spelet i världshistorien om man måste ha en 1400Mhz:are för att kunna vara 10 spelare på en dedikerad server... Något måste ha hänt med det sen jag senast testade det för sisådär 3-4 år sedan då man lungt kunde vara 10-15st på en 500Mhz med 256MB (ej dedikerad server).

q3ded med ~12 spelare tar inte nämnvärt mycket CPU-tid på en XP 1900 så det måste vara något allvarligt fel på CS imho

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus
CS måste ju vara det sämst kodade spelet i världshistorien om man måste ha en 1400Mhz:are för att kunna vara 10 spelare på en dedikerad server... Något måste ha hänt med det sen jag senast testade det för sisådär 3-4 år sedan då man lungt kunde vara 10-15st på en 500Mhz med 256MB (ej dedikerad server).

q3ded med ~12 spelare tar inte nämnvärt mycket CPU-tid på en XP 1900 så det måste vara något allvarligt fel på CS imho

precis.. dom försämrar koden varje gång dom släpper en ny version.. och så får dom miljoner av hårdvaruvärlden

Visa signatur

|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Mod: Det tar fan inte mer minne för att det är fler spelare (klart det gör men inga stora mängder, typ < 1 kb). Det är inga modeller som laddas in på en dedikerad server.

Sweclocker: Bullshit.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Mod: Det tar fan inte mer minne för att det är fler spelare (klart det gör men inga stora mängder, typ < 1 kb). Det är inga modeller som laddas in på en dedikerad server.

Sweclocker: Bullshit.

vad vet du om csservrar ?

Visa signatur

|Debian gnu/linux|

Permalänk
Medlem

Det Swecklocker säger är sant. Jag känner en som har hand om CS-servrarna på bhood.nu och han visade att den senaste 1.6 är helt sjuk i Linux. Den drar hur mycket CPU som helst. Det går dock lite bättre i 2.6-test7.
Windows fungerar faktiskt bäst just nu. :/

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Jag hade en cs 1.5 server på en 500 MHz med 128 Mb ram och smalband Telia ADSL som uppkoppling.
På den kunde man max vara 10 personer om man ville spela utan lagg, då låg pingen på runt 40 - 70.
Så den där datorn borde kanske klara 10 pers då 1.6 drar massor av CPU:n.

Och för övrigt verkar du inte kunna allt för mycket om Linux (rätta mig om jag har fel) så du kanske borde testa att köra det på Windows 2002 Server? Det kommer bli roligare om du får det att funka innan du ger upp, plus att det är som zeth säger, 1.6 servrar fungerar nästan bättre i Windows, åtminstonde likvärdigt.

Permalänk
Medlem

kör slackware säger jag bara för att jag gör det...

Permalänk
Medlem

öhm, kan bara säga att i cs-servrar kräver enormt mkt hårdvara, jag körde 2 servrar på en 2400+ och processorn var i klenaste laget när det var 10 på varje server, det var max, och hlds tog upp ~100mb virtuellt bara när man startar det sen ökar för varje spelare.. och det var för varje server

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweclocker
vad vet du om csservrar ?

För att jag körde en 1.5 förr, klara 10 spelare med 30 i latency. Det på denna hårdvara: http://jmb.mine.nu

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray

precis vad jag brukar säga, det enda den borde behöva hålla mer i ramminnet är en till spelares position och "status", detta kan verkligen inte ta mer än 1 KB, jag menar 1 KB är ju 256 st 32bitars variabler, mer än så krävs knappast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
precis vad jag brukar säga, det enda den borde behöva hålla mer i ramminnet är en till spelares position och "status", detta kan verkligen inte ta mer än 1 KB, jag menar 1 KB är ju 256 st 32bitars variabler, mer än så krävs knappast.

Var det inte självaste Bill Gates som tyckte att 640kb skulle räcka till alla?

Nädu, det går åt mycket mer minne och processorkraft med fler spelare..

Tycker dock det verkar som om CS kräver väldigt mycket mer i serverväg nu än det gjorde för några år sen.. eller så är det bara dagens spelare som är kräsna?
(Iofs så satt ju folk då med Geforce 1 och nu ska folk ha Radeon 9800 Pro enbart för att spela ett så gammalt spel... så det verkar ju som om spelarna kräver mer än spelet iaf...?)

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Det tar mer o mer bara.. därför det måste va säkrare och säkrare för fusk
Nu med Steam så måste du nästan ladda ner halva spelet genom det, bara för du inte ska kunna fuska så lätt...

tycker själv det e fel... kommer ihåg gammla tider, där va det mest en fråga om minne...

Permalänk

då var det färre fuskare också, inget whine och almänt härligt på servrarna, idag är alla bara jobbiga och skriker!

Permalänk

Offtopic, men ändå: spelade man CS regelbundet efter beta 7 borde man fan hållas inlåst. Vilket skräpspel.

W

Permalänk
Hedersmedlem

gör som nån sa... kör slackware så slipper du allt strul! jag tycker bara att debian e en massa krångel med!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag brukar.. ska du bara få in en fungerande dist med minimalt strul så ta Mandrake (eller RedHat, fast just nu är mandrake nyast och bäst)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Offtopic, men ändå: spelade man CS regelbundet efter beta 7 borde man fan hållas inlåst. Vilket skräpspel.

W

Så sant.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.