Permalänk

X problem i Debian

1. Det finns ingen .xinitrc (eller vad den heter) i min home-katalog
2. Jag får error när jag försöker använda "startx" men detta står vid start så jag tror vissa saker det funkar.
Start:

Citat:

Starting X font server: xfs.
Starting deferred execution scheduler: atd.
Starting periodic command scheduler: cron.
Starting X display manager: xdm.

Error:

Citat:

Fatal server error:
no screens found

When reporting a problem...

X connection to :0.0 broken (explicit kill or server shutdown).

Kan jag sakna något viktigt paket som behövs eller liknande?
Tacksam för hjälp, om det saknas information, säg till!

Permalänk

1. Då skapar du en.
2. Din XF86Config är till 99% felaktig.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen .xinitrc för att du använder en .xsession istället med xdm. xdm är i princip ett system för att x ska startas när datorn startas. Mycket enerverande tycker jag, för att man kan inte sedan på något lätt sätt stänga x. Du får ändra runlevel så att den inte startar xdm när du startar datorn och sedan, som sagt, köra xf86config (du kan givetvis också ignorera eller ta väck xdm, och bara köra xf86config och sedan startx.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Det finns ingen .xinitrc för att du använder en .xsession istället med xdm. xdm är i princip ett system för att x ska startas när datorn startas. Mycket enerverande tycker jag, för att man kan inte sedan på något lätt sätt stänga x. Du får ändra runlevel så att den inte startar xdm när du startar datorn och sedan, som sagt, köra xf86config (du kan givetvis också ignorera eller ta väck xdm, och bara köra xf86config och sedan startx.

Hur ändrar jag runlevel så att inte xdm startas när jag bootar datorn då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shadow-Song
Hur ändrar jag runlevel så att inte xdm startas när jag bootar datorn då?

Läs i "man telinit" (du ska ändra i filen /etc/inittab , om jag inte missminner mig). Men det är lite jobb ibland, så lättaste sättet att bli avmed xdm är apt-get remove xdm Men iaf, för att göra mig tydlig, själva felet ligger i din XF86Config som antagligen ligger i /etc/X11/XF86Config , och du kan skapa en egen med programmet xf86config. xdm är bara ett störande element.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

jag har kört xf86config, kan det vara grafikkortet som kronglar?

Permalänk
Citat:

jag har kört xf86config, kan det vara grafikkortet som kronglar?

Nä, men du har högst antagligen valt 24bits färger och en hög upplösning. Med xfree's defaulta drivrutiner så klarar inte x-servern att gå igång med dom inställningarna. Välj mindre upplösning och 16 bits färger.

Visa signatur

Permalänk

tror du jag är korkad? jag tar inte max, #1. Mitt grafikkort klarar inte det #2. Jag är inte helt korkad.

Permalänk
Medlem

Om du kör conf programmet själv så skriver den till XF86Config, vet inte i vilken ordning den kollar men jag tror den vill ha XF86Config-4 först. Kolla om du har båda, titta vilken som är den 'rätta' och skriv sen över XF86Config-4 med den andra.
Som tidigare nämts så ska du sänka runleveln i /etc/inittab för att xdm inte ska starta ( om du nu vill ha kvar det )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du ha mera hjälp så får du lugna ner dig, han påstod inte att du var korkad utan bara försökte hjälpa dig så gott han kunde med den infon du har get. Du bör posta hela din xf86config fil för att få bättre hjälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail
2. Din XF86Config är till 99% felaktig.

Tycker ni det är ett speciellt trevligt inlägg? Ger det mig mycket hjälp?
Det tycker i.a.f. inte jag!

Permalänk
Citat:

tror du jag är korkad? jag tar inte max, #1. Mitt grafikkort klarar inte det #2. Jag är inte helt korkad.

1. Jag antar du är en nybörjare eftersom du inte får igång X.
2. Nästan alla nybörjare som postar samma felmeddelande "No screens found" har valt på tok för hög upplösning och färg och de tänker aldrig på att X's defaulta drivrutiner inte klarar det.
3. Ska du ha hjälp får du lov att ge mera information än det här. Vi är inga tankeläsare.
4. Att få ett utbrott bara för att jag påstår du confat fel gör att du inte får mera hjälp från mig.

Men har man confat XF86Config rätt så får man igång X utan problem, förutsatt att man installerat xfree.

Visa signatur

Permalänk

Lider av samma problem, och har inte använt linux speciellt mycket.

Har ett Geforce MX 420, och har testat med både Nvidia Geforce- och generic-drivern, och jag har testat diverse upplösningar (från 640*480 till 1280*1024) i både 24 och 16 bitars färg.

Har installerat x-window-system med apt-get, och antar att xfree är med i det.

För att eventuellt lägga upp XF86Config-filen så behöver jag veta vad floppyn heter i Debian (hette tydligen inte floppy som i RedHat)

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endless Nameless
Lider av samma problem, och har inte använt linux speciellt mycket.

Har ett Geforce MX 420, och har testat med både Nvidia Geforce- och generic-drivern, och jag har testat diverse upplösningar (från 640*480 till 1280*1024) i både 24 och 16 bitars färg.

Har installerat x-window-system med apt-get, och antar att xfree är med i det.

För att eventuellt lägga upp XF86Config-filen så behöver jag veta vad floppyn heter i Debian (hette tydligen inte floppy som i RedHat)

/dev/fd0 ?

Denna datorn har samma grafikkort som ditt. Jag kör med drivern "nv", och 16-bitars djup (och 1280x1024 @ 85 Hz).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
/dev/fd0 ?

Denna datorn har samma grafikkort som ditt. Jag kör med drivern "nv", och 16-bitars djup (och 1280x1024 @ 85 Hz).

Testade det, men det blir fortfarande fel.

/dev/fd0/ var det jag letade efter, tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om du läste mitt inlägg, eller om jag var otydlig. Men det bästa är att köra med nv modulen som är inbyggd i XFree86, sen börja med 640x480@60hz i 16bitars färgdjup testa sig fram och sedan arbeta sig uppåt, lite trial and error som sagt. Kolla även så du inte har 2 confar en som heter XF86Config-4 och en utan -4.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
Vet inte om du läste mitt inlägg, eller om jag var otydlig. Men det bästa är att köra med nv modulen som är inbyggd i XFree86, sen börja med 640x480@60hz i 16bitars färgdjup testa sig fram och sedan arbeta sig uppåt, lite trial and error som sagt. Kolla även så du inte har 2 confar en som heter XF86Config-4 och en utan -4.

Jag har två st XF86Config... Vilken ska bort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

XF86Config-4 är den som läses först.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Lättast är väl att bara köra en 'mv XF86Config XF86Config-4'

Visa signatur
Permalänk

Läste men missade det av någon anledning (skyller på lite av varje).

Får fortfarande en krash när jag försöker starta X. Testade senast med nv, 16 bitar, 640*480. Kan frekvensinställningarna för skärmen ställa till det? Kör med värden som är strax under vad skärmen klarar av

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för värden? För om du får "no screens" found så kan det bero på detta. Det lättaste är väl om du lägger upp din conf nånstans och bifogar länken här så man kan se helheten.

Visa signatur
Permalänk

Windows tycker inte om disketten som jag lägger filen på. Win vill bara formatera den då, så det gick inget bra.

Kör med Horz 31,5-82kHz och vert 40-150Hz. Skärmen klarar av horz 30-96kHz och vert 50-160Hz (som jag också har testat)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Formatera disken i win, mounta den i linux, kopiera. Har du inte fat i kärnan får du väl kompilera in det eller använda ftp som vanligt folk

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Börja med att testa 30-60 på horz och 50-100 på vert. Se även till att detta syftar till "rätt" skärm i confen då den ibland kan ha en "Standard VGA" skärm som default, va ett tag sen jag gjorde det.

Visa signatur
Permalänk

La upp XF86config-4 och loggen nu...

http://as1-4-6.tul.s.bonet.se/~skivsamlingen/skoj/xf86/XF86Co...
http://as1-4-6.tul.s.bonet.se/~skivsamlingen/skoj/xf86/XFree8...

Hoppas att det kan vara till nån hjälp.

Kan tillägga att jag har testat med lägre frekvenser på skrämen också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testat de exakta för din skärm? Står i manualen.
Kollade loggen.
"(EE) No devices detected.", låter som den inte hittar ditt kort, och enligt google så verkar det vara så:
"It's not quite that easy the line (EE) No devices detected. is the big show stopper, X is saying it cannot find your video card, you need to run xf86configure first as root and you'll need all the info about your moniter and video card when you do.".. verkar som du antingen har specificerat fel kort, eller så har du nåt annat fel? Vad vet säkert google mer utförligt. Söka orkar då inte jag göra, särskilt inte just nu ;P

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.