Intresseundersökning för EXTREMT chassi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
hmm....jag är inte riktigt med på hur du menar.... ett "plåtbakstycke" kommer ju inte att vara tyngre än betongväggarna iaf och vilken dator har inte en en sida med en massa dyra och stötkänsliga komponenter på sig?
...eller så har vi missförstått varandra och jag får återgå till att vara bakfull:)

vad jag förstog så var idén att plåtsidan skulle ha stort sett alla datordelarna skruvade på sig och vara utdragbar - rätt?
- om den blir uttdragbar så kommer den att vara _väldigt_ tung och då är det väldigt enkelt att den tar i (betongen) vid monteringen eller ramlar... båda skulle vara förödande för delarna.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _ZaZZ_
Drillseargent: jo.. jag har "sett det in action" verkade funka finfint..
sen att min systerson äger www.aid.se e en annan sak..

med en saftig rabatt så kanske man skulle kunna tänka på saken

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Drillseargent: jo.. jag har "sett det in action" verkade funka finfint..
sen att min systerson äger www.aid.se e en annan sak..

Låter ju bra.

Men då kanske du vet var det finns lite bättre bilder på materialet. Bilden på www.aid.se är inte smickrande. Hur tjockt är det? Det finns inte så vansinnigt mycket utrymme över i chassit.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vad jag förstog så var idén att plåtsidan skulle ha stort sett alla datordelarna skruvade på sig och vara utdragbar - rätt?
- om den blir uttdragbar så kommer den att vara _väldigt_ tung och då är det väldigt enkelt att den tar i (betongen) vid monteringen eller ramlar... båda skulle vara förödande för delarna.

en skena att dra ut plåten (bakåt) på så att man inte släpar komponenterna i sidan eller får den att ramla, sen är det klart, att ju mer prylar man har i burken, desto tyngre blir den, jag tänkte mest på normalanvändaren, och då blir det ju inte så förskräkckligt tungt. Nätagget kan ju t.ex. sitta fast däruppe i betongen med ett snabbfäste så att man snabbt kan få bort kablarna vid demontering, och cd-enheterna kan ju också sitta kvar när man drar ut plåten

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk

Vad gör ni med era datorer igentligen? Har ni tävlingar om vem som kan demontera/bygga ihop snabbast? Ni får räkna med att åtkomsten av t ex sladdar är något som måste offras för att få chassit tyst.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

Precis Drillseargen, kunnde inte sagt det bättre själv..:)

Permalänk
Medlem

nä, inga tävlingar:) men när man ändå håller på att tillverka ett chassi så kan man ju lika gärna göra det så lättmekat som möjligt?
självklart så är ju inte det högsta prioritet när man snackar såna här chassin, men man kan ju slänga en tanke ditåt ibland?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Låter ju bra.

Men då kanske du vet var det finns lite bättre bilder på materialet. Bilden på www.aid.se är inte smickrande. Hur tjockt är det? Det finns inte så vansinnigt mycket utrymme över i chassit."

Drillseargent: ska se om jag kan få tag på några "in action" osv..

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Citat:

Drillseargent: ska se om jag kan få tag på några "in action" osv..

Vore jättetrevligt om du kunde det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ska försöka..

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk

Kommer projektet nånvart?

Visa signatur

Permalänk

Rockmater håller på för fullt. Ska be honom komma med rapport om läget

Visa signatur

Permalänk

rockmater - where are you??????!?????????!????????!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen respekt, låt tråden vila! Dagens ungdom...

Permalänk

Här är jag...jo det är så att jag är ingen arbetslös slashas som kollar på dokhussåpor å dallas på dagarna utan jag pluggar på högskolan till programmerare, samt att jag jobbar varannan helg så jag hoppas att ni har förståelse för att sånna här projekt tar lite tid. Ingen vill det mer än jag, att få detta projekt i snabb rullning framåt.

Permalänk

Medans Rockmater håller på med betongchassit tänkte jag börja på ett "litet" sidoprojekt

Principen är precis densamma som med betongchassit, men istället för betong tänkte jag använda mig av tjock plåt (3mm+).

Ska sätta mig ner imorgon (idag) och ringa runt till olika plåtverkstäder och höra vad det kan kosta för dem att stansa ut bitar efter ritning, göra grovarbetet alltså.

I detta chassi tänkte jag klämma in ungefär samma specs som tidigare:

#5.25" enheter/HD bakom ljudisolerad lucka eller liknande, allt upphängt i siliconslangar eller fästa med silikonbussningar.

#Moderkortet placeras liggande med allt såsom nätagg osv osv.. dolt i chassit.

#Kylningen kommer bestå av:

-Grafikkort > 156w peltierelement med swiftech´s peltier nätagg.
-Processor > Vapochill eller Prometeia
-Nordbrygga > DangerDen´s Z-block
-MOSFET > Små vattenblock (Om jag lyckas)
-Vatten > 2st Heatercores på ca: 550cfm luftflöde genom.
-Cirkulation > Eheim 1250
-Fläktar > 2st Delta 80mm och 2st Sunon Extreme 120mm med fan-controller.

#Ljudisolerade luftkanaler/labyrinter innehållandes:

-2st HeaterCores och en kondensator till vapochill eller prometeia.
-2st 80cfm och 2st 195cfm fläktar.Totalt ca: 550 cfm

Systemet i övrigt kommer att se ut så här:

-Abit NF7-S 2.0
-Barton 2500+
-2x 256mb Twinmos-Winbond 3200 ddr
-Radeon 9700np@pro
-Antec Truepower 430w

( inte en helt ovanlig setup här på Swec

Om någon har tips om var man kan få tag på proffs-ljudisolering (sånt dom använder i studio miljö) vore jag tacksam

Vore trevligt att få lite respons på det här projektet eftersom det kommer att kosta en hel del pluring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*e-mail vid uppdatering*

Visa signatur

Intel Core i7-12700K | Kingston Fury Beast RGB DDR4 3600MHz 32GB | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse | Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe SSD | Kingston Fury Renegade M.2 2TB NVMe SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drillseargent
Om någon har tips om var man kan få tag på proffs-ljudisolering (sånt dom använder i studio miljö) vore jag tacksam

mindre studios använder sig väl av äggkartong?

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDaweu
mindre studios använder sig väl av äggkartong?

Ehhh, kanske studior med väldigt låg budget. Är lite väl mycket ghetto att ha em massa ägkartong i chassit

Visa signatur

Permalänk

Ritningen på chassit är klar och jag har nu påbörjat formbygget. Jag har även suttit å knåpat ihop lite skalaenliga bilder i Bryce5 (se länkarna nedan).

http://www3.telge.kth.se/tdi01jjn/chassi/closed-front.jpg
http://www3.telge.kth.se/tdi01jjn/chassi/open-front.jpg

Permalänk
Medlem
Permalänk

va.. är du vid liv fortfarande?

Visa signatur

Permalänk

Drill de finns tunna vita sten skivor att använda istället för plexiglasstavar

brr plexi i ett betongchassi

De tunna vita stenarna låter ljus komma igenom

Permalänk

låter ju ganska coolt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Härligt med bilder i alla fall!
Hejja-hejja på er!

Visa signatur

Dator: P4 2.8GHz (800MHz FSB) | Abit IC7-MAX3 | 2x512MB RAM | ATI Radeon 9800Pro 128MB | 2xRaptor 36GB @RAID0
Burk 1: P3 800MHz | 256MB PC133 RAM | 40GB HDD | CD-RW
Burk 2: AMD K5-133MHz (?) | 64MB RAM | 2GB HDD

Permalänk
Medlem

Vad för natursten har ni tillgång till?
Är det både granit, marmor och kalksten?

Möjligheterna är oändliga.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

ska den stå på spikes?
det var ingen dum idé. Jag antar att luftintag/utblås kommer att sitta där också?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vad för natursten har ni tillgång till?
Är det både granit, marmor och kalksten?

Möjligheterna är oändliga.

Vi har tillgång till ett stort sortiment av sten i olika fraktioner, från mjöl till hela block, samt i en mängd färger och variationer.

Dock så kan större stenar inte användas till denna konstruktion i.o.m. att väggarnas tjocklek kommer att hålla 20mm. I prototypen så kommer stenar upp till 5mm att användas.

Citat:

ska den stå på spikes?
det var ingen dum idé. Jag antar att luftintag/utblås kommer att sitta där också?

Ja, tanken är än så länge att 4 spikes ska bli chassits kontakt med moder jord.

In och utblås kommer inte att vara placerade i botten utan på alla fyra sidor (inte utan anledningar).