Är NEC ND1300 en bra DVDbrännare isåfall...

Permalänk
Inaktiv

Pioneer har ju funnits på DVD-recording scenen bra länge. Pioneer tar i princip vilka skitskivor som helst. Stabilt och tyst, ser kanske ful ut men brännaren är felfri och tillsammans med NILs RPC1 firmware, 2x4all, 12x Rip. Det är en killecombo. Sen att den kostar 1395 på netonnet är ju bara ett fynd. spendera 200 kr extra och köpa en som kan det här med dvdbränning.

Permalänk
Medlem

Som jag sa i en annan tråd, börjar fundera mer och mer på en 106:a, Nec:en har haft ganska lång tid på sig att bli stabil med billigare media och har väl lyckats halvdant som jag förstått det med nyare firmware.

Sen är jag även sugen på lite-on 411s, men känns lite osäkert att köpa den nu och hoppas på att framtida firmwares ska lösa dess "barnsjukdomar".

Medans då man har 106:an som funnits ute ett bra tag och enligt de flesta jag har pratat med fungerat mer eller mindre felfritt. Tyvärr är 106:an inte nå vidare på att klara nyare kopieringsskydd så den kommer inte vara nått trevligt alternativ om man vill göra backup på nått nyare spel. Lite-on cd-brännare som jag kan minnas det har klarat sånt ganska föredömligt så därför hoppas man att även 411s ska klara det. Men då är man tillbaka till problemet med 411s barnsjukdomar som än en gång gör det fundersamt om det är värt att chansa.

Men tyvärr måste jag avsluta med på vissa lite-on freaks forum så sägs det mer eller mindre enhälligt att man ska lägga sina pengar på NEC 1300 eller pioneer 106(den sista rekommenderas oftast). Iaf i nu läget tills ny firmwares släppts och då kanske 411s kommer vara ett prisvärt alternativ. Men som alltid här i datavärlden så finns det ju även de som inte haft ett enda problem alls med sin 411S, andra som bara har problem när de brännt -R(W) men inga problem då de har brännt +R(W).

Permalänk
Medlem

Ja, då blir det nog en 106:a imorgon. Verkar stabil.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apbot
balkpaq oranga 4x ska ni köpa .
billigaste 4x skivorna . och dom funkar klockrent till necen.
själv har jag bränt ca 40 st av den sorten. inte en skiva har failat, och alla har spelats upp felfritt på min dvd spelare.

buggy.no-ip.com
kolla priserna där.

50 pack 11.80 st eller nått var det sist jag kollade.

Jag har brännt 4 st såna men på en blev det ett icke-korrigerbart läsfel nästan längst ut på skivan (läst med NECens ganska crappiga läsare), så för datalagring är de inte helt stabila.

Vad tycker ni om White Label?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Varför ska alla envisas med att använda princo?
Är det värt att spara 2-3kr per skiva, när man inte vet om skivan fungerar om några månader?
Det räcker med 2-3 coasters i ett 50pack för att väga upp prisskillnaden till Ritek, Ricoh mfl.

Beställ Ritek 4X dvd-r från england för 13kr/st eller Ricoh 4x DVD+R för 10kr/st.

Jag och en kompis har bränt ungefär 140 Princoskivor (bulkpaq/datawrite) med en Pioneer A05, när vi testade de 50 första i Nero CD-speed så va det rena läsfel på ungefär 30 av dom. När jag säger läsfel så menar jag när grafen går i bott, och dvdläsaren får spinna upp/ner för o försöka få ut något av skivan. (Testade i en pioneer 116 och A05'an)
Så gör inte samma misstag som vi gjorde, köp ordentliga skivor!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag kör själv enbart ritek av kvalitetsskäl. g03 är extremt prisvärd. Bara det att de kostar typ 13-14 kr i sverige och med frakt från england en himla massa.

Förövrigt upptäckte jag att min 6 år gamla Hitachi GD-2500 läser orange bulkpaq helt felfritt även om inte NECen gör det.

Permalänk
Medlem

Av dom DVD skivorna som finns på NetOnNet, vilka skulle ni rekommendera att man köpte?
Är det Traxdata som man bör satsa på eller?

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

Traxdata är ritekg04, anses väl vara bland de bästa skivorna man kan köpa(ritekg04 asså ).

Permalänk
Medlem

Jag har problem, har en NEC 1300. När jag ska bränna me Nero 6 får jag följande felmeddelande varje gång. "Drive is in use by another application" fattar inte vad jag ska göra. Jag har uppdaterat firmware till 1.08 men det hjälper ändå inte.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Jag har problem, har en NEC 1300. När jag ska bränna me Nero 6 får jag följande felmeddelande varje gång. "Drive is in use by another application" fattar inte vad jag ska göra. Jag har uppdaterat firmware till 1.08 men det hjälper ändå inte.

Läs felmeddelandet en gång så kanske du förstår?
Ett annat program har tydligen lagt beslag på din NEC, troligtvis ett annat brännarprogram eller mediaspelare. Läste nånstans att detta va ett problem om man hade Roxio EasyCD installerat. Bara börja leta vad är för program som använder/bokat din drive.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)