Permalänk
Medlem

Jordningsfel?

Jo, det är såhär. Jag hade inga jordade urtag i mitt rum, och löste det på enklaste sättet, genom att jorda genom elementet (observera att det är ett el-element, och inte vatten). Elementet är jordat precis som det ska, och jag använder bara jorden från elementet, och tar nollan och plus från vanliga urtaget.
Det här kopplade jag ihop för kanske 3-4 månader sen, och allt fungerade bra ibörjan. För kanske 2 månader sen började jag märka av stabilitetsproblem som sen dess bara har ökat och ökat. Skickade tillbaka en sata-disk, och fick en ny tillbaka. Alla usb-kontakter dog plöttsligt. Ibörjan trodde att moderkortet hade börjat dö eller nått, men efter att testat endel med en multimeter så märkte jag att usb-kontakterna fungerade perfekt sålänge dom inte kom åt chassi-jorden, och lite andra märkliga fel. jag började misstänka min jordningsmetod, och testade att koppla ur den, och efter den fått stå ett tag så fungerade i alla fall usb-enheterna. Har inte märkt av några problem med hårdisken än, men den har sköttsig ibland tidigare också.

Någon som vet varför kan man inte jorda som jag gjort, och finns det något bättre sätt att fusk-jorda?

Permalänk
Medlem

Alltså jag tror inte elementet är jordat om det är ett elelement.

Permalänk
Medlem

Vad är det med alla amatörelektriker ikväll? Jag har sett inte mindre än tre topics om amatörjordningar. Att fråga hur man själv jordar är som att gå in på Blizzard och fråga hur man hittar ett crack till Diablo II.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Avstängd

Vågar inte ge några "goda" råd, men i den HÄR tråden står det en hel del om jordning i elementet osv.

Men det med USB-kontakterna; moderkortet, som kontakterna sitter på, sitter ju i chassiet och är väl alltid i kontakt med jord ändå? Eller jag kanske bara är trött.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Alltså jag tror inte elementet är jordat om det är ett elelement.

Altså jag förstår inte hur du kan ha en åsikt i hurivida mitt element är jordat eller inte. Det är jordat, ta mitt ord för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Vad är det med alla amatörelektriker ikväll? Jag har sett inte mindre än tre topics om amatörjordningar. Att fråga hur man själv jordar är som att gå in på Blizzard och fråga hur man hittar ett crack till Diablo II.

Snarare som att gå in på Blizzard och fråga varför det inte funkar med min cd-key, men med lillebrorsans... Tack förövrigt för ditt påpekande att det finns gått om andra trådar om detta för tillfället, hjälpte mig verkligen...

Ja, jag vet att det inte är så tillåtet ätt jorda i element och liknande, men eftersom jag är lite händig själv, och tycker att jag ju igentligen bara skadar mig själv om jag skulle göra fel, så är det väll mer eller midre ok.
Till alla dom som tänker påpeka att det är farligt att blanda jordat och ickejordat i ett rum: Tack, jag vet. Det är därför allt i rummet är jordat genom elementet (utom taklampan och sänglampan, men jag når ändå inget jordat ifrån dom).

Ledsen att jag är grinig (börjar bli trött nu) men inga fler onödiga komentarer tack...

Permalänk
Medlem

Varför skulle man jorda ett elelement om inget annat i rummer är jordat? Är bara farligt...
Om elementet var korrekt jordat skulle inte dina problem uppstå, förutsatt att allt du kopplat till datorn är jordat också.

Jag fuskjordade i vattenelementet när jag bodde hemma hos föräldrarna, fungerade utmärkt. Var skönt att slippa 125V(uppmätt) stötar varje gång man lutade fötterna mot metallrören till elementet och råkade röra datorn/förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Vågar inte ge några "goda" råd, men i den HÄR tråden står det en hel del om jordning i elementet osv.

Men det med USB-kontakterna; moderkortet, som kontakterna sitter på, sitter ju i chassiet och är väl alltid i kontakt med jord ändå? Eller jag kanske bara är trött.

mmm, såg den, men den handlar väll mest om vatten-element, och där är det ju jordningen genom vattenpannan som kan va lite kinkigt...

Jo, moderkortet har hela tiden kontakt med chassie-jorden, så det hela är lite märkligt... Nån som har en teori på varför bara sata-disken och usb-kontakterna fick problem och inte hela datorn?

Permalänk
Medlem

Alltså läs http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=19968...
och fatta hur jvla dumt och farligt det är!... även om du är händig så är du ingen utbildad elektriker... låt proffsen sköta sitt jobb ffs!

Visa signatur

"If you are looking for perfect Saftey, you will do well sitting on a fence watching the birds"
Wright Brothers 1901

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle man jorda ett elelement om inget annat i rummer är jordat? Är bara farligt...
Om elementet var korrekt jordat skulle inte dina problem uppstå, förutsatt att allt du kopplat till datorn är jordat också.

Jag fuskjordade i vattenelementet när jag bodde hemma ho föräldrarna, fugnerade utmärkt. Var skönt att slippa 125V(uppmätt) stötar varje gång man lutade förretna mot metallrören till elementet och råkade röra datorn/förstärkaren.

Elementen går genom en annan kottling än all annan el. Tror det var (och är naturligtvis fortfarande) lag på att el-element måste jordas när huset byggdes...

_ZaZZ_: Har du koll på vad en elektriker tar för att dra in jord till varända urtag i en stor villa. Kan säga dej att det är långt över vad jag är villig att betala, och behöver det bara i ett rum dessutom, så därför fixar man det själv...

Permalänk
Medlem

Ge fan i att fuskjorda!
Det är både olagligt och kan vara livsfara om man inte vet vad man håller på med.
Låt en behörighet elektriker fixa det eller så låter du bli.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

De är inte ens amatörelektriker utan de är wannabes.

Visa signatur

» Bad wolf

Permalänk

hmm, jobbigt det här. Man tycker ju att det inte borde vara några problem för elelementet bör vara jordat till vanliga skyddsjorden men det verkar ju inte som det.

Men det är fortfarande olagligt. Det är inte bra. Du kommer få höra det tills du har ringt en elektriker

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Tror det var (och är naturligtvis fortfarande) lag på att el-element måste jordas när huset byggdes...

Du tror?
Något är helt klart fel med jordningen eftersom det inte funkar, det måste du väl hålla med om?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du kan vänta dig något annat än spe och gliringar. Det har nyss varit på gång en flersidig tråd om ämnet där merparten mer eller mindre har uttryckt starkt motstånd (några Giga Ohm sådär ) mot egenhändiga el-installationer med avsaknad kompetens. Varför tror du att du skulle få något annat svar än dem? Dumma frågor får oftast dumma svar. I det här fallet får en dum fråga ett väldigt klokt svar: låt bli att kvadda vårat el-nät.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tror?
Något är helt klart fel med jordningen eftersom det inte funkar, det måste du väl hålla med om?

Två skarpa iaktagelser där. Ja, jag tror att det var lag på att el-element måste jordas när huset byggdes. Vad förstår du inte med det, och vad påverkar det? skulle elementet inte vara jordat för att det inte var lag om att element måste jordas?

Och ja, jag håller med om att något var fel med jordningen. Om du läser min första post en gång till så ser du att det framgår väldigt tydligt ur texten. Själva anledningen att vi diskuterar detta är för att jag är medveten om att det var ett jordningsfel (se topic), och frågade om det här för att försöka få svar på varför. Några oklarheter på det?

Citat:

Jag tror inte att du kan vänta dig något annat än spe och gliringar. Det har nyss varit på gång en flersidig tråd om ämnet där merparten mer eller mindre har uttryckt starkt motstånd (några Giga Ohm sådär ) mot egenhändiga el-installationer med avsaknad kompetens. Varför tror du att du skulle få något annat svar än dem? Dumma frågor får oftast dumma svar. I det här fallet får en dum fråga ett väldigt klokt svar: låt bli att kvadda vårat el-nät.

Jo tack, jag börjar märka att det finns gott om personer som inte kan hålla sig ontopic, och på sätt och vis egoistiska personer som inte bryr sig om att hjälpa, utan bara är ute efter att förmedla sin åsikt om saker som inte hör direkt med ämnet att göra, eller som på något sätt hjälper den som frågar.

Varför jag tror att jag ska få svar på min fråga när två stora trådar tidigare har misslyckats? Därför att jag, tillskillnad från dom, redan har försökt jorda, misslyckats, och beskrivit problemen med det, vilket borde väcka ett visst intresse. Jag har formulerat (imo) min fråga på ett sett så att det ska gå så problem fritt som möjligt att svara. Jag har försökt att undanbeda onödiga svar, vilket dock inte lyckats. Jag svarar på onödiga frågor ordentligt, istället för att ignorera dom, vilket borde ge ett bättre intryck, och en större viljan att hjälpa mig. Som kontring på din fråga kanske jag kan fråga på vilket sätt den hjälper mig?

Du kanske skulle kunna förklara lite närmare i ett pm på vilket sätt jag kvaddar vårt el-nät, genom att göra min dator instabil, och släppa ut några watt spillströmmar genom jorden...

Om nu någon känner ett behov av att fråga något yttligare som inte är direkt anknytet till frågan: Snälla, ta det över ett pm, för det hör inte hemma här.

Permalänk
Medlem

Är du inte villig att betala får du avstå från att använda datorn då.
Det kostar att ligga på topp. Det är pga folk som är "Händiga" som många olyckor sker..

Permalänk
Medlem

Alltså det verkar som att du inte fattar själva grejen... det är INTE offtopic att avråda dig från egenhändiga el-installationer då det är emot lag. Förövrigt tror jag att det står i reglerna för bruk av Swec att diskussioner inte får bryta mot svensk lag. Vilket denna spekulation gör. Och därför är det våran fulla rätt att protestera och inte erbjuda någon hjälp då det skulle mer eller mindre betyda att man skulle bli medbrottsling. Vill du leka med el så får du göra det, men du kan ju inte förvänta dig att du ska få någon hjälp när det handlar om olagligheter. Vill du experimentera så gör då det, men jag tror att det finns ytterst få som är villiga att ge dig råd som kan visa sig vara livsfarliga och hota ditt liv. Det får du ta ansvar för själv.

"Tja, hörrni hur gör man enklast ett bankrån? Jag har försökt själv engång men misslyckades... hur gör man egentligen"

Och om alla på jorden skulle ta och spilla några watt ner i marken skulle det ta och bli väldigt många watt efter ett tag. Ett svar som hjälper dig: Låt bli att mixtra själv, utbilda dig eller betala en elektriker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett annat argument mot att fuskjorda eller hålla på med andra olagliga "hemmakopplingar" är ju det med försäkring.
Om jag har fattat det rätt så kan det hända att man inte får ut ett öre om tex huset brinner ner och det kommer fram att det var fuskjordat någonstans, även om branden startade av att en fotogenlampa välte i andra ändan av huset.

Permalänk
Medlem

Och hur troligt tror du det är att de kan bevisa att det var fuskjordat?

Tycker det är helt uppenbart att något är fel med elementets jordning om Genesis nu har kopplat rätt, men han verkar inte hålla med...

Permalänk
Citat:

Tycker det är helt uppenbart att något är fel med elementets jordning om Genesis nu har kopplat rätt, men han verkar inte hålla med...

Det är inte så svårt för försäkringsbolaget att se en koppartråd som sitter mellan en dator och ett element, även om det har brunnit.
Som du kanske inte känner till så brinner inte koppar så lätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

De upptäcker det.
Även om huset brinner ner helt och hållet så det bara är aska kvar så brukar de lyckas fastställa brandorsaken.

Visa signatur

» Bad wolf