Permalänk

Vad ser ni i Lian-Li?

Jag har aldrig riktigt förstått det här med Lian-Li. Jag menar, förvisso är stilrenhet en viktig sak men jag vill att mitt chassi samtidigt ska ha en estetiskt tilltalande design. Lian-Li är ju verkligen så kallt och hårt någonting bara kan bli. Ni som har en passion för dessa chassin, kan ni förklara lite varför ni gillar dem, och har ni liknande smak vad gäller t.ex. möbler och mobiltelefoner?

Och inga "Dom är bara snyggast, fel att fatta" inlägg tack. Uppmanar faktiskt till lite seriös diskussion.

tack för alla genomtänkta svar!

Permalänk
Hedersmedlem

När de flesta andra chassin är Hyundai så är är Lian-Li Audi.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Alla människor har olika svar, många har svårt att acceptera det (kika bara på när någon vill köpa ett Xaser chassi på forumet) tyvärr (syftade ej på dig). Jag gillar Lian Li för att de kombinerar en underbar design med en smart konstruktion, har dock ej råd själv. Personligen gillar jag stilrena saker, och allmän ordning och reda utan jobbiga krusiduller. Jag skulle anse att Lian Li helt går i hand med min övriga syn på design. Apple anser jag också vara en av mina stora design-idoler.

Att folk ej gillar Lian har jag mycket lätt för att förstå. De är nämnligen lite tråkiga med sin rena design - vissa kanske inte ens vill kalla det så. Jag tror man skulle kunna dra lite samband med personligheten i övrigt, typ de som gillar designlådor och de som gillar Lian/stilrena chassin. Jag t.ex, föredrar kvalité, är lugn, mr duktig, ordningsam och förmodligen till och med en smula tråkig - jämför med ett PC60. Skulle tippa att min personlighetsanalys i normalfallet ej gäller för ett Xaser geek.

Fan vad vetenskaplig man kände sig nu då plötsligt. Aja, hoppas det gick att läsa.. reserverar mig för skitsnack med tanke på klockan.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Ok, tack för inlägget jonasy!

För att svara lite. Du nämner att lian li kombinerar underbar design med smart konstruktion, med konstruktion antar jag att du menar insidan och så? Det må vara men vad är designat med utsidan. Det enda dom gjort är att skala bort alla konstnärliga element från ett objekt. Vad återstår, en fyrkantig låda, ingenting mer. (ursäkta om min syn på lian li är något förenklad men jag ser faktiskt inget mer)

Ang apple så förstår jag varför du gillar dem, innovativ design är det minsta man kan säga och dom gillar ju verkligen att ta ut svängarna men däremot tycker jag apple och lian li (bortse från nyaste G5'an) ligger i helt olika ändar av skalan. Apple jobbar ju mycket med plast och mjuka linjer, strömlinjeformat.

Lian-Li är som, ja en fyrkantig plåtlåda....

Och inte nog med det så borde den sticka ut riktigt mycket från tangentbord/mus/monitor. Så länge man inte lagt ner en förmögenhet på detta. Och hur kan man då kalla det stilrent om det inte matchar varandra? Och om man nu anser att Lian-Li lådan inte syns så mycket så är det väl egentligen ingen mening att ha en sådan dyr låda? capiche?

Hoppas jag bidragit med någonting du kan svara på.

(Jag vet att jag nog stavat capiche fel men har man nyss fått Gudfadern DVD-box så vad ska man göra )

Permalänk
Medlem

Jag tycker att jonasy samanfattade ganska bra.

ang. smak om design i övrigt så tycker jag om raka linjer och enkla färger utan mönster. Funderar tex. på att köpa en helt slät ring i titan, eftersom jag tycker om nyansen och det enkla i det, och borstad alu är ganska likt titan...

Edit: tillägg eftersom Lightwave hann emellan...

Jag skulle gärna ha övriga tillbehör som passade in, men jag tycker inte att det är ett vettigt argument att köpa en ful låda bara för att det inte görs några snygga skärmar (bortsätt från några dyra tft).
För tillfället ser min lian-li inte heller särskilt bra ut, men jag tänkte väl när jag köpte den att det är ju en bra grund att börja med.

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att jag anser det vara konstnärligt när någon skalat av alla element som ej behöver vara där. Däreigenom tycker jag Apple och Lian Li har vissa likheter. Hur mycket svammel hittar du på en G5'a eller en iBook?

Ang. kringutrustning är detta såklart ett litet probb. Själv är jag ingen som lämnar något åt slumpen så musen råkar vara en BMW designad (MX500), en stilig IceMat och jag skall snart inhandla TFT (en 172X ser jäkligt designig ut imo) och tagentbord vill jag ha ett Coolermaster Aluminium men tyvärr finns det ej i Sverige. Dessutom tycker jag inte en Lian li sticker ut - den smälter in.

Skulle förresten vara kul att veta vad du har för låda? Själv har jag en Antec som är en snygg kopia på Chieftec som jag normalt inte gillar. Ångrar mig lite nu i efterhand men jag tycker fortfarande den är jäkligt snygg.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

tycker Lian Li:s chassin är otroligt stilrena och snygga, samtidigt som de inte är nån 'blickmagnet'.
Kommer jag in i ett rum där det första jag ser är neon, fönser, lampor och plast vill jag bara spy, typ.
Lian Li är en snygg chameleont, typ.

citerar jonasy: "kombinerar en underbar design med en smart konstruktion"
-klockrent

Visa signatur

säljer: LCD 2x16 | VFD 2x20 | VFD 4x20 | DVD-rom till bärbar
söker: 2,5" HD | TFT >14"

Permalänk

Mm, förstår vad du menar. Kan förresten nämna att jag håller på mycket med design, studerar till inredningsarkitekt / möbeldesigner. G5'an gillar jag faktiskt, en del i alla fall. Men den har som sagt fortfarande mjuka delar. Det ligger tanke i det, förstår du? Stilrent men med tanke. Och en Ibook är så minimalistisk i sig så där funkar avskalat. Eftersom storlek vid hantering och förflyttning av en bärbar är av otroligt stor vikt. Till skillnad från ett stationärt chassi som egentligen inte har något behov av att vara avskalat mer än för folk som gillar det.

Nu när du nämner TFT så faller själva Lian-Li helheten lite mer på plats om man tänker sig att det ska harmonisera med resten av datorkomponenterna. Jag kör CRT och TFT slog mig inte alls men det kan jag mycket väl tänka mig.

Själv har jag en fujitsu siemens scaleo låda. Jag har inte lagt ner någonting på chassi. Har dock 5 ritningar på trächassin som kommer tillverkas, dom är stilrena men samtidigt lite mjukare. Det första kommer bli till en kompis med ganska intressant kylningskapacitet (luft) Har studerat ganska mycket om just fysik och luftströmmar, tycker det är ett otroligt intressant område även om det inte ger så mycket prestandamässigt om man in klockar.

När den dagen kommer då det första trächassit står klart så tveka inte att kommentera, kommer vänta ivrigt på din åsikter om det/dem.

Men som sagt, let the Lian-Li discussion continue Hoppas jag inte gjort för stor utläggning, är lite trött och är inne på sista "skriva av mig" varvet inför natten. tack för dina intressanta svar!

Edit: agzz: Förstår vad du menar, jag gillar inte heller neon-träsket, och ett lian-li blir lixom en mer bekväm del av omgivningen. Heh, fan jag tror jag börjar bli en lian-li kille snart... This all makes sense! Ahhhhh....

Permalänk
Medlem

Det enda Lian-Li jag tycker är snyggt är PC6070. Underbart vackert. Restan av Lian-Lis chassin är typ datorvärldens Volvo 740. Skokartong.

Och ja, Xaser är fula.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv

Personligen så tycker jag Lian Li är mkt stilrena, enkla och vackra chassin, vet inte riktigt vad det är som tilltalar mig. mycket att det är aluminium gör dom snyggare, jag föredrar altså dom som är vanlig neutral alufärg, inte svarta osv..

Jag tycker tex XaserII är mkt snyggt chassi också, däremot XaserIII är enligt mig för mkt skillnaden mellan dom 2 är att XaserII inte är mkt mer än ett chieftek med annan lucka, medans IIIan har för mkt krimskrams. men smaken är som baken och jag håller med dig jonasy, tyckar man ska få ställa en fråga om ett chassi utan att 10 pers skriver "köp inte det dära skitchassit". Skulle jag köpa ett chassi idag, tror jag faktiskt jag hade köpt antingen Antec 1080AMG eller ett Lian Li PC60.

Permalänk

jag tycker det är nåt med linjerna på lian li. Kanterna är liksom rundade på ett specielt sätt. Så blir det inte på en plastfront. Sen är det aluminium, det är även det speciellt. Gillar kylskåp och sånt i kromade varianter (fast de passar inte riktigt in i kök".

Men samtidigt är dom fula. Jag skulle inte vilja ha ett lian li iaf. Gillar inte gallret nertill där fram. Sen är dom för fyrkantiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lian Li.... Stilrena? Ja, och det gillar jag. Kalla? Ja, och det gillar jag inte riktigt. Smarta i konstruktionen? Ja. Har iofs inte ägt ett, men det verkar väldigt bra uppbyggda. Prisvärda? Nej, och det väger väldigt tungt. (fast kanske bara var utseende vi pratade om?)

Därför tycker inte jag så jättemycket om Lian Li, även om jag inte hatar dem.

Visa signatur

doh! - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Man skulle väl kunna säga att LianLi har en lite "Svensk" design, dvs strikt, kallt och stilrent.

Mycket snyggt, det är därför det tilltalar mig, en låda som inte är stilren rör mig inte i ryggen, reagerar inte ens på dem (förutom Xaserchassina som får mig att ROFL)

Mer stilrent åt folket!

Permalänk
Medlem

Re: Vad ser ni i Lian-Li?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lightwave
Jag har aldrig riktigt förstått det här med Lian-Li. Jag menar, förvisso är stilrenhet en viktig sak men jag vill att mitt chassi samtidigt ska ha en estetiskt tilltalande design. Lian-Li är ju verkligen så kallt och hårt någonting bara kan bli. Ni som har en passion för dessa chassin, kan ni förklara lite varför ni gillar dem, och har ni liknande smak vad gäller t.ex. möbler och mobiltelefoner?

Jag tycker mitt PC-71 ser väldigt snyggt och rent ut, till skillnad från många andra "schmäckiga" chassin (Xaser tar priset i den avdelningen) som lätt blir "fjortismässiga". I stället för en design som man snabbt tröttnar på har Lian-Li bara en platt front. Den platta fronten lämpar sig dessutom väl att göra i aluminium vilket höjer kvalitetsintrycket rejält till skillnad från en plastfront.

I övrigt har jag en Hyundai Q17S, lite samma stuk på den faktiskt. Snyggt och stilrent, inga onödiga detaljer eller former. Passar utseendemässigt ihop med Lian-Li, och är dessutom en underbar skärm att använda.

När det gäller mobiltelefoner har jag definitivt liknande smak, T300 är en riktigt snygg lur, inget "pingisracket-Nokia" här inte. Jag tycker även till skillnad från många andra att IBM:s laptops är snygga, just pga enkelheten i designen.

Permalänk
Medlem

Chassin ska vara stilrena. Det är Lian-Li.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

smaken är ju som baken, delad. jag gillar t.ex. inte chassin med bassa "krusiduller" på, som xaser chassina. andra gillar dem, sånt är livet.

sen måste man väga in en aspekt till, jag gör i alla fall det. och det är kvaliten. det är väldigt hög kvalitet på Lian-li chassina. de är stabila och hela konstruktionen är genomtänkt. tummskruv till allt t.ex. finns fler exempel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Få chassin är så stilrena som de är, och det är väl det antar jag.
När man va lite mer killie så skulle det lysa som fan och klistermärken och färger överallt, men i takt med att man kanske mognar på nåt sätt får man kanske en annan känsla över vad som är "snyggt".
Ja, Xaser är inte snyggt någonstans.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Man skulle väl kunna säga att LianLi har en lite "Svensk" design, dvs strikt, kallt och stilrent.

Mycket snyggt, det är därför det tilltalar mig, en låda som inte är stilren rör mig inte i ryggen, reagerar inte ens på dem (förutom Xaserchassina som får mig att ROFL)

Mer stilrent åt folket!

och det är därför du kör plexichassi

Visa signatur
Permalänk

Ok, tack för alla svar! Kul att se att det även finns personer som gillar Lian-Li men inte helt avfärdar Xaser. Stilrent verkar vara den viktigaste aspekten, själv tycker jag inte hårt och kantigt nödvändigtvis är stilrent. Allt som inte är överdesignat är på sitt sätt stilrent och det hårda kantiga känns som det uppstod och försvann under 70-80 talet.

En annan sak jag känner spontant för Lian-Li är att det känns för naket. Mina dator delar sitter bara under ett par pappersark om ni förstår. Tunn aluminium i den enklaste geometriska formen som finns. Tror även denna känsla förstärks av alla skarvar man ser samt att alla vinklar blir i 90 grader.

Mer stilrent åt folket?

Mer konstnärlig kreativitet bland folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
och det är därför du kör plexichassi

Om mitt chassi är stilrent eller inte är upp till var och en att avgöra, det som bör klargöras dock är att den inte är klar ännu.

Permalänk
Medlem

Jag gillar lian-li för att de är så stilrena och enkla, jag gillar ordning o reda framför chaos och massa blinkade junk. En annan anledning till att jag gillar Lian-Li är den invändiga designen av lådan, den är väldigt lätt att mecka med tack vare utdragsbara moderkortsplåten och att alla skruvar är tumskruvar. Att den är aluminum är också ett +, för det är både snyggt (IMO) och lätt. Finner även IBM thinkpads snygga (sitter på en sådan just nu) för de är just enkla med bestämda drag och inte massa onödigt på.

Dock så tycker jag att några av lian-lis senaste chassin är rejäla stolpskott, t.ex denna: http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_1183.jpg

Permalänk
Medlem

Jag gillar Lian-Li pga av dess utmärkta funktioner och flexibilitet. Tumskruvar till allt gör det lätt att montera allt. Utseendet är ett stort +. Jag tycker att det är definitivt värt pengarna att införskaffa et Lian-Li chassi även fast dom kostar en hel del.

Visa signatur

EliteKeys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
När de flesta andra chassin är Hyundai så är är Lian-Li Audi.

Runt och skräp vs. lite kantigare (utom TT) och utmärkt kvalitet?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC

?? audi har utmärkt kvalitet precis som Lian-li!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Håll er gärna ontopic. Inlägg om bilars kvalitet hör inte ens till detta forum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake
Jag gillar lian-li för att de är så stilrena och enkla, jag gillar ordning o reda framför chaos och massa blinkade junk.

Detta har jag sett många av er som skriver. Okej att ni gillar ordning framför kaos och massa blinkande junk, det gör nog dom flesta p.g.a. att saker som blir för extrema blir oftast inte bra. Men Lian-Li är faktiskt också offer för extremism. Man talar om stilrenhet när man egentligen bara tagit bort alla konstnärliga element från någonting. Det om något är väl lite väl extremt.

Sen tycker jag att Lian-Li's senaste chassin verkligen visar på hur bristfälliga formgivningskunskaper dom verkligen har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
Jag köpte ett Xaser III därför att det hade bra kylning och mycket plats. Hur chassit ser ut bryr jag mig inte nämnvärt om.

Kom igen, erkänn att du köpte det till viss del p.g.a. utséendet. Annars finns det ju ingen mening att köpa ett Xaser när man får betala så mycket för just hur det ser ut. Det är ju inte direkt billiga chassin och det finns klart bättre i lägre prisklasser som inte har lagt lika hög vikt vid design.

Permalänk

vad kostar en titan ring???

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Beställde ett Lian Li PC76, mestandels för det oerhörda utrymmet i chassit.

Men också rent utseendemässigt, tycker helt enkelt att Lian Li's nakna/ kalla/ "stilrena"/ snygga, om man kan kalla det "avsaknad av design", och nu talar jag om estetisk design, inte funktionsmässig, för det är dom närapå överlägsna i.

Jag kan inte säga att jag är speciellt förtjust i XaserI/II/III, eller något chassi med massa ljus och "krimskrams"...

Enkelt och funktionellt skall det vara, men det är bara min ide om hur ett chassi skall vara. Någon liknade Lian Li (och nu menar jag inte budgetlådorna som Lightwave postade alldeles ovanför, det bevisar att gubbarna på Lian Li inte har något öga för design med ljus) vid en "kameleont", och det är jag inte sen att hålla med om, ställ ett Lian Li i ett rum och det drar blickar till sig, men det är bekvämt att vila ögonen på.

Visa signatur

Om du svarar på nåt jag skrivit, citera mig.
Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur chassit ser ut bryr jag mig inte nämnvärt om, jag menar hur många får egentligen se ditt chassi? Ok om du åker på Lan så är det väl skillnad fast det är väl ändå prestandan på datorn som är det viktiga eller?

Det är ju jag som ägare som måste titta på chassit varje dag. Om det ser ut som stryk blir man inte glad alls. Jämför gärna med en snabb bil som i dina ögon ser ut som stryk, hur bra prestandan än är så är det knappast kul att spy galla varje gång man ser på den.

Citat:

Ok man får ju inget Agg och det är ju lite vekt, fast mitt nya skojjiga 480W Antec True Blue är ju väldigt fin.

Jag tycker bara det är bra att man inte får PSU med bättre chassin, då får man välja själv vilken man vill ha i stället för att tvingas på någon som kanske inte är särskilt bra, eller är för högljudd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Audi är ju verkligen inte kantiga på något sätt. Har du ens sätt en audi förutom TT?

TT tar bara Audis designkoncept till det extrema. A4/6 kombi är runda om man jämför med t ex volvo eller bmws kombi.

A6 Sedan är väldigt rund.

etc..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pidder
Audi är ju verkligen inte kantiga på något sätt. Har du ens sätt en audi förutom TT?

TT tar bara Audis designkoncept till det extrema. A4/6 kombi är runda om man jämför med t ex volvo eller bmws kombi.

A6 Sedan är väldigt rund.

etc..

Ehm. Var ju inte riktigt meningen att det skulle börja talas bilar när jag skrev sådär, ångrar att jag formulerade mig så... även om det var bekvämt.

Det jag menade:
Enkla och stilrena linjer jämfört med andra chassis ofta osammanhängande, splittrade och vågiga former. Teknisk precision på insidan och hög detaljkvalitet istället för gimmicks.