Permalänk
Medlem

Moderkort lr prolle död?

Antingen har mitt moderkort pajat lr prollen vet dock inte vilket.

När jag startar datorn så börjar alla fläcktar att snurra, hårdiskarna börjar att snurra. Datorn piper inte till när den startar utan den är tyst. Skärmen får ingen signal.
har provat att cleara BIOS men inget händer. Har provat att starta datorn utan minnen, hdd o floppy men samma sak.

komponenter
amd athlon 2200+
asus a7n8x delux

Grafikkort, minnen, nätag funkar fint. Har ingen annan burk med socket A, så jag kan inte kolla om det e prollen lr moderkortet som e paj.

undrar bara om någon kan lista ut om det e prollen lr modekortet som har pajat?

Det hände efter jag var inne i burken o drog ut en hdd, samt tog bort några dammtussar.

Permalänk
Medlem

Har haft samma symptom 3ggr alla gånger var det moderkortet det var fel på.

Bara att skicka tillbaks!

Visa signatur

|AMD2500+@252x9|DFI LANPARTY REV B|9700|2xCORSAIR3500@11-2-2-2|

|AMD2100+@215x10|NF7-S-V2|1xTWINMOS@11-3-2-2|

Permalänk

Jag hade samma problem och då var det cpu'n. Du känner väll någon med socket a m-kort så du kan testa cpu'n?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Tryck in bakre delen av grafikkortet ordentligt.

Hjälper inte det så sätter jag en slant på att moderkortet är trasigt.

Permalänk
Medlem

När dog datorn? Slutade den fungera efter att du gjort ändringar i BIOS och sparat?

Alla nForce2 moderkort har tydligen ett problem med att den i sällsynta fall inte ger BIOS'et tid nog att spara inställningarna. Det leder till att BIOS helt enkelt blir korrupt om man har otur, och kan inte POST'a (boota). Finns två saker man kan göra då - hoppas på ett nytt moderkort genom garanti, eller fixa en BIOS Savior (http://www.eksitdata.se), och be dem flasha den innan de skickar den (kostar 100SEK).

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
När dog datorn? Slutade den fungera efter att du gjort ändringar i BIOS och sparat?

Alla nForce2 moderkort har tydligen ett problem med att den i sällsynta fall inte ger BIOS'et tid nog att spara inställningarna. Det leder till att BIOS helt enkelt blir korrupt om man har otur, och kan inte POST'a (boota). Finns två saker man kan göra då - hoppas på ett nytt moderkort genom garanti, eller fixa en BIOS Savior (http://www.eksitdata.se), och be dem flasha den innan de skickar den (kostar 100SEK).

Läs understa raden i första inlägget.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305