Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hitachi 7K250

Hej alla!

Hur är ljudnivån på Hitachi 7K250, är det knasterljud som på Barracuda 7200.7 eller nåt annat?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill gärna ha åsikt från Sweclockers medlemmar då jag litar mer på dem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den e tyst.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte lita mer på en slumpmässig medlem på sweclockers. Dom flesta svamlar ju mest när dom tror att dom kan allting.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Svar: Nej!

Kanondisk, tyst, snabb och prisvärd.

Håller med!

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk

Vem säljer denna hd som SATA?? HIttar inte varken hos komplett, itbutikken eller datorbutiken..

Visa signatur

||

Permalänk
Medlem

Bla datorhandel.com och mycom har sata varianten.

Permalänk
Medlem

På Dustin kostar 160 GB-versionen ~1600 kr.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk

TAck!

Visa signatur

||

Permalänk
Medlem

Köpte en (Hitachi) 80Gb i eftermiddags och mitt intryck efter denna korta tid är att hårddisken funkar bra. I idle hörs det inte mycket och när den arbetar så hörs det ett knattrande som iofs är betydligt högre än Barracuda's eftersom de nästan är helt tysta men det är inte alls något irriterande konstigt ljud som tex B's kalibreringsljud. Ljudnivå helt Ok.
Snabbheten kollade jag i PCmark 2002 och testresultatet blev 25% högre än Barracuda IV.

Permalänk

Ok, tack! men nu vill jag bara överklocka min prolle o minne =/

Visa signatur

||

Permalänk
Medlem

Har haft en sån disk nu i en vecka. Den är tyst vid idle och låter ganska mycket när den läser/skriver. Ställer man i max Acustic Management så blir den hyffsat tyst även vid läsning/skrivning

Men det stora problemet med disken är ett otroligt irriterande kalibrerings ljud. Ett par ggr i timmen hör man ett knakande/jamande ljud.

Eftersom min dator är tyst för övrigt så blir jag galen på detta ljud. Ska lämna tillbaka den. Men vad ska man byta till istället? Funderar på en Seagate eller Samsung. WD går bort för dom ska(kan) tydligen strula ihop med nforce2 chipset. Maxtor går oxå bort för dom blir ju faan varma så man steka ägg på dom.

Nån som har nåt tips på vilken disk men bör köpa?
Disken ska sitta i en Shuttle SN45G

/Niclas

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt niclsc.

Kör en 7k250 80GB dagligen sedan 2 veckor utan irriterande ljud. För tidigare Deskstarmodeller har man hört att disken av säkerhetsskäl kalibrerar huvudena till och från vilket skall ge detta ljud.

Kanske det kan vara värmeberoende, jag har fläktar på min - den maxar på 26 gr.

Hur varm blir din som ger ifrån sig detta ljud?

Permalänk
Medlem

Den är just nu 40grader. Inte så varmt tycker jag. Den ska ju klara bortåt 60grader

/Niclas

Permalänk
Medlem

OK!

Min maxar som sagt på 27 gr under maxbelastning. Kanske finns det en tempgräns när fenomenet uppstår.

Föreslår att du köper en diskkylare, kostar en knapp hundring och passar alla diskar. Även om du inte behåller din nuvarande disk så kommer kylaren väl till pass till nästa.

Den bästa kylaren är den man sätter på undersidan med 2 fläktar.

Se mina tester på:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17243...

Skulle vara intressant om du provade och därmed fick bort ljudet!

Annars tycker jag att 7K250 är en snabb, tyst och prisvärd disk vilket även testerna visat. Trist att den har hysch för sig i ditt fall.

Permalänk
Medlem

jookeer:
Var har du köpt din hårddiskkylare?

Jag har ju en Shuttle XPC så det finns inte så mycket plats i den för en kylare, men man kan ju testa.

/Niclas

Permalänk
Medlem

Ajdå!

Jag köpte på:

www.webhallen.se

men de borde finnas på fler ställen.

Den är ca. 15 mm hög. Jag fick in den under floppyn. Kan man installera på en 5 1/4"-plats så behöver man monteringsjärn för 19:90 från Biltem, finns även för en 50-lapp från annat håll.

7K250 kan med fördel köras upp-och-ner eller stående på någon av de 4 sidorna.

/jookeer

Permalänk

Kör 2st 250GB 7K250 S-ATA diskar i RAID0. Grym prestanda. 65000 poäng i SiSoft Sandra 2004.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Även om du har bra diskar som inte fysiskt pajjar så leder ett logiskt fel att du riskerar hela RAID0 arrayen - men det visste du säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclasc
Men det stora problemet med disken är ett otroligt irriterande kalibrerings ljud. Ett par ggr i timmen hör man ett knakande/jamande ljud.

/Niclas

Hej!

Är ljudet likadant eller har det ändrat sig nu en vecka senare?
Någon annan med samma erfarenhet?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MustangGT
Kör 2st 250GB 7K250 S-ATA diskar i RAID0. Grym prestanda. 65000 poäng i SiSoft Sandra 2004.

AYAYAYAYAY!!! Blir lite svettigt att gör backup på 500GB.;)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury Beast 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 ] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

Fördelen med Raptor i RAID0 är inte att dom är så mycket snabbare än 7K250 utan att dom rymmer mindre och därmed blir det mindre att backa upp.

Prisskillnaden är minst en faktor 3.5 mellan Raptor och 7K250 för samma lagringskapacitet - för den skillnaden får du marginellt bättre RAID0 prestanda och några års extra garanti.

Välj själv om det är värt pengarna?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Även om du har bra diskar som inte fysiskt pajjar så leder ett logiskt fel att du riskerar hela RAID0 arrayen - men det visste du säkert.

Hur stor är risken för det? Hur förebygger man?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem

jag har väldigt dåliga erfarenheter av ibm så nu kör jag maxtor

Permalänk
Medlem

adzer:

Ursäkta men Hitachi är ett japanskt bolag, IBM är amerikanskt. Hitachi köpte upp 85% av IBM's IDE disktillverkning för över ett år sedan. Resterande 15% kommer Hitachi att köpa upp inom kort. Som du vet är japaner sedan decennier världsmästare på kvalitetskontroll.

Som du säkert också vet, fast du inte tänkt på det, så kommer det nya HD-konstruktioner mer eller mindre en gång/halvår per tillverkare. Det finns ingenting i Hitachis diskar som man "stulit" från gamla unkna 4-år gamla IBM konstruktioner, det tror jag också du visste.

Även Maxtor, liksom alla andra tillverkare, har misslyckats med kvaliteten för vissa av sina modeller om man tittar något år bakåt. Tror du dom är så korkade att dom inte lärt sig något av sina misstag. Du kör ju själv Maxtor så du vet vad jag menar.

Fördomar skall motarbetas!

------------------------------------

HandSomeer:

Risken för att få logiska fel på en RAID0 array borde teoretiskt inte vara större än för icke-RAID0 men konsekvenserna är större. Undvik krascher och hängningar som kan fås vid tex. överklockning och dåliga drivrutiner.

Har du redan nu ett färdigklockat system som är stabilt och inte tänker köra nya obekanta riskfyllda lågnivåprogram så kan du prova på RAID0.

Som vanligt gäller att man kör chkdsk och backar upp det viktigaste regelbundet, kanske lite oftare från RAID0 diskar.

Permalänk
Medlem

MacDaxy:" Är ljudet likadant eller har det ändrat sig nu en vecka senare?
Någon annan med samma erfarenhet?"

Har haft min disk inlämnad till Alina nu i över en vecka. Dom säger att dom inte hör nåt ljud
Ska hämta den imorgon. Har läst lite på storagereview att en del disker varit tysta vid leverans och sedan börjat låta efter nån månad. Hur kommer dom då var efter ett halvår?

Jag ville byta min disk men det fick jag inte. Hoppas skiten rasar så man kan få en ny på garanti. Kommer ALDRIG mer att köpa IBM/Hitachi

/Niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niclasc
MacDaxy:" Är ljudet likadant eller har det ändrat sig nu en vecka senare?
Någon annan med samma erfarenhet?"

Har haft min disk inlämnad till Alina nu i över en vecka. Dom säger att dom inte hör nåt ljud
Ska hämta den imorgon. Har läst lite på storagereview att en del disker varit tysta vid leverans och sedan börjat låta efter nån månad. Hur kommer dom då var efter ett halvår?

Jag ville byta min disk men det fick jag inte. Hoppas skiten rasar så man kan få en ny på garanti. Kommer ALDRIG mer att köpa IBM/Hitachi

/Niclas

Min disk (7K250) har samma problem. Den jamar nån/ett par gånger i timmen. Först körde jag den utan någon kylning, nu kyls den av en 80 mm fläkt (temp ca 30 grader). Jag tycker att jamandet har minskat sen jag började kyla den, men det kanske bara är inbillning.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield