Permalänk

Etsat mönsterkort!

Har hållt på ett tag med mitt lilla projekt här och igår var det dax för o etsa! byggde ihop en vacker ställning av två mjölkbackar och ett fönsterglas och så Uv lampan under alltihop! Såg ut som en piratkopieringsstudio

Använde mig av kretsschemat på OH-film, tycker resultatet blev godkänt, kunde dock blivit bättre! Själva kretsarna blev inte hlet skarpa utan lite avflagnade!Har en hel del kort kvar! Så jag tänkte testa igen!

Några tips till nästa gång? Dubbel OH-film?

PS: första gången lät jag kortet ligga på ca 30minuter, på 25cm anstånd! Andra gången 15minuter! Ska jag låta det ligga ännu kortare tid nästa gång?

Permalänk
Medlem

Vad för lampa har du?

Jag brukar köra på 3 minuter iaf.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Se till att filmen ligger tätt pressad mot kortet, utan luft emellan. Lägg på lite tryck.

OH film är värdelöst, det flagar, spricker och har sig. Halvtransparent ritfilm brukar fungera betydligt bättre. Kostar 5-10:- per ark, kan köpas på kontorsbutiker, butiker som säljer grejor till arkitekter, osv.

Hur lång tid du ska exponera beror mycket på lampan, men med UV lysrör på 5-10cm avstånd, halvtransparent ritfilm och en glasskiva emellan så brukar 3-4min vara lagom.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Vanligt jäkla papper utskrivet med laserskrivare funkade för mig, la bara direkt på. Inget tryck och grejer
http://www.cyd.liu.se/memeber/~chrek453/bak.JPG
duger eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Vanligt jäkla papper utskrivet med laserskrivare funkade för mig, la bara direkt på. Inget tryck och grejer
http://www.cyd.liu.se/memeber/~chrek453/bak.JPG
duger eller?

nu fattar jag noll! tog du vanligt vitt papper o körde med???

Jodå jag satt de under press! Stälde en 50cl ölburk på kortet när jag etsade! Ska testa Halvtransparent ritfilm nästa gång då! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jo, vanligt papper ska också fungera, men det kräver lite längre exponeringstid. Vill man så finns det en sprej man kan använda för att göra vanligt papper mer genomskinligt.

På den där bilden är texten skadad, troligtvis på grund av att du inte haft något tryck på, och därför har det varit ett litet mellanrum mellan papper och kort just där.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_fatise
nu fattar jag noll! tog du vanligt vitt papper o körde med???

Jodå jag satt de under press! Stälde en 50cl ölburk på kortet när jag etsade! Ska testa Halvtransparent ritfilm nästa gång då! Tack för tipset!

va mena du med att ställa en burk på när du etsade? Det är väl under exponeringen som du ska ha tryck på filmen så att det ligger tätt emot kortet. En träplanka eller glasskiva ovanpå. Något som trycker ner kortet mot filmen.

Du har inga bilder på det du gjort? Vad ska du ha korten till?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
va mena du med att ställa en burk på när du etsade? Det är väl under exponeringen som du ska ha tryck på filmen så att det ligger tätt emot kortet. En träplanka eller glasskiva ovanpå. Något som trycker ner kortet mot filmen.

Du har inga bilder på det du gjort? Vad ska du ha korten till?

tyvärr så finns inga bilder eftersom jag bara har en Rusta Diditalkamera för 99:- till hands... kvaliten är så dålig så jag kan ta kort på vad som helst o lura i nån att de e nåt helt annat!

Iaf så tänk dig ett bord! på det står två backar brevid varandra med 40cm mellanrum! På backarna så ligger en glasskiva. Under den står en UV-lampa som lyser rakt upp. Sen ligger en Oh-film på glasskivan och på den ett kort! O sist o bäst på alltihop så står en ölburk! Så inte är det nåt mellanrum där inte!

Granskade min utskrift lite nogrant nu! Ser att det är den som är boven... den är inte så skarp som den borde vara!

Va jag bygger? näe de e hemligt! *hehe*
Håller på o bygger en polisradio med autoscanning m.m!

Obs: länkade bilden är inte på mitt kort!

Permalänk
Medlem

Vanligt fönsterglas blockerar del av UV-ljuset. Använd plexiglas eller något annat UV-genomsläppligt transparent material.

Permalänk
Avstängd

Skulle någon kunna sammanställa en enkel steg-för-steg-guide för billig etsning av enkla kretskort, med inköpsställen och inköpspris på nödvändiga verktyg och andra tillbehör?

Vore hyvens

//A

Permalänk

Hmmm, vad jag vet så ska man använda glas som e ca3-5mm tjock! Dock ej Plexiglas där delar av UV-ljuset filtreras bort!

Jag gjorde en budget lösning sm inte kostade mige ett skit! Meterial:

Bord
2st Mjölkbackar
begagnad fönsterruta
Oh-film
Vanligt starkt lysrör (eller UV-lampa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod_Mannen
Skulle någon kunna sammanställa en enkel steg-för-steg-guide för billig etsning av enkla kretskort, med inköpsställen och inköpspris på nödvändiga verktyg och andra tillbehör?

Vore hyvens

//A

kolla här: http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
handla prylar man behöver kan göra där med...:D

Permalänk

Jag gör såhär iaf: http://madmodders.no-ip.com/moddningar/knightrider/expo4_s.jp...
6-7 minuter är lagom för mig.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Steget med UV-ljus kallas för "exponering"
Steget med natrium- eller kalium-hydroxid (kaustik soda) kallas för "framkallning"
Steget med syra kallas för "etsning"

Och plexiglas ska man absolut inte använda. Det ska vara vanligt glas.

Ett solarium är förresten en utmärkt UV-ljuskälla. De har samma typ av rör som sitter i "riktiga" UV-exponeringslådor.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

skulle man inte kunna använda en gammal scanner....byta röret mot ett UV.rör,,,å sen låta den åka fram å tillbaka tiils det är klart

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
Vanligt fönsterglas blockerar del av UV-ljuset. Använd plexiglas eller något annat UV-genomsläppligt transparent material.

vanligt glas funkar bra... har man elfas superlampa blir 5 min uppvärming med övertäckt mönsterkort och 6 min exponering genom glaset bra... ritpapper e bäst men även dubbla oh papper funkar...

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Etsning,

1. Det är lättare att lägga laminatet(kortet) på ett bord, filmen ovanpå och sedan en glas-skiva. då ser man lätt att mönstret ligger rätt. Kom ihåg att lägga filmen på rätt håll så inte layouten blir spegelvänd. Längre avstånd från lampan ger längre exponeringstid, men oxå mindre värme som kan få OH-film att krulla sig. Lampan skall hänga ovanför. 6-7 minuter är rätt vanligt med OH-film 55-60 cm till lampan och en glasskiva. Men beror naturligtvis på lampans kondition, ålder på laminat m.m

Ett lätt test är att ovanpå glas-skivan lägga en tjock kartongbit som täcker 80% av kortet. Tänd sedan lampan i 1 minut, flytta sedan kartongbiten så den täcker 60% och belys 1 minut, o.s.v.
När du framkallat kortet kan du se vilken tid som blev bäst. Ljusaste biten är 1 minut, näst ljusast 2 o.s.v. Det kostar dig visserligen ett laminat, men kan spara desto fler. Tiden är inte jätte exakt så en vanlig klocka duger som tidtagare.

2. Ja, glas är sämre på att släppa igenom UV-ljus. Det är inget problem, det ger bara längre exponeringstid, resultatet blir det samma. Ta t.ex. glaset ur en tavelram, det är ofta billigt och tunnt glas som släpper igenom mycket ljus.

3. Lysrör från solarium är INTE samma som du skall ha till kretskort, de är helt olika. Kretskortslampan ger dig hud-cancer om du solar i den. Solariet ger dig inga fina kort. Kjell o Co säljer UV-rör om du vill bygga en egen ljuslåda. Det är skillnad på UV-A och UV-B. Glöm inte solkrämen!

Framkallning.
Vanlig Kaustiksoda blandat med vatten fungerar bra, ta inte för mycket bara då försvinner all foto-resist innan du hinner blinka. Skölj kortet väldigt noggrant efteråt, sodan förstör ets-vätskan.

Etsning.
Miljövänligt etsmedel kan köpas på Kjelles eller ELFA. De kräver hög temperatur (ca: 50 grader ) så Ställ en plastskål med etsvätska i en stur kastrull eller i en gryta med vatten i på spisen. När vattnet börjar ånga lite så är temperaturen lagom. Använd alltid en plastburk, t.ex. en gammal GB-glasslåda. Ets-medlet löser annars upp din kastrull eller missfärgar den. Låt den flyta omkring i varmt vatten så håller sig temperaturen uppe. Vicka lådan sakta fram och tillbaka så etsar det snabbare och resultatet blir jämnare. Efteråt blandar du ut medlet med mycket vatten och spolar ned det. (om du inte blandar ut det med vatten och håller det i diskhon så får du väldigt otrevliga missfärgningar. ) Rör aldrig om med en metall-sked el. dylikt. Använd plast eller trä.

Snabbast och lättast är kanske inte det mest miljöriktiga eller hälsosammast. Det kräver ingen temperatur så man slipper stå vid spisen eller ha ets-låda.
Häll 2 delar vatten, 1 del Saltsyra, 1 del väteperoxid i plastlådan.
Etsar snabbt som attan, luktar skit. GÖR UTOMHUS! Det bildas klorgas som är extremt giftigt. Resterna av vätskan innehåller förutom syra även tungmetaller och måste lämnas in på Sysav. Du får inte hälla ut det i vasken. Saltsyra köper du i färgaffärer, väteperoxid oxå, det används bl.a. av frisörer som blekmedel. Det fräter rejält så du behöver en PLAST-pincett (inte metall) för att plocka upp korten ur badet. Att göra det med fingrarna är en dålig idé.

När etsningen är klar måste du ta bort resterande foto-resist innan du kan löda på kortet. Ta bort det med Aceton eller T-sprit. Att slipa med fint sandpapper eller stål-ull är oxå väldigt effektivt.

Kretskortslaminat kan lätt klippas med en vanlig sax.

Hålen borrar du med 0.8mm borr, för vanliga standard hålmonterade komponenter. 1 mm till kontakter och kablar.

När du löder, värm lääänge( 3-5 sekunder) så att lödtennet flyter ut ordentligt och får fäste så slipper du kall-lödningar. Har korten legat länge så slipa dem först med sandpapper så behövs inte så mycket flussmedel. Lödtennet skall inte ligga som en kula på kortet.

Komponent benen skall klippas av EFTER komponenten är fastlödd. Då påfrestar inte klippningen själva komponenten.

Gamla laminat behöver längre belysning än nya, färska laminat så blanda aldrig nya och gamla kort för då vet du inte hur länge du skall exponera dem!

Hoppas dessa små tips kan hjälpa ngn.

EDIT: Stavfel, sakfel, tillägg.

Permalänk

men hur är det med solarium nu då? AmPz säger att det går och Quebab säger att det inte går. Någon som kan testa?

Quebab: 50%, vad är det för temperatur? 50° är nog bättre. Annars var det en bra guide

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"När du löder, värm lääänge( 10 sekunder) så att lödtennet flyter ut ordentligt och får fäste så slipper du kall-lödningar. "

Ursäkta, men jag tycker inte det stämmer. Jag har inte lött mycket i mitt liv, men jag har lött tillräckligt mycket för att tycka att 10sekunder är alldelles FÖÖÖÖR länge! Risken är då stor att komponenten bränns sönder(beror på vad för komponent dock) och att kretskortet blir bränt runt lödningspunkten.
Detta kanske har fungerat för dig, vad vet jag, men för mig så räcker det med någon sekund att löda fast en komponent, helt utan kallödningar!

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Instämmer med föregående talare. En sekund räcker långt för en fin lödning.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Nja,

Jag utgår från att folk här löder hålmonterade standard komponenter, inte ytmonterade BGA kapslar.
Man skall inte ha en för varm lödkolv, 400 grader är lagom. Inte heller en för stor spets.

Men det är sant, jag överdrev en del, 10 sek är lite mycket, sanningen är närmare 4-5 sek. Anledningen till det är att det absolut vanligaste felet är att inte värma tillräckligt. Det behöver inte synas utanpå att en lödning är dålig. Vanliga motstånd och lysdioder tål det. Har men en "skruvmejsels" lödkolv på 1800watt som man hittat i morfars verktygslåda så bränner man snabbt sönder det mesta.

Koppar ärgar och ger ingen bra yta att löda på, och det går snabbt. Har korten legat öppet ett par dagar så skall man slipa lite eller tvätta dem först för att få bra resultat.
En lagom varm lödkolv med bra spets betyder mycket. Lägg spetsen mot padden och benet, lägg på lite tenn, lyft lödkolven efter ett par sekunder. Tennet skall ha hunnit "flyta ut" och får inte se ut som en "kula"

10 sekunder är för mycket, 1 sekund är absolut för lite.
ber om ursäkt för överdriften.

Ps. Får du små "hål" i banorna när du etsar från ett OH-papper så går det alldeles utmärkt att trycka ut dubbla filmer och tejpa ihopa dem ovanpå varandra så täcker det bättre. Man kan även fylla i med en tushpenna. Har du en bläckstråle skrivare så blockerar röd färg UV-ljuset bättre än den svarta ( som ofta i billiga printers är alla färgerna och kan vara lite grå! ). Testa att skriva ut med röd färg istället som oftast ger bättre resultat. Själv etsar jag 8mil (0,2 mm ) ledare med dubbla röda OH!

Permalänk
Medlem

Re: Etsning,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quebab
3. Lysrör från solarium är INTE samma som du skall ha till kretskort, de är helt olika. Kretskortslampan ger dig hud-cancer om du solar i den. Solariet ger dig inga fina kort. Kjell o Co säljer UV-rör om du vill bygga en egen ljuslåda. Det är skillnad på UV-A och UV-B. Glöm inte solkrämen!

Visst är det skillnad på UV-A och UV-B, men både solarier och UV-exponeringslådor för mönsterkort använder UV-A, så jag ser inte riktigt vart UV-B kommer in i bilden???
Exponeringslådor för mönsterkort har helt klart lite skarpare ljus, och jag skulle inte rekommendera att man försöker använda en som ett solarie, men när det gäller mönsterkort så kör jag med samma exponeringstid både med solarie och exponeringslådor med utmärkt resultat.

Köpte ett litet begagnat solarie för en struntsumma för några år sedan. Lite bassligare att hålla på med än en riktig exponeringslåda, men är man snål så...
Man gör som vanligt... lägg laminatet på bordet, på med originalet och en tung glasskiva, ställ solariet ca 5-10cm ovanför, och sätt timern på 3-4minuter.

Ger utmärkta resultat.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk