1. Det är lättare att lägga laminatet(kortet) på ett bord, filmen ovanpå och sedan en glas-skiva. då ser man lätt att mönstret ligger rätt. Kom ihåg att lägga filmen på rätt håll så inte layouten blir spegelvänd. Längre avstånd från lampan ger längre exponeringstid, men oxå mindre värme som kan få OH-film att krulla sig. Lampan skall hänga ovanför. 6-7 minuter är rätt vanligt med OH-film 55-60 cm till lampan och en glasskiva. Men beror naturligtvis på lampans kondition, ålder på laminat m.m
Ett lätt test är att ovanpå glas-skivan lägga en tjock kartongbit som täcker 80% av kortet. Tänd sedan lampan i 1 minut, flytta sedan kartongbiten så den täcker 60% och belys 1 minut, o.s.v.
När du framkallat kortet kan du se vilken tid som blev bäst. Ljusaste biten är 1 minut, näst ljusast 2 o.s.v. Det kostar dig visserligen ett laminat, men kan spara desto fler. Tiden är inte jätte exakt så en vanlig klocka duger som tidtagare.
2. Ja, glas är sämre på att släppa igenom UV-ljus. Det är inget problem, det ger bara längre exponeringstid, resultatet blir det samma. Ta t.ex. glaset ur en tavelram, det är ofta billigt och tunnt glas som släpper igenom mycket ljus.
3. Lysrör från solarium är INTE samma som du skall ha till kretskort, de är helt olika. Kretskortslampan ger dig hud-cancer om du solar i den. Solariet ger dig inga fina kort. Kjell o Co säljer UV-rör om du vill bygga en egen ljuslåda. Det är skillnad på UV-A och UV-B. Glöm inte solkrämen!
Framkallning.
Vanlig Kaustiksoda blandat med vatten fungerar bra, ta inte för mycket bara då försvinner all foto-resist innan du hinner blinka. Skölj kortet väldigt noggrant efteråt, sodan förstör ets-vätskan.
Etsning.
Miljövänligt etsmedel kan köpas på Kjelles eller ELFA. De kräver hög temperatur (ca: 50 grader ) så Ställ en plastskål med etsvätska i en stur kastrull eller i en gryta med vatten i på spisen. När vattnet börjar ånga lite så är temperaturen lagom. Använd alltid en plastburk, t.ex. en gammal GB-glasslåda. Ets-medlet löser annars upp din kastrull eller missfärgar den. Låt den flyta omkring i varmt vatten så håller sig temperaturen uppe. Vicka lådan sakta fram och tillbaka så etsar det snabbare och resultatet blir jämnare. Efteråt blandar du ut medlet med mycket vatten och spolar ned det. (om du inte blandar ut det med vatten och håller det i diskhon så får du väldigt otrevliga missfärgningar. ) Rör aldrig om med en metall-sked el. dylikt. Använd plast eller trä.
Snabbast och lättast är kanske inte det mest miljöriktiga eller hälsosammast. Det kräver ingen temperatur så man slipper stå vid spisen eller ha ets-låda.
Häll 2 delar vatten, 1 del Saltsyra, 1 del väteperoxid i plastlådan.
Etsar snabbt som attan, luktar skit. GÖR UTOMHUS! Det bildas klorgas som är extremt giftigt. Resterna av vätskan innehåller förutom syra även tungmetaller och måste lämnas in på Sysav. Du får inte hälla ut det i vasken. Saltsyra köper du i färgaffärer, väteperoxid oxå, det används bl.a. av frisörer som blekmedel. Det fräter rejält så du behöver en PLAST-pincett (inte metall) för att plocka upp korten ur badet. Att göra det med fingrarna är en dålig idé.
När etsningen är klar måste du ta bort resterande foto-resist innan du kan löda på kortet. Ta bort det med Aceton eller T-sprit. Att slipa med fint sandpapper eller stål-ull är oxå väldigt effektivt.
Kretskortslaminat kan lätt klippas med en vanlig sax.
Hålen borrar du med 0.8mm borr, för vanliga standard hålmonterade komponenter. 1 mm till kontakter och kablar.
När du löder, värm lääänge( 3-5 sekunder) så att lödtennet flyter ut ordentligt och får fäste så slipper du kall-lödningar. Har korten legat länge så slipa dem först med sandpapper så behövs inte så mycket flussmedel. Lödtennet skall inte ligga som en kula på kortet.
Komponent benen skall klippas av EFTER komponenten är fastlödd. Då påfrestar inte klippningen själva komponenten.
Gamla laminat behöver längre belysning än nya, färska laminat så blanda aldrig nya och gamla kort för då vet du inte hur länge du skall exponera dem!
Hoppas dessa små tips kan hjälpa ngn.
EDIT: Stavfel, sakfel, tillägg.