Permalänk
Medlem

jag kom precis hem från skroten.. jag tog ett värmepaket från en volvo 740.. tror ni det blir nå bra.. (det är i rent koppar =D )

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudel
jag kom precis hem från skroten.. jag tog ett värmepaket från en volvo 740.. tror ni det blir nå bra.. (det är i rent koppar =D )

Tja vem vet.. testa ;P .. själv ska jag köra med Dual Värmepaket när/om jag skaffar vattenkylning =D ..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

jag ska bygga en låda som har plats för en radiator till.. det ska en eheim klara annars blir jag nog lite aggresiv =P

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudel

Schysst, men ren koppar är den nog inte Mässing med kopparkärna och aluminiumflänsar, men bättre blir det ju inte så

740 värmepaketet har jag fått intrycket av att den är bättre än 240ins. Vad är det för lite mer exakt mått på den?

Permalänk
Medlem

ska springa ut o mäta .. kommer i edit =P

edit: 25x20x6

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon söker efter ett mindre kompaktare kylsystem kan jag alltid rekommendera något som det ligger några extra av i min verkstad:

Original intercooler till nissan 200sx-s13/s14

Den är mycket mindre (25x25x15 bredd.x.längd.x.djup) än vanliga kylpaket, och väldigt lätt att arbeta med!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk

Varför ska man akta sig för vissa speciella kylare?
Är dom hela när ni köper, lär dom knappast slitas eller vittra sönder
när ni använder dom.

Vill ni ha små kylare, leta oljekylare.... Sitter på bland annat Bmw 325 E30, Toyota Corolla (80tals modellerna).

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptenstjärt
Varför ska man akta sig för vissa speciella kylare?
Är dom hela när ni köper, lär dom knappast slitas eller vittra sönder
när ni använder dom.

Vill ni ha små kylare, leta oljekylare.... Sitter på bland annat Bmw 325 E30, Toyota Corolla (80tals modellerna).

Nackdelen med oljekylare är att dom är väldigt svåra att få rena.. och varför man ska akta sig för olika kylare är kanske för.. Dåligt format på kylaren/Kyler väldigt dåligt/dåliga kopplings placeringar .. m.m..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

jag skulle vilja ha typ 20*14*4,5cm. Det finns inga värmepaket som är så små va? Finns det ens oljekylare som är så små?

Nudel: Fick du den gratis eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nej .. kosta mig hmm 150 tror jag det var

asso man går in på en "gård" sen får man gå lös på bilarna bäst man vill = )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag nämde tidigare, intercoolers från halv-sportbilar. De är ganska små och kompakta samt att det är bra flöde i dem. Att det dessutom bara har gått luft i dem gör ju att man slipper problem som man kan få med oljekylare och vattenditto, med avlagringar osv.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

mm halvsportbilar har nog dem "bästa" (efter dem sportigaste då ) (lyxbilar har kanske också bra? )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör med 240-radiator just nu.
4st 92mm fläktar som körs på 5V.
Vattnet är 5C över rumstemp.

Permalänk
Medlem

det är rätt schysst temp = )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en oljekylare från en luftkyld Volkswagen (1600, typ2) liggande, är den för liten för att använda till vattenkylning? Ungefär 7*7*30 cm. Har inga röranslutningar, kläms liksom fast på motorblocket, så man måste hårdlöda dit rör i så fall.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk

att rengöra en gammal oljekylare är inte så svårt.
använd Bräcleen bromsrengörningsspray tar bort allt fett du kan hitta + löser fastbränd olja på några minuter.

man måste ju även tänka på att rengöra de gamla vattenkylarna då de nästintill alltid har mängder av kalkavlagringar i sig. där kan jag starkt rekomendera citec ett avkalkningsmedel för typ badrum mm. men använd det koncentrerat och utomhus då gaserna som bildas nog inte är för nyttiga..

Visa signatur

P4 2.8/800@3.4 1.675v | abit IC7-G | OCZ 1024Mb pc4000gold 2.8v cas 2.5 4 4 5 | zalman7000cu | radeon9600pro/265Mb | Tidle43-Tmax60grader | arbetsburk används för elektroniksimulering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoc
Gah, en sån där skrot vill jag ha i närheten där jag bor!
vore ju guld att gå och plocka delar på

Du bor juh i Sala, det är inte så långt till riddarhyttan, där finns alla möjligheter i världen att hita det du behöver.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att halv-sportbilar (ford probe, nissan 200 osv) är att föredra eftersom IC-kylarna på dessa oftast är mindre och kompaktare, då det inte är någon monstermotor vi talar om, kanske lite jobbigt med IC från en supra-MKIV som är större än datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fått prisuppgifterna om dem dära nissan 200 radiatorerna?

Visa signatur

Permalänk

sweeeeet 5min på cyckel dit

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk

Om man skulle vilja ha kylaren som värmeväxlare så skulle man ju kunna sänka ned den i en vattentank - kylaren kopplad med pump till datorn - vattentankens vatten kopplad med pump till en kylare som man grävt ner i marken utanför huset. På högre breddgrader får man nog gräva så djupt att det blir jobbigt iof... (för att komma undan tjälen)

Permalänk
Medlem

och hur stor pump har du tänkt dig att ha då?

Visa signatur

Permalänk

Sån pump som sitter på änden av slangen som är nere i brunnen (ca 18 m djup).

Permalänk
Medlem

aha ,,, rent o fint vatten? =P

Visa signatur

Permalänk

Du frågade vad för sorts pump, inte vilket vatten.
Det skulle iof gå utmärkt att använda det vattnet också eftersom det är det man får från kranen (ligger ju filter på vägen). Brunnen är ju inte en sån där stor bred, det är ett smalt borrhål.
Särskilt som det vattnet är kallt året om - och just där sinar det inte ens vid värsta torkan..

hmm... det var faktiskt en bra idé... *börjar fnula*

Permalänk
Medlem

haha okej = P .. min erfarenhet av sånna brunnar är att vattnet inte blir rent att en hel del skit kommer förbi filtren? = ) (fast jag är bara "erfaren" av lite äldre sådana)

Visa signatur

Permalänk

man kan ju köra dubbelt system.. dvs en intecoler där du har smuttsvatten på utsidan och finvatten med en anna pump in i datorn.

Visa signatur

P4 2.8/800@3.4 1.675v | abit IC7-G | OCZ 1024Mb pc4000gold 2.8v cas 2.5 4 4 5 | zalman7000cu | radeon9600pro/265Mb | Tidle43-Tmax60grader | arbetsburk används för elektroniksimulering

Permalänk
Medlem

hmmm ja kanske det.. men lite för mkt strul kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kan man hitta mått på värmepaketen http://www.kylareservice.se/

Permalänk
Medlem

Haha varför inte lägga datorn i bilen och ta kylningen direkt från ACn till datorn? AC luft är dessutom väldigt torr..

Visa signatur

//Marckie