Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att prata med din bostadsrättsförening och se ifall det finns något intresse bland dom andra i huset. I så fall kan ni ju dela på kostnaden och se om t.ex. Bredbandsbolaget kan dra in fiber till er. Det finns mer info om det på deras hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starwalker
Någon som vet om man kan själv anlita en firma eller ja, på egen bekostnad se till så det dras fiber in till lägenheten?

Har BBB vdsl och vill byta till fiber/lan....och ni förstår säkert varför

Kan tillägga att jag bor i en bostadsrätt.

Allt brukar vara möjligt, bara man har pengarna dvs.

Permalänk
Avstängd

Men för tusan! Skapa en tråd som behandlar glesbygdsproblematiken vs bredband, (skiter väl i det).
Här tycker jag att man ska diskutera det titeln på tråden anger - BBB 100mbit.
Inga andra isp´er eller boendeformer! Tack för mig.
Btw, jag kommer att nappa på 100 mbit iaf ;).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Då vdsl-teknikens maxhastighet ligger på 52MBit är det självklart att det gäller bara för kunder med lan-ansluting.

Jomen i Tyskland har de ju 150M/Bit VDSL+=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diceman
Jomen i Tyskland har de ju 150M/Bit VDSL+=)

Enligt standarden kan inte det vara vdsl. Kanske är någon modifierad version baserad på vdsl.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk

Jag tror att tyska ISPs använder sig av någon variant baserad på ADSL2+..Även om standarden är begränsad till 52MBit..

Visa signatur

Daily

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
oki jag e inge pro men är lan fiber samma sak?

Nepp, det är det inte, men låt mej ta mitt hus som exempel. Litet hus med 8 lägenheter. I den går en gul fiber in (den går utanför fönstret jag sitter just nu). Den fibern har en kapacitet på 1GBit och är kopplad till en liten switch som står i ett elskåp här. Från switchen går det ut ethernetsladdar till varje lgh. Så när man säger fiber, så syftar man på att det går in en optisk fiber i huset.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Nepp, det är det inte, men låt mej ta mitt hus som exempel. Litet hus med 8 lägenheter. I den går en gul fiber in (den går utanför fönstret jag sitter just nu). Den fibern har en kapacitet på 1GBit och är kopplad till en liten switch som står i ett elskåp här. Från switchen går det ut ethernetsladdar till varje lgh. Så när man säger fiber, så syftar man på att det går in en optisk fiber i huset.

När det då går fiber till var lgh:t vad säger man då?

Skriver man fiber så menas det att det är en fiberuppkoppling man har dvs. fiber ända in i lägenheten & inget annat.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
När det då går fiber till var lgh:t vad säger man då?

Då säger man också fiber Fiber är ju en typ av kabel där signalerna färdas som ljus. Så vare sig det är fiber in till huset eller till lägenheten är kallas det fiber.
Han tog antagligen det med huset som exempel eftersom det är vanligast att fibern går till huset och sedan switchas ut med vanliga koppar kablar till lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Han tog antagligen det med huset som exempel eftersom det är vanligast att fibern går till huset och sedan switchas ut med vanliga koppar kablar till lägenheterna.

Det går fiber till telestationen med sen går det koppar till lägenheterna, så sitter man med ADSL så är det fiber då?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Det går fiber till telestationen med sen går det koppar till lägenheterna, så sitter man med ADSL så är det fiber då?

Det är fiber fram till telestationen som du själv sa, men till dig är det koppar som gäller. SÅ man kan väl säga att du "sitter med koppar" eller "telefonkabel"

Permalänk

När BBB lanserar 100 Mbit LAN så kommer dem säkert óckså släppa VDSL maxad ala 52 Mbit, utan ''metersystemet''. Så du får maxad VDSL fart beroende på Kopparavstånd och kvalitet.
Det skulle inte förvåna mig det minsta så framåt som BBB är

Tjohoo, nu bär det framåt! skeppohoj, här kommer BBB lastat med bandbredd.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är fiber fram till telestationen som du själv sa, men till dig är det koppar som gäller. SÅ man kan väl säga att du "sitter med koppar" eller "telefonkabel"

Citat:

Då säger man också fiber Fiber är ju en typ av kabel där signalerna färdas som ljus. Så vare sig det är fiber in till huset eller till lägenheten är kallas det fiber.

Ok.. vad gäller nu då? Antingen koppar kabel eller fiber...förstår du vad jag menar?

"Det som nu är aktuellt är att fiberteknik kommer att användas ända in i samtliga lägenheter."
http://www.brf-harrie.nu/html/bredband.html

Du kan inte påstå att med koppar in i lägenheten så kan man kalla det för fiber när fiber in i lägenheten kallas för just fiber...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok.. vad gäller nu då? Antingen koppar kabel eller fiber...förstår du vad jag menar?

"Det som nu är aktuellt är att fiberteknik kommer att användas ända in i samtliga lägenheter."
http://www.brf-harrie.nu/html/bredband.html

Du kan inte påstå att med koppar in i lägenheten så kan man kalla det för fiber när fiber in i lägenheten kallas för just fiber...

Fiber kallas alltid fiber, och koppar alltid koppar. Det spelar ingen roll ifall det går till lägenheten eller till huset. Det är bara olika medier för att överföra data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fiber kallas alltid fiber, och koppar alltid koppar. Det spelar ingen roll ifall det går till lägenheten eller till huset. Det är bara olika medier för att överföra data.

Jag vet att det är olika medier men det var inte det som det gällde, utan att man kallade lan med ethernet kablar för fiber uppkoppling?

Jag känner till dessa olika medier då jag har jobbat som automationsmontör i 18år nu.

Bredbandsbolaget kör med:

ADSL
VDSL
Ethernet Lan
Fiber Lan

Gemensamt för dessa är att det går fiber fram till en punkt där det sker en fördelning(switch/router/?) ut till boendet.

Varför skall det i fallet Ethernet Lan kallas för Fiber när inte ADSL/VDSL kallas för Fiber & vad är skillnaden i strukturen mellan dessa olika distributions sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fiber skulle jag kalla det ifall jag hade fiber in i lägenheten, för då använder jag ju det för att gå ut på internet. Ifall jag har ADSL, så måste jag ju använda mig av det för att kunna ta mig ut på internet. Även om det går fiber till telestationen, så är det ju ADSL modemet som gör att du får tillgång till internet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starwalker
Någon som vet om man kan själv anlita en firma eller ja, på egen bekostnad se till så det dras fiber in till lägenheten?

Har BBB vdsl och vill byta till fiber/lan....och ni förstår säkert varför

Kan tillägga att jag bor i en bostadsrätt.

Här hemma i Kungälv två mil utanför Göteborg har ett företag nyss startats som skall bygga ut fiber till hela kommunen i stort sett. Även de längst ut på landsbyggden. Man kommer att få starta lokala föreningar och man får gräva kabeln från huset till en station som sätts upp hos varje förening (bostadsområde). Det där med grävandet har jag inga riktiga detaljer på. Jag vet inte hur de har tänkt med asfalt mm men de har tydligen kollat upp allt och kommer att informera och hjälpa varje enskild förening till att komma fram till hur man skall gräva.

Hastigheten kommer att ligga på 100/100 med full duplex för 300 kr / mån och med en installationsavgift på 2000 kr. Kommer till sommaren. Gissa om man längtar.