Driftsstörningar och instabllitet på Bostream Scream ADSL 8/1

Permalänk
Medlem

Driftsstörningar och instabllitet på Bostream Scream ADSL 8/1

Driftsstörningar och instabllitet på Bostream Scream ADSL 8/1 Mb/s. Ni som upplever och har det ombedes att notera det i denna tråd. Uppdatera gärna Era uppgifter helst dygns- eller veckovis. Ange till vilken telestation ni är anslutna till, Ert avstånd till denna, Er pingtid helst 100 st eller 10 st till Er gateway.

Vid 100 st ping öppna kommandotolken och skriv:
ping xxx.xxx.xxx.xxx -n 100
I xxx.xxx.xxx.xxx-fältet skall Ni skriva IP-adressen till Er gateway och om ni vill skicka 10 st ping ändra värdet till 10 (alltså: -n 10 i slutet av raden). Notera även vid vilken tid ni skickade Er ping.

Allt detta möjliggör att vi som kunder hos Bostream kan få en klar bild av Screamtjänstens tillförlitlighet. Förslag och synpunkter hur vi föbättrar vår genmensamma statisik emottages tacksamt!

Vi vill nog alla ha den fungerande Scream-tjänst som vi betalar för.

Permalänk
Medlem

Min pingstatistik

Ansluten till telestation:
Scream S/BI, Birka, Vasastan, Stockholm

Avstånd till telestation:
2685 meter

Pingstatistik till gateway:
Paket: Skickad = 100 , mottaget = 88 , förlorat = 12 (12 % förlorade)
ungefärlig tid för att skicka fram och åter i millisekunder
Minimum = 6 ms , Maximum = 28 ms , Medel = 6 ms

Datum och tid för ping:
2003-11-17 14:30

Permalänk
Medlem

Jämfört med andra så verkar mitt Scream ganska stabilt. Det jag är frustrerad över är att hastigheten är långt ifrån 8Mbit, inte ens i närheten. Någon mer med detta problem?

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Scream SPÅ, Spånga, Stockholm

2590 meter

Paket: Skickade = 100, Mottagna = 85, Förlorade = 15 (15% förlorade),
Ungefärlig tid för att skicka fram och åter i millisekunder:
Minimum = 0ms, Maximum = 16ms, Medel = 6ms

Datum och tid för ping:
2003-11-19 09:53

Måste tillägga att "router problemet" verkar vara bättre för min del. Nu dör den var tredje timme eller så tror jag, faktiskt inte dött alls på 4 timmar nu. Men hastigheten är klart godkänt. Jag har till och med börjat närma mig 1000 gränsen.

Fast tjänsten är fortfarande under all kritik hoppas de får till skiten snart. Man börjar ångra att man inte valde Vattenfall *suck*

Permalänk
Medlem

Tips. logga era avbrott med mortens hostalive, http://www.hostalive.net/hostalive.html

så kan ni skicka in länkar till bostrem som ser ut så här typ.. jag gör det med mitt BBB ADSL
http://213.113.106.50/

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Jag brukar få en packetloss på 8-12% med.
Sitter på jobbet nu, men återkommer med närmare detaljer ikväll.

Permalänk

Hoy hoy!

Här kommer statistik för aspudden:
Packets: Sent = 100, Received = 87, Lost = 13 (13% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 4ms, Maximum = 424ms, Average = 69ms

Permalänk
Medlem

Scream S/BI, Birka, Vasastan, Stockholm

1800 meter

Paket: Skickad = 100 , mottaget = 95 , förlorat = 5 (5 % förlorade)
ungefärlig tid för att skicka fram och åter i millisekunder
Minimum = 4 ms , Maximum = 90 ms , Medel = 27 ms

Datum och tid för ping:
2003-11-20 23:55

Inte så jättebra direkt,
Sen får jag inte full hastighet heller, har som bäst fått 770 kBs = 6 megabit, borde väl ligga på 900 ung, det kanske är avståndet till stationen som begränsar?

Visa signatur

ASRock X670E Pro RS, Ryzen 7 9700X, 2x32GB Kingston Fury Beast Black 6000 CL30 @6200MHz

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att ni får så mkt packetloss, jag har X-stream, ligger på S/BI, ca 1700m från stationen och min pingstatistik ser ut såhär:

--- 217.215.76.1 ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 13.0/13.3/27.4 ms

Eftersom den enda skillnaden mellan X-stream och Scream är ett något snabbare modem (ca 100kbit upload vad jag hört) samt att linan är uncappad.. vad jag har hört iallafall, så förstår jag inte varför det är så stor skillnad..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Eftersom den enda skillnaden mellan X-stream och Scream är ett något snabbare modem (ca 100kbit upload vad jag hört) samt att linan är uncappad.. vad jag har hört iallafall, så förstår jag inte varför det är så stor skillnad..

Err nej det är inte enda skillnaden.

Helt annan utrusting i stationen för Xstream och det viktigaste är att Scream går via Song vad jag förstår (därför alla får nya ip´n), så det betyder helt annan routing. STORA VIKTIGA skillnader där.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Coca: okej det visste jag inte, men varför används annan utrustning då? X-stream är ju trots allt väldigt stabilt, och det går ju att köra X-stream uncappat så det körs i 8/0.768

hmm.. Kan nån, gärna med S/BI som basstation, göra lite tracerts? typ till www.sunet.se och så? vore intressant hur den jämför sig med min tracert eftersom jag har X-stream

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så bygger X-Stream på ett Orckit system som inte är som vanlig ADSL utrustning.

Fick just mitt 8/1 och inga problem med PL dock lite låg TCP send på 621.81 kbit/s och TCP receive var på 6.5Mbit/s.

Edit: TCP sjönk nu till 35% Up/Ner inte direkt stabilt nät.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.