Permalänk
Medlem

kt600 / nforce

Det enda som kt600 verkar vara sämre på är minneshanteringen... klarar inte dual channel och så. Men spelar det nån roll om man har 2x512mb ddr? Jag menar kommer jag ångra mig om jag köper ett kt600 kort? Mitt livsmål är inte att klocka btw ;p

Permalänk

Kolla min tidigare tråd "Vi med DFI Lanparty"....
Nu är jag en lycklig ägare av ett Epox 8KRA2+, har klockat det och det är stabilt som fanken på 46 grader. Har 2st 512Mb Corsair PC3200 i 400Mhz.....systemet obetydligt långsammare än nForce 2 Ultra.
Kan verkligen rekommendera kortet.....och ett plus är att Epox egna tekniker finns ute på många forum och svarar sina kunder där.

Hoppas du blir lika nöjd med KT600...

Permalänk
Avstängd

Om du kommer ångra dig?
Kanske...

Har du riktigt vägt för mot nackdelar?
Du får högre bandbredd om du kör 2x512 på Nforce2
än om du kör det på KT600.

Sen har ju nästan alla Nforce2korten Soundstorm
som är ett ljudkort av högre klass.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

Beror ju som sagt på vad du ska använda datorn till... nForce2 400 Ultra ÄR bättre när det kommer till prestanda men ett KT600 kostar ju som sagt några hundra kr mindre...

Dubbelkanalig minneshantering har ingen teoretisk fördel inom ett AMD system men när det kommer till kraftigt minnesberoende applikationer (workstation saker mestadels) så kan det göra skillnad ändå.

Mitt råd till dig vore nog att köpa ett KT600 och lägga pengarna på lite mer features eller någon annan komponent. Själv kör jag nForce2 eftersom moderkortet var väldigt viktigt för mig och jag ville ha det bästa (jag kör Gigabyte 7-NNXP).

Kan rekommendera den här länken om du vill läsa lite grann:

http://www.xbitlabs.com/articles/chipsets/display/socketa-400...

Permalänk
Medlem

Skiljer knappt en femtilapp mellan nForce2 ultra och KT600.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artid=SHAN35NU Shuttle nForce2 Ultra 400, 678 kronor
http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog=46&land=46&varenr=...
Gigabyte KT600, 627 kronor.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

tack så mycket för tipsen!

jag tycker det verkar som att kt600 duger om man vill ha en stabil dator men som sagt så får man mer kräm ur minnena från nforce... ARGH!!!! Dessa val :|. Jag måste bestämma mig innan veckan är slut för då är det lan :).

Det jag hade tittat lite på va MSI KT6 FIS2R för det verka faktiskt jävligt bra. Enda nackdelen va ju just att den va lite segare på minnena. Även om det är ett dyrt kort så lutar det mest åt det hållet därför att det har bra funktioner och lär inte va så svårt att fixa.

Usch va svårt det ska va :/
Aja tack för hjälpen, jag skriver vad jag bestämmer mig för under veckan

Permalänk
Medlem

VIA och stabilitet rimmar illa.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk

Ykalon inte alltid.
Men kt600 saknar AGP lås. (typiskt VIA)

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Antielefant

nForce2 slår KT600 på:

Minneshantering och hastighet
AGP-hantering + AGP-lås
IDE/ATA-hantering och hastighet
S-ATA-hantering
Ljudkvalitet
USB-hastighet och stabilitet
CPU>AGP hastighet
CPU>RAM accesshastighet
PCI-hantering + PCI-lås
MCI-hantering (Multiple Controller Interface) (flera olika kort av samma typ)
etc.

Alltså: nForce2 slår KT600 på i stort sett allt man kan testa.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
nForce2 slår KT600 på:

Minneshantering och hastighet
AGP-hantering + AGP-lås
IDE/ATA-hantering och hastighet
S-ATA-hantering
Ljudkvalitet
USB-hastighet och stabilitet
CPU>AGP hastighet
CPU>RAM accesshastighet
PCI-hantering + PCI-lås
MCI-hantering (Multiple Controller Interface) (flera olika kort av samma typ)
etc.

Alltså: nForce2 slår KT600 på i stort sett allt man kan testa.

Jag är helt med på att nforce2 är bra mycket bättre och modernare än kt600, men har du någon källa till den faktan du skrev där? Skulle väldigt gärna vilja se den sidan

Permalänk
Medlem

Fakta får du i stort sett av 99% av alla recensioner av nForce2-kort. Nästan alla vet att nForce2 har låst PCI och AGP och att ljudet är överlägset alla andra integrerade ljudkretsar. Och det är bara nForce2 som har dual channel på AMD-sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Avstängd

nForce 2 ger väl 5-8% högre prestanda. Lättare att klocka i och med AGP/PCI lås. Finare ljud. Men Ljudet kan väl krångla ibland.

Permalänk
Medlem

Ykalon all fakta som man lätt kan hitta bevisar kanska bara en tredjedel eller hälften av det Zcenicx skrev, men jag vill veta vart han fått tag på resten.

btw, snygg avatar du fixat

Permalänk
Medlem

Hur många trådar finns det här i forumet med folk som har problem med KT600 eller andra Via kort?
Och hur många med otroliga problem och som ska skicka tillbaka sina nf2 kort?

Säger nästan allt, eller?

Personer som hållt på med datorer länge är skeptiska till Via, vi som kom igång med typ kt266 fattar inte vad dom menar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Hur många trådar finns det här i forumet med folk som har problem med KT600 eller andra Via kort?

Personer som hållt på med datorer länge är skeptiska till Via, vi som kom igång med typ kt266 fattar inte vad dom menar.

Alltså, personer som skickar tillbaka sina NF7-S kort har ju fått trasiga och defekta exemplar.

När du har ett fungerande Nforce2 kan du inte jämföra det med KT.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x

KAN det bero på att det går 3-4 nForce2-kort på varje sålt KT600-kort?

Låt oss anta att det sålts 100 000 nForce2 och 30 000 KT600.

Sen är 1000 nForce2 av sämre kvalitet säger vi medans bara 600 KT600 var det. Vilket kort är bäst? Inte är det då KT600 i alla fall, inte om du räknar procentuellt.

Min gissning är att det bara finns en handfull personer på det här forumet med ett KT600-kort. Sannolikheten att just de ska få ett kort av sämre kvalitet är därmed mycket låg, medans det finns säkert hundratals om inte tusentals på forumet som har ett nForce2-kort, därmed stiger ju också sannolikheten för att nån här fått ett dåligt moderkort.

Edit Avataren är en bild av min Sibiriska dvärghamster Atlas...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Du tror inte att det kan vara så enkelt att det finns vissa problem med nf2 kretsen?
Snacket om att det är sämre kvalite köper jag bara inte, menar du att Abit i ett av sina kort plötsligt ger fanken i kvalitetskontroll och tester?
Abits (eller andras) P4 kort funkar ju utan några "kvalitetsproblem".
Och visst det ger säkert ett tiotal poäng mer i benchmarks med nf2 kretsen, mer är det inte.
Frågan är bara vilka risker eller hur mycket man vill vara beredd att strula för att få den extra prestandan.
En del personer vill bara köpa prylarna och kunna börja använda datorn direkt med tillbehör dom själa väljer.
Och hur kul är det att rekomendera ett kort till tex. en arbetskamrat som vet att man håller på med datorer när det första som händer är att den bara står och tjuter? (liksom ungarna som vill spela!)

Men visst för en intresserad nerd som tycker om utmaningar och mesta möjliga fart så är väl valet givet, har ju själv ett NF7-S v2.0 kort i speldatorn...

Permalänk
Medlem

Är det inte så att det till 99% är de som överklockar som har haft problem med nForce2-kort? Har knappt sett nåt klagomål på nåt nForce2-kort från såna som kör utan klockning.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Antielefant

Abit håller inte lägre kvalitet egentligen, skillnaden mellan dem och till exempel Asus är ganska enkel. När du bygger ett moderkort, precis som när du bygger en hel dator, måste du göra en kompromiss mellan stabilitet och prestanda, samt produktsäkerhet och produkthastighet.

Asus har med A7N8x satsat hårt på stabilitet och säkerhet. Därav anledningen att väldigt få har problem med dem oavsett hur de används.

Abit har satsat hårt på hastighet och prestanda istället, för att skaffa kunder i prestandaområdet där de har större chans att ta marknadsandelar. Det detta innebär är att de släpper av en del på stabilitet och säkerhet för att uppnå denna prestanda utan att för den delen öka priset alltför mycket.

Detta innebär däremot att de får ta en snabbare men i vissa fall osäker BIOS och den snabbare men varmare sydbryggan MCP-T2 istället för Asus MCP-T. Som sagt, allt är en kompromiss.

Den stora skillnaden är att kunder i prestandagruppen är mer förlåtande när de får ett moderkort med fabrikationsfel eller liknande, medan kunder i stabilitetsgruppen förväntar sig att få ett moderkort som funkar ur låda utan en massa inställningar.

Det som kan vara kul att blanda in i diskussionen är Via's KT600, som inte satsar varken på prestanda eller kvalitetsgrupperna, utan på budgetgruppen. Detta innebär däremot att de konkurrerar mot budgetvarianterna av nForce2, till exempel A7N8X-X, 8RDA och NF7.

A7N8X-GD, NF7-S och 8RDA+ kan alltså inte jämföras mot KT600-moderkorten. Ta bara priset som exempel - ett NF7 (nForce2) kostar 30:- mindre än ett KV7 (KT600), men NF7-S kostar 200:- mer än det... Helt olika produktgrupper alltså.

Man kan egentligen dra upp en linje mellan stabilitet och prestanda och placera ut de flesta leverantörer på denna...

Prestanda ----------------------------------------------------------------------------------- Stabilitet
Abit - Aopen ----- DFI ------- Epox ---- Gigabyte - Soltek -- MSI - Shuttle --------- Asus

(källa - Toms Hardware)

Detta har däremot inget med kvalitet att göra, de största märkena är däremot fetstilta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

jag tror inte att du kommer att ånga dig..
Som sagt att det är ju bara minnes hanteringen på
korten som skliljer dom åt.. Nforce2 är rätt så överdrivet
tycker jag kt600 har oftsast bättre prestanda än vad de
flest nforce2 korten har om man tänker på pris skillnaderna.. Själv så har beställt ett Epox ep-8RKA2I för 693 spänn
och det korten har lika många finneser som ABIT nf7-s rev 2.0 och EPOX kt600 kortet
dängde ABIT Nforce2 i 3d mark på en sida jag har länkat här.
http://www.exhardware.com/reviews.php?Id=118&Page=5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herrn
flest nforce2 korten har om man tänker på pris skillnaderna.. Själv så har beställt ett Epox ep-8RKA2I för 693 spänn
och det korten har lika många finneser som ABIT nf7-s rev 2.0 och EPOX kt600 kortet

fortfarande, att via skiter totalt i allt vad överklockning innebär så kan man inte använda ett kt600 i överklockning lika bra som ett nforce2, vilket betyder att man kan få ett nforce2-kort att prestera bättre utan problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herrn

Tyvärr du har helt fel. Prisskillnaden är bara 50 spänn mellan billigaste KT600 och billigaste nForce2 Ultra 400. Jag lovar nForce2 Ultra 400 presterar för 250 kronor mer....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Satsa på NF2, då får du ett mycket bra ljudkort och ett bra nätverkskortet på köpet. Jämförde ett Realtek NIC mot det interna, det interna spöade Realtek kortet på alla punkter (~50% lägre CPU användning t ex).

Nu säger jag inte att Realtek gör bra nätverkskort, utan dom är bara väldigt vanliga och billiga...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

själv kan jag inte säga att VIA är dåliga mitt Epox 8kha+ (KT266A)var nog det bästa moderkort jag haft. om det bara hade haft låsta agp å pci hade jag nog suttit kvar på det i dag. liksom det botade med fsb i 200mhz och man kom in i windows med 195mhz och kunde köra sisoftsandra och pcmark tester utan problem.

själv tycker jag att det inte finns några bra moderkort till AMD, om man kollar på moderkort till P4:a så finns det moderkort som man kan klocka fsb betydligt mycket högre å det är inte så noga med vad det är för minnen osv (okej lite noga är det men inte som tex nforce korten).

rätta mig om jag har fel. men det är så jag har uppfattat det hela.

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem

jag har bägge moderkorten hemma men efter 2 dagars jäklande med abit nf7-s 2.0 så bytte jag till epox 8kra2+ bästa jag gjort på länge satte i alla grejerna sen trycke power on ingenting krångla... en sak jag diggar med epoxet e att det finns eazy boot bara trycka esc i början av bios så får du fram vilken enhet man ska boota upp med meningslös igentligen men bra att ha sak och jag förlorade ca 500 poäng i 3dmark2001 med att byta moderkort vilket jag kan leva med

Visa signatur

Epox 9nda3+,amd 3200+@2400mhz, 2*ocz rev 2 512, Leadtek6800GT 1st 160gb 1st 200bg 1st raptor 36gb