Permalänk
Musikälskare

Telia-8000 får upp 500 bara

Hej är lite sur...

Beställde telia-8000 som säger att man ska få upp till 800 när man tankar, men jag får bara upp 500 om jag tex tankar 3d mark från filarkivet här på swec...

har 2 datorer i nätverket, båda ligger på 500 när man tankar, kan man dela upp det så att min dator kan tanka i 800 ??

eller är det nått annat som spelar in, mitt nätverkskort är bra.

hjälp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

avståndet till telestationen...

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

8 Mbit/s = 1 mB/s

du ska alltså kunna tanka i 1 hel megabyte i sekunden när det går som bäst.. Men du säger att du har 2 st datorer i nätverket, om båda tankar som snabbast sammtidigt så ligger det ju på 500 kB/s per dator, men om den ena inte tankar blir den andra datorn automatiskt tilldelad hela linan. alltså så får du tanka med 1 dator i taget om du ska komma upp högre än 500 kB/s.!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | be quiet! Dark Rock Pro 4 | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz CL28 2x32GB | PNY GeForce RTX 4080 | Samsung 9100 PRO 2TB | Samsung 970 EVO Plus 1TB | 4TB PCIe NVMe storage | be quiet! Pure Power 12M 750W 80+ Gold | Corsair Carbide 300R | ASUS ROG Swift PG32UCDM 31,5" QD-OLED 4K UHD 240Hz |

Permalänk
Medlem

Re: Telia-8000 får upp 500 bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Hej är lite sur...

Beställde telia-8000 som säger att man ska få upp till 800 när man tankar, men jag får bara upp 500 om jag tex tankar 3d mark från filarkivet här på swec...

har 2 datorer i nätverket, båda ligger på 500 när man tankar, kan man dela upp det så att min dator kan tanka i 800 ??

hjälp

Telia 8000 är max 8000 kilobit/s ner till dig, dvs när du tankar. Uppströms är det max 800 kilobit/s. Troligen är din uppgradering inte aktiverad ännu om du fortfarande ligger på 500 kilobit/s.

Starta om modemet och testa igen.

Permalänk
Musikälskare

okej
testar nu

edit, startade om modemet, tankar typ i 600 men den sjukter till 550...

jobb

Nätverkskort=
3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

du tankar i 600 kb/s eller 500 Kbit/s?

allt beror på hur långt från stationen man sitter, hur bra ledningar man har osv.

som alla andra bolag som erbjuder 8/1 äre väll UPP till 8 Mbit ner och 1 Mbit upp. ingen garanti för att man når max.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

testa ftp.fragzone.se
sunet verkar sjukt överbelastat atm

jag får 853k/s nu när jag testade fragzones ftp...jag har bostreams 8/1 tjänst

Permalänk
Medlem
Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
testa www.tptest.se

körde det nu, bara mottagning

tcp = mottagning 4.30 Mbit/s
udp = mottagning 4.81

tillgängligbandbred = mottagning 89.3

vad menas med det ?

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk
Medlem

4.81 mbit på Udp? Låter inte för bra, men bor du långt från tele stationen?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
4.81 mbit på Udp? Låter inte för bra, men bor du långt från tele stationen?

det vet jag inte, ska ringa telia snart

Visa signatur

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier

Permalänk

Du tjänar troligen noll på att ringa till Telia. Kom ihåg att du inte är garanterad nån hastighet alls. Upp till 8Mbit är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av {76th}Johan
Du tjänar troligen noll på att ringa till Telia. Kom ihåg att du inte är garanterad nån hastighet alls. Upp till 8Mbit är det som gäller.

nä, men man kan får reda på hur långt det är till telestationen.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Citat:

Hej är lite sur...

hjälp

Om du har Telias 8000 tjänst är det ingen garanti att du ska komma upp i 800.. dvs namnet på tjänsten ljuger, tjänsten borde egentligen heta "2000 +" tjänsten, dvs du är bara garanterad 2mbit och om du sedan får mer är det bara en bonus.
Orsaker det kan bero på att du "bara" kommer upp i 500 är som flera andra skrivit avstånd till stationen men även i alra högsta grad ledningar in till huset, modem & nätverkskort.

Om man har hastighetsproblem är de vanligaste felen modemet eller nätverkskortet.

MVH Frankenchrist @ telia bredband

Visa signatur

//Leif

Permalänk
Citat:

det vet jag inte, ska ringa telia snart

Kolla här istället: http://www.uvtc.com/timepiece/sweden/adsl/ADSL.asp?page=ADSL_...

Visa signatur

2500k @ 4.0GHz 1.190v | MSI P67A-GD55 | 8GB @ 1333MHz 9-9-9-24-1T 1.48v | Gigabyte 6970 OC (tre fläktar ver) @ core 920MHz mem 1490MHz 1.175v | Corsair TXV2 650W | Win 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Vad är det som avgör om man kan få 8mbit tjänsten? Jag ringde till supporten och de sa att jag inte kunde få för tilfället, men det är inte helt osannolikt att jag kommer kunna få. De hade dock ingen tidsplan på när det kunde ske.

Behöver de göra något i telestationen för att de ska kunna erbjuda det eller var är det haken sitter?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Vad är det som avgör om man kan få 8mbit tjänsten? Jag ringde till supporten och de sa att jag inte kunde få för tilfället, men det är inte helt osannolikt att jag kommer kunna få. De hade dock ingen tidsplan på när det kunde ske.

Behöver de göra något i telestationen för att de ska kunna erbjuda det eller var är det haken sitter?

Telia 8mbit tjänsten kan du bara få om du bor i sthlm, gbg eller malmö i dagsläget (+/- några andra som jag ej orkar dra upp här)

Det finns inget datum i dagsläget för när Telia (vi) kommer att uppgradera/fixa så alla i sverige kan ha det.

Visa signatur

//Leif

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frankenchrist
Telia 8mbit tjänsten kan du bara få om du bor i sthlm, gbg eller malmö i dagsläget (+/- några andra som jag ej orkar dra upp här)

Det finns inget datum i dagsläget för när Telia (vi) kommer att uppgradera/fixa så alla i sverige kan ha det.

Men vad är det som behöver fixas, måste ni åka ut till alla stationer som ska erbjuda det och fixa något, eller är det bara att någon ska orka trycka på knappen som enablar det?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Men vad är det som behöver fixas, måste ni åka ut till alla stationer som ska erbjuda det och fixa något, eller är det bara att någon ska orka trycka på knappen som enablar det?

Stationen måste först uppgraderas för att 8000 tjänsten ska finnas där, och det är bara gjort på X antal stationer i sverige. (Jag själv har absolut inte en blekaste om vad de gör med tanke på att jag "bara" sitter på supporten). När det sedan väl finns på stationen kollar vi upp via ett speciellt verktyg om tjänsten finns på din station och finns det där är det bara en knapptryckning och du har diin 8000 tjänst.

Visa signatur

//Leif

Permalänk

och vi tackar telia för att ni har inkluderat undestationerna med.

Jag sitter 299 meter från min understation och har stadig fart på 871 kB/s in och 90 kB/s ut alla tider på dygnet oavsett dag :).... pingar min gateway med 5 ms.
det funkar fruktansvärt bra ! bästa julklappen i år

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det som behövs göras för att kunna erbjuda 8/1 ADSL är att dimensionera uplänken från stationen till stamnätet för att klara av den ökade belastningen, någon extra hårdvara krävs nog inte. Dom som har de rätta kontakterna (läs: känner någon som jobbar på Flextronics/Skanova) har för övrigt haft 8/1 ADSL sedan länge... Men sedan när det gäller VDSL så är det ju helt ny utrustning (DSLAMs) som måste installeras...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Dom som har de rätta kontakterna (läs: känner någon som jobbar på Flextronics/Skanova) har för övrigt haft 8/1 ADSL sedan länge...

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
8 Mbit/s = 1 mB/s

du ska alltså kunna tanka i 1 hel megabyte i sekunden när det går som bäst.. Men du säger att du har 2 st datorer i nätverket, om båda tankar som snabbast sammtidigt så ligger det ju på 500 kB/s per dator, men om den ena inte tankar blir den andra datorn automatiskt tilldelad hela linan. alltså så får du tanka med 1 dator i taget om du ska komma upp högre än 500 kB/s.!

8 Mbit/s = 8 000 000 bit/s

8 000 000 bit/s / 10 = 800 000 Byte/s.

Så högsta hastighet är 800 KByte/s.

En Byte = 8 bit.

Men när man sänder över nätverks så används 2 extra bitt ber Byte för kolla att informationen är rätt mottagen. Orkar inte förklara riktigt hur det fungerar nu.

Så man delar alltid bitarna med 10 för att få reda på hur många Byte man kan mota/sända i nätverk/internet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt det var att man delar bitarna med 8, har jag alltid fått höra iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThAnOs
Trodde faktiskt det var att man delar bitarna med 8, har jag alltid fått höra iaf.

Trodde jag med, men det är klart bättre än dom 62Kb/s jag är uppe i nu med ADSL 500. Tråkigt nog måste jag vänta till februari innan jag får ADSL 8000:mad:

Permalänk
Medlem

Det Knashatt skrev stämmer inte för fem öre när man pratar annat än seriell överföring.

Att dela med 8 ger bara länkhastigheten. Överföringshastigheten varierar beroende overhead i det protokoll man använder.

Permalänk

Enligt testet har jag 6.88 mbit ner. Helt nöjd med det

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

hehe

HIHHHIHHIHIH
jag har telia 8000
kommer upp i tp test. som max 7.3mbit ner å 1.05 upp....
Bor 800m fårn stationen
så jag har inget att klaga På

Visa signatur

Win Xp, xp2400+ 1024ddram Geforce 2 v.7700 Deluxe 32mb tv-in tv-ut

Permalänk
Medlem

Citat:

Hej är lite sur...

hjälp

Testa utan router inkopplad. Min router drar ner hastigheten till 500 ungefär, utan den får jag 705kB/s typ..

Permalänk
Medlem

Re: hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BBJB
HIHHHIHHIHIH
jag har telia 8000
kommer upp i tp test. som max 7.3mbit up å 1.05 down....
Bor 800m fårn stationen
så jag har inget att klaga På

haha, du menar väll 7,3 mbit ner och 1,05 up. för upp klarar adsl inte mer än runt 1

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive