Raid och gränssnitt ......?

Permalänk
Medlem

Raid och gränssnitt ......?

Har läst lagrings FAQ men fattar inte allt. Om det står att mitt modekort har stöd för raid 0 1 och 0.1 är det hårdvaruraid eller måste man ändå använda windos. Vilka hårdiskar kan man köra raid på fungerar det på alla? Tror jag har fattat resten om raid men hur är det med alla (som jag har fattat det) gränssnitt typ ATA seriell ATA SCSI udma100 udma 133 m.m fattar inte den biten

Permalänk
Medlem

Gränssnitten (PATA, SATA, SCSI) har ingenting att göra med RAID eller inte utan är en "transaktionsaffär" mellan disken och kontrollern.

HårdRAID implementeras av en kontroller, inbyggd eller på ett PCI-kort.

MjukRAID kan du köra oavsett diskens eller kontrollerns "förmåga" - endast en fråga för operativet.

Permalänk
Medlem

Så om det står att mitt modekort har stöd för raid 1 och 0 och 0,1 m.m så har jag altså HårdRAID eller?
Vad är då udma 100 133 o.sv då?

Permalänk
Medlem

Ja du kan köra "hårdraid" med ditt moderkort. UDMA/ATA 100/133 är hastigheten på gränssnittet och har ingen betydelse på prestandan eller kompabiliteten i ditt fall.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk

Jag har en hårdvaru RAID controller på mobot och en på ett PCI kort, båda har en BIOS osv men de behöver ändå speciella drivers i OSet, någon sa att det var mjukvaru RAID då, stämmer det? Varför mjukvaruraid om man behöver drivers? Detta är inte speciellt bra eftersom jag vill dual boota med Win XP och Linux, Windows gick att installera efter en del strulandes men Linux hittar bara diskarna var för sig, alltså inte RAID:ade, måste jag döda min fina RAID array eller går det ändå? Behövs det inga drivrutiner till hårdvaru RAID?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mjukvaruraid du har.
Alla kontroller som följer med på dagens moderkort och liknande är mjukvaruraid. För att en kontroller ska räknas som hårdvaruraid så ska den ha egen processor för XOR-beräkning och lite minne.

Detta är också varför linux hittar diskarna separat. Drivrutinerna sköter själva raid-arbetet och döljer underliggande diskar för windows. Så därför är det en mjukvarulösning.

Vill du installera på din raid-array får du trycka F6 i installen av windows och stoppa i disketten med drivrutiner. Det brukar funka.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Jag anser att mjukvaru är en spanned, striped eller mirrored raid (jbod, 0, 1) som sköts helt av operativsystemet genom vanliga IDE kontrollern(erna). Och att hårdvaruraid är något som skapas och sköts via ett raid-kort oberoende av operativsystemet (förvisso drivrutiner till kortet). Om sedan raid-kortet har processor för XOR beräkningar eller egen cache tycker inte jag spelar roll då det endå är en hårdvaruraid.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt om det står på mitt modekort att jag har stöd för raid 0 1 och 0.1 o.s.v har jag altså inte hårdvaruraid eftersom jag behöver drivrutiner ändå för det kan väll ändå inte finns en egen processor för XOR-beräkning och minne på moderkortet. Men vad betyder det då att det står att jag har stöd för raid på mitt modekort

Permalänk
Medlem

Frke, asså, du har raid på ditt moderkort, dvs hårdvaruraid. XOR beräkning har du bara nytta av i avancerade raid nivåer, ex raid-5. Och cache bara om du har extrem i/o trafik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok tack för ett bra och enkelt svar. Det e fan inte lätt att hänga med i det här forumet ibland. Rekomederar du föresten att jag kör två Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 7200rpm 8Mb SATA i raid 0 eller har någon nått annat förslag

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Frke, asså, du har raid på ditt moderkort, dvs hårdvaruraid. XOR beräkning har du bara nytta av i avancerade raid nivåer, ex raid-5. Och cache bara om du har extrem i/o trafik.

Det är så mjukvaruraid det kan bli. Kontrollerkortet är som vilket annat kontrollerkort som helst med en häftigare bios bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
ok tack för ett bra och enkelt svar. Det e fan inte lätt att hänga med i det här forumet ibland. Rekomederar du föresten att jag kör två Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 7200rpm 8Mb SATA i raid 0 eller har någon nått annat förslag

Klart du kan köra det i RAID0. Seagate har rättat till de problem de hade med Barracuda och RAID.

Varför ska du köra RAID? För att få hög burstrate? Du bryr dig inte om 240 GB råkar försvinna när ena disken kraschar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är en hårddisk en mjukvara bara för att datan skickad till och från den initieras av operativsystemet? Eller är en CD-ROM verkligen en hårdvara då alla grundläggande funktioner och parametrar hanteras internt fristående av anropande mjukvara?
Skapligt långsökt jag vet, men istället för att använda dom vedertagna uttrycken som finns angående hård/mjukvaruraid bör man inte hitta på egna, även om dom verkar mer korrekta om man bryter ner dom i molekylnivå.
Alltså, mitt påstående ang hård/mjuk kvarstår enligt ovan. Någon annan som har åsikter om hur det ska vara?

http://www.storagereview.com/guide2000/ref/hdd/perf/raid/conf...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju roligt att du länkar till Storagereviews eminenta FAQ som förklarar att hårdvaruraid är en kontroller som har dedikerad hårdvara (XOR-motor och minne) för att utföra arbetet medans den "hårdvaruraid" som hanteras i denna tråden är en IDE-kontroller med bios som lurar användaren att tro att man har raid och allt arbete sköts av drivrutinerna som i sin tur använder datorns vanliga minne och cpu. Kontrollern är därför en mjukvarubaserad raidkontroller byggd ovanpå en helt vanlig IDE-kontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok tror jag fattat ungefär. Jag har lite bättre än mjukvaruraid helt skött av os men inte hårdvaruraid. Men fungerar alla gränsnitt i raid. blev lite konfunderad när jag läste frågsn om mitt moderkort hade stöd för serial ata och som svar stog det ja,raid 0,1 fungerar bara serial ata för raid 0,1 eller???

Permalänk

Om man köper en vanlig RAID controller brukar det vara en mjukvaru controller va? Vart hittar man riktiga RAID controllers? Jag tänkte att det kunde vara smidigt om man ska köra windows och Linux på samma disk... Vad kostar "riktiga" ATA resp. SATA RAID controllers? Jag tror bara jag har sett dessa för SCSI och de kostade ca 9000kr exkl. moms på Dustin... inte några pengar jag har att spendera direkt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frke
ok tror jag fattat ungefär. Jag har lite bättre än mjukvaruraid helt skött av os men inte hårdvaruraid. Men fungerar alla gränsnitt i raid. blev lite konfunderad när jag läste frågsn om mitt moderkort hade stöd för serial ata och som svar stog det ja,raid 0,1 fungerar bara serial ata för raid 0,1 eller???

Jag vågar nog påstå att din kontroller för SATA klarar att köra utan någon form av raid och om du vill även raid 0 och 1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Om man köper en vanlig RAID controller brukar det vara en mjukvaru controller va? Vart hittar man riktiga RAID controllers? Jag tänkte att det kunde vara smidigt om man ska köra windows och Linux på samma disk... Vad kostar "riktiga" ATA resp. SATA RAID controllers? Jag tror bara jag har sett dessa för SCSI och de kostade ca 9000kr exkl. moms på Dustin... inte några pengar jag har att spendera direkt...

Ja det är mjukvarukontroller. Jag har ingen enorm erfarenhet av dessa mjukvarukontroller under linux. Hittar du drivrutiner så bör det funka att få Linux att se diskarna som korrekta kedjar istället för separata diskar.

Adaptec har några kort som stöder FreeBSD, NetWare, Red Hat Linux, SCO Unix, SuSE Linux, Windows 95/98/ME/NT4/2000. Så drivrutinsutbudet där är fint. Det är värre med Promise och Highpoint. Korten som är lite dyrare har bättre stöd för olika linuxdistributioner men oftast är det Red Hat och SuSe som bara stöds.

Kort ligger mellan 1500 och 4000 kronor.

Visa signatur

Permalänk

Men de måste väl inte ha stöd av OSet om de är hårdvaruRAID?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Lyfter tråden lite i hopp om att mer info ska tilläggas...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hårdvaru RAID datorer där det har installerats ett separat kort som är anpassat för att sköta driften av flera hårddiskar
Mjukvaru RAID datorer där man har lagt in drivrutinerna på moderkortet

Dom vanligaste RAID-system som används är 0, 1, 5

RAID 0 Delar upp filen och läser samtidigt till dom diskar som är installerade (minst två) och sägs öka prestandan med upp till ca 30%. Används med fördel vid t ex videoredigering. Nackdelen är att om en disk rasar så har du förlorat all information

RAID 1 Läser samma information till olika diskar. Du måste ha jämnt antal diskar (2, 4, 6 ... osv). Inte direkt ett snabbt system men självklart väldigt driftsäkert

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mjukvaru RAID datorer där man har lagt in drivrutinerna på moderkortet

Inte helt korrekt va? Det är väl inbyggda drivrutiner i operativsystemet som man utnyttjar. Processorn får sedan stå för all form av uträkningar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

ursäkta? Ingen vidare konstruktiv post. För du menar väl inte att anledningen till att jag måste använda Windows2003 istället för ex WindowsXP för min mjukvaru-raid5 beror på bios?