Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

PCSuperStore

Tja, köpte en Dlink trådlös router Di-624+ i idag.
När jag kom hem konstaterade jag att den inte funkade hämtade ingen ip adress. Ringde och kollade med telia och dom kollade loggar och där var ingenting gällande den MAC-adressen.

Så jag gick tillbaka till butiken och sa som det var.
Men de kunde inte byta den innan de hade kontaktat Dlink på telefon, och eftersom att Dlink hade stängt så sa dom att du får vänta. Då försökte jag att få tillbaka mina pengar men icke, inget öppet köp. Så sa jag, men om den nu inte funkar så måste jag kunna få en ny. Och han sa ja när vi har kontaktat Dlink, och det har vi enligt lag 3 månader på oss att göra! SJUKT!! Och till detta hör att de inte var det minsta trevliga heller!!

Så nu har dom låst mina 1384:- och kan inte göra ett skit!!
FRUKTANSVERT DÅLIG Service!!!
KÖP ALDRIG DÄR!!

Visa signatur

-Amd 64 4000+ | 1024 ddr 333 mhz | Abit AV8 3rd Eye | Segate 160gig S-sata + 250gig Western S-ata | Geforce 6800 GT | Samsung Syncmaster 960BF

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har aldrig haft några problem med Hög-Data (som blev PCSuperstore för nån månad sen), och jag har svårt att tro att nån policy-ändring skulle ha gått ur, här i Karlstad har det inte varit några problem med byten

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hmm, jag har aldrig haft några problem med Hög-Data (som blev PCSuperstore för nån månad sen), och jag har svårt att tro att nån policy-ändring skulle ha gått ur, här i Karlstad har det inte varit några problem med byten

Hög-Data? Är det inte sekvencia som blev PCSuperstore?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos

PC-superstore finns i flera städer, inte bara Hög-data-Karlstad. Antagligen är det i ngn annan stad typ Malmö som dom e otrevliga...
Mitt tips är att ringa till Karlstad och prata med PC-Superstore här, för här är dom mycket trevligare.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Avstängd

Det är Sekvencia som köpt upp ett danskt bolag som heter pcsuperstore, så har araberna bestämt sig för att sattsa på det namnet istället. Så alla Sekvencia -> PCSuperstore. Samtidigt så har dem passat på att köpa massa lod-datorbutiker och gjort om dem till pcsuperstore.

Sekvencia startade i mina trakter, kan inte förstå att dem blev så framgångsrika.

Med Vänliga Hälsningar
Alper

Permalänk

Jag tycker i alla fall att det var bättre på Hög-data i Arvika förr, inte nu när PCSuperstore har tagit över. Det var på nåt sätt mycket trevligare atmosfär på Hög-data, lite livligare. Det verkar så tyst och dött inne på Superstore nu... Tycker i alla fall jag...

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk

Har du ställt in routern rätt? Jag chansar vilt på att du har Telia ADSL, sätt den då på Dynamic IP Address i setupen för routern och kolla vad det ger för resultat.

Visa signatur

MVH Anders.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du låtit den stå med routern i ett tag. Leastiden på ipadresser från Telia är 20 minuter så i värsta fall kan du få vänta i 20 minuter innan du får en Ipadress till din router. Förutsatt att du nyligen innan installationen av routern använt dig av din uppkoppling med din dator.

Permalänk

Jag fick lov att fejka mac-adressen på farsans d-link-router till den mac-adressen som senast var uppkopplad, har säkert med lease-tiden att göra förmodligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alper
Det är Sekvencia som köpt upp ett danskt bolag som heter pcsuperstore, så har araberna bestämt sig för att sattsa på det namnet istället. Så alla Sekvencia -> PCSuperstore. Samtidigt så har dem passat på att köpa massa lod-datorbutiker och gjort om dem till pcsuperstore.

Sekvencia startade i mina trakter, kan inte förstå att dem blev så framgångsrika.

Med Vänliga Hälsningar
Alper

Nästan rätt...
Sekvencia käpte upp en stor finsk kedja som heter PC superstore. Sen döpte han om alla sekvencia butiker om till PC superstore. Därefter köpte PC superstore upp Högdata vilket är synd eftersom högdata var ett respektabel butikskedja.
Dock så har inte Sekvencia direkt "köpt" PC superstore eller Högdata eftersom Sekvencia inte har några pengar utan har sålt del av sig själv för att köpa upp de andra. Med andra ord är det Amori (grundaren som Sekvencia) som sitter bakom spakarna medan föredetta ägarnen till Högdata sitter som officiell VD för hela PC superstore. (Det är ju alltid bättre med en svensk som VD, för det ser ju bättre utåt). Däremot har Amori järnkontroll och litar inte på någon så han har placerat ut all sin släkt på 10 bröder och 100 kusiner runt om i alla butiker...

/Kosh

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
Jag antar att du låtit den stå med routern i ett tag. Leastiden på ipadresser från Telia är 20 minuter så i värsta fall kan du få vänta i 20 minuter innan du får en Ipadress till din router. Förutsatt att du nyligen innan installationen av routern använt dig av din uppkoppling med din dator.

Notera att man med Telia kan få vänta i över en timme för att erhålla ip-adress om man kopplar in ett interface med MAC-adress som Telias DHCP inte känner igen.

Mitt tips är alltså att låta den stå på under en längre tid med dynamisk ip som inställning, många försöker med PPPoE, men det är alltså fel.

Låt den ex. stå på under natten och kolla om den erhållit ip nästa morgon.

Permalänk
Medlem

Man kan ju släppa ip:et för den gamla MACadressen innan man kopplar in routern. Då skall det funka.

Öppna dosfönstret och skriv ipconfig -release

Då (om det funkar som det skall) har du släppt IP:t för den MACadressen och DHCP:n kan ge ett nytt IP till en ny MACadress på den kabeln.

Men jag antar att du har testat detta för det brukar dom veta på Telias support.

EDIT:Man kan också göra som peppelorum säger om Routern stödjer att man byter MACadress. Men det är nog inte lika bra i längden eftersom den dator som du hade innan nu kommer ha samma MACadress som routern...

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Nästan rätt...
Sekvencia käpte upp en stor finsk kedja som heter PC superstore. Sen döpte han om alla sekvencia butiker om till PC superstore. Därefter köpte PC superstore upp Högdata vilket är synd eftersom högdata var ett respektabel butikskedja.
Dock så har inte Sekvencia direkt "köpt" PC superstore eller Högdata eftersom Sekvencia inte har några pengar utan har sålt del av sig själv för att köpa upp de andra. Med andra ord är det Amori (grundaren som Sekvencia) som sitter bakom spakarna medan föredetta ägarnen till Högdata sitter som officiell VD för hela PC superstore. (Det är ju alltid bättre med en svensk som VD, för det ser ju bättre utåt). Däremot har Amori järnkontroll och litar inte på någon så han har placerat ut all sin släkt på 10 bröder och 100 kusiner runt om i alla butiker...

/Kosh

haha, jasså.. du verkar kunna mycket jobbat på sekvencia eller? kanske bor du i stockholm också?

mvh//Alper

Permalänk
Medlem

le!

Inte vara så sura nu. Ni får komma in till oss på PcSuperstore på Klarabergsgatan. Där är vi alltid trevliga.

Permalänk
Medlem

de bryter mot lagen

Under förutsättning att du kan uppvisa kvitto,returnera en produkt i oskadat skick med orginalemballage har du rätt att utan motivering returnera produkten inom 8 dagar foch få pengarna tillbaka.

Annars bryter de mot konsumentköplagen.

Permalänk
Gäst

Re: de bryter mot lagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drax
Under förutsättning att du kan uppvisa kvitto,returnera en produkt i oskadat skick med orginalemballage har du rätt att utan motivering returnera produkten inom 8 dagar foch få pengarna tillbaka.

Jaså du.

Visa mig var i lagen dina påstående stöds.

Permalänk

Yesss. Den lagen vill jag också se.

Visa signatur

MVH Anders.

Permalänk
Medlem

Drax, så är inte verkligheten. Om du handlar över internet har du dock skydd av distansavtalslagen men vid köp i butik gäller konsumentköplagen och i den finns det ingen skyldighet för säljaren att lämna öppet köp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alper
haha, jasså.. du verkar kunna mycket jobbat på sekvencia eller? kanske bor du i stockholm också?

mvh//Alper

hehe, inte direkt!
Jag läser ITbraschen där dom hade en artikel på 4 sidor om sekvencia och dess bravader.
Dessutom bor jag inte i Stockholm utan i Gävle.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Re: de bryter mot lagen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drax

Ja, men den var ju inte i "oskadat skick" eftersom han brutit förpackningen och testat den!!!

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen och lite till

Bara för att jag jobbar på PC-Superstore (hög-data) i Karlstad så måste jag ju svara på detta.

Enl. konsumentköplagen så har INGEN återförsäljare KRAV att lämna öppet köp, det är helt upp till varje butik att avgöra själv hur man vill ha det.

Vi i Karlstad har alltid kört med direktutbyte på allt som kommer tillbaka inom 30 dagar. Vi gör lite undantag ibland (dömmer kunden), om det kan vara så att kunden bara gjort fel eller att verkligen är trasig. Jag tycker att ALLA som e-handlar eller tycker att dom blivit felbehandlade ska kolla www.konsumentverket.se, man har inte alltid så rätt som man tror. Vi har t.ex inga krav på oss att köpa tillbaka en sak som du som kund beställt men det visar sig att det inte passar hos dig, oavsett om det gäller datorkomponenter eller ett par byxor.

Sen att du fick problem med en D-link pryl är lite kul. D-link har givit oss strikta order om att INTE ta emot reklamationer i butik, detta på grund av att det kommer in fruktansvärt många reklamationer till D-link som är felaktiga d.v.s. inget fel på produkten. Vi får ju göra på samma sätt som kunderna när det gäller att reklamera till D-link, vilket är helt kasst tycker jag.

När jag fick info om detta av D-link mailade jag deras support med en gång. Bara för skojs skull lägger jag med hela mailet här, svaret var ju lite komiskt trots allt.

-----------------------------------

Tack för att du har kontaktat D-Links tekniska support.

Vi på tekniska supporten kan tyvärr inte hjälpa er med med avtalsfrågor, utan vi får be er kontakta vårt huvudkontor på tel: 08-564 619 00 för att reda ut nedanstående problem.

Med vänlig hälsning
D-Link Teknisk Support

Support query submited from website:

Personal information:
Name: Marcus Winslow
Company: PC-Superstore AB
E-mail: marcus.winslow@hogdata.se
Phone number: 054-172850
Country: Sweden

-----------------------------------------------------------

Information about product:
Product model: DI-604 HW Bx
Serial number:
Operating system: Windows XP Pro
Hardware Version:
Current Firmware/Software:

-----------------------------------------------------------

Client description of problem:

Hej!!

Börjar med att bifoga texten från ett internmail inom koncernen!!

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Göran Axelsson [mailto:goran.axelsson@pcsuperstore.se]
Skickat: den 3 november 2003 13:59
Till: All Users SE
Ämne: VIKTIGT ANGÅENDE D-LINK PRODUKTER!

jag har varit i personlig kontakt med D-Link supporten idag
och vi får inte ta imot D-Link produkter (stränga order från D-Link) jag ska skriva ut deras kontakt och lägga några koppior i kassan (i kungens kurva) nån tekniker på respektiva butik bör göra det samma!!!

Enl. Konsumentköplagen har kunden LAGLIG rätt till att lämna allt vad gäller garanti till återförsäljaren!!!

Om ni nu vägrar gå med på det som står i urklippet åvan så bryter nu ju mot denna. Och om så är fallet hoppas jag verkligen att ni går ut med skyltning som vi kan sätta upp i butikerna om att kunderna inte kommer att kunna reklamera hos oss och kan således välja ett annat märke i så fall.

Som sagt vi bryter mot konsumentköplagen om vi INTE tar emot sakerna!

Permalänk
Medlem

Bra svar!

Visa signatur

Director | Founder - HeXagon e-Sports

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Konsumentköplagen och lite till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwinslow
Jag tycker att ALLA som e-handlar eller tycker att dom blivit felbehandlade ska kolla www.konsumentverket.se, man har inte alltid så rätt som man tror. Vi har t.ex inga krav på oss att köpa tillbaka en sak som du som kund beställt men det visar sig att det inte passar hos dig, oavsett om det gäller datorkomponenter eller ett par byxor.

Njae, vill minnas att man har 14-dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen som kan tillämpas vid s.k e-handel.

Tycker annars ditt inlägg om dlink var bra, svar på tal helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ni måste skilja på bruten och obruten förpackning...är förpackningen obruten så har man öppet köp enligt lag, men är den bruten har man enligt lag INGET öppet köp alls...det finns dock butiker som kör med att man får lämna tillbaks saker trots bruten förpackning.

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
Ni måste skilja på bruten och obruten förpackning...är förpackningen obruten så har man öppet köp enligt lag, men är den bruten har man enligt lag INGET öppet köp alls...det finns dock butiker som kör med att man får lämna tillbaks saker trots bruten förpackning.

Det är strunt samma hur förpackningen är, har du handlat i en butik är det upp till butiken om det är öppet köp eller ej, läs och lär.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker.

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Permalänk
Inaktiv

Att folk har tagit Öppet Köp som en lag i KKL är ju helt felaktigt.. dags att folk får läsa handelsrätt innan de får handla...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Att folk har tagit Öppet Köp som en lag i KKL är ju helt felaktigt.. dags att folk får läsa handelsrätt innan de får handla...

Håller med tidigare skrivare!
Men det är nästan värre när folk blandar ihop 2 års reklamationsrätt med garanti.

Kanske vore en idé att ha KKL som ett ämne i grundskolan?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle76
Man kan ju släppa ip:et för den gamla MACadressen innan man kopplar in routern. Då skall det funka.

Öppna dosfönstret och skriv ipconfig -release

Är det inte enklare att bara logga ut då...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Det är strunt samma hur förpackningen är, har du handlat i en butik är det upp till butiken om det är öppet köp eller ej, läs och lär.

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker.

När du som konsument handlar i en affär har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Om du däremot köper något på postorder, via telefon, TV, Internet eller vid hemförsäljning har du 14 dagars ångerrätt när du handlar inom Sverige.

Ok, det visste jag inte! Tack så mkt...(jobbar själv i supporten på PC City...hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai

Handelsrätt??

MacL3an: Hahaha, usch vad pinsamt! Att komma med sådana påståenden och sedan jobba inom kundtjänst är ju ytterst pinsamt. Både för dig och butiken du jobbar i.

Visa signatur

Vatten kyler bäst