Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva hjälp

Hejsan. Idag fick jag mina nya datordelar och har under de senaste timmarna försökt att få dem att fungera som de skall.

Det jag har köpt är en Intel 3.0 Ghz processor. Ett ASUS P4C800-E Deluxe, 1024 Corsair PC3200 minne och en SATA disk.

Jag kopplade ihop detta nu på eftermiddagen och skulle starta upp maskinen. Allting snurrar igång men jag får ingen bild.

Jag har under de senaste timmarna testat massor av olika varianter:

Testat tre olika skärmar.
Bytt mellan två olika grafikkort dock inget PCI kort.
Tagit ut alltind som ej behövs som CD-Rom, brännare, hårddiskar RAM-Minne mm.

Jag får inget PIP ljud om att något skulle vara fel eller så heller. Jag har lusläst manualen på information om något skulle vara fel men så ser det inte ut att vara.

Det enda som jag tror kan vara fel är de olika kablarna för Power SW, HDD Led, Power Led, Speaker och Reset SW. Vissa utav dessa omnämns eller heter något annat i manualen så jag har jobbat lite i blindo när det gäller dessa. 2 st av dessa pinnar var dessutom krökta. Skall de vara så? Jag observerade detta omedelbart vid uppackande av moderkortet.

Jag tycker jag borde få något pipljud eller så om något är fel men inte ens det får jag. Allting verkar dock fungera med lampor på moderkortet som indikerar att det är igång och när jag stoppar i en nätverkskabel så indikerar den att den fått en sådan i RJ-45an.

Nu börjar jag få slut på ideér på vad som kan vara fel. Jag hör att datorn räknar minnet att den startar CD och hårddiskarna och det enda som saknas är en bild. Är det någon vänlig själ som kan ha en aning om vad som är fel?

Det vore mycket snällt om någon ville hjälpa mig lösa detta.

Permalänk
Medlem

Jag kan hjälpa dig vet bara inte var jag ska börja... har nämligen exakt samma prylar som du och höll på VÄLDIGT länge så jag vet allt om just detta probelm tro mig...

Till å börja med, glöm inte att ditt moderkort kräver separat strömförsörjning för processorn. Måste ha ett relativt nytt nätagg med andra ord som har en kvadratisk fyra-pins connector.... Funka inte det så skriv nåt så ger jag fler förslag...

Visa signatur

Antec P160 + 480W Trueblue, P4 3.2GHz, Asus P4C800-E, R9800Pro, 1024Mb OCZ Dual Platinum, WD200Gb SATA, Maxtor 120GB, Aerogate II, Nec DVD +/-, Plextor DVD

Permalänk
Medlem

Det där med nätagget så jag i flera trådar (dock inte hunnit läsa så mycket. Går sakta med 56K modem. Borde kanske fixa bredband till denna datorn med).

Mitt nätagg passar och det snurrar i fläktar och har sig men det fungerar iaf inte så menar du? Måste man verkligen köpa ett nytt bara för att man bytt processor?

Permalänk
Medlem

Ja, har du ett äldre nätaggregat så följer inte en viss strömkabel med från den. Denna behövs för att ge separat ström för processorn.

kort sagt: du ansluter en lite större strömkabel till moderkortet (den vanliga) sedan en lite mindre. Denna mindre sitter precis till vänster om dina minnen. Alldeles bredvid den övre klämman på minnet längst till vänster. Jag pratar alltså inte om kabeln som du har från processorfläkten...

Visa signatur

Antec P160 + 480W Trueblue, P4 3.2GHz, Asus P4C800-E, R9800Pro, 1024Mb OCZ Dual Platinum, WD200Gb SATA, Maxtor 120GB, Aerogate II, Nec DVD +/-, Plextor DVD

Permalänk
Medlem

Hum jag läste om den i manualen och såg att det fanns ett uttag för den på moderkortet. Man måste alltså ha ett nytt nätagg med en sådan kabel för att kunna köpa en Intel P4?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det gäller alla moderkort, men det tror jag nästan. Kommer säkert bli så därför att de kräver lite mer.

Men jag antar att du inte har något kopplat till denna port?
Vad du kan göra är att stoppa i ett par hörlurar bak.

Kan nästan garantera att hon kommer att säga dig följande:
"System failed cpu test"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hum surt. Jag har moddat och pulat med mitt nätagg för att få det så tyst som möjligt. Nu måste man tydligen köpa nytt endå Vadå kräva lite mer? 350W har jag men är det någon funktion som inte finns med?

Jag skall testa med hörlurarna.

Någon som har ett tips på ett bra nätagg då?

Permalänk
Medlem

Har du tur så går det kanske att hitta nån adapter som gör den vanliga 4-pins molexen till den du söker men det vågar jag inte svara på.

Ett tips är om du har nån bra datorbutik i närheten där du kanske rent av kan få ta dit din dator och testa med ett sådant nätaggregat.
Det finns många bra, själv kör jag antec och det funkar utmärkt. Deras brukar få bra kritik (även de som följer med chassin)
Datorbutiken kanske även vet om det finns adapters...

Men testa att starta upp med lurarna, skulle tro att felet ligger där....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Whohooo hade ju kabelsatan i fråga. Virrade upp bunten av kablar som var fint undantryckta bakom nätagget och där var den ju. I med den och alla problem lösta.

Tack som snälla du för hjälpen. Borde ju förståss kollat lite noggrannare men efter tredje bygget så går man kanske för mycket på rutin. Sådan tur man hade att man redan hade den kablen som behövdes.

Tack en en gång och ursäkta det hårda språket. Men efter 5 timmar felsökning så är det såååååå sköööönt att få släppa ut sina frustrationer.

Nu skall det installeras dator

Permalänk
Medlem

Kul att det funkar grabben. Inga problem, glad i could help

ENJOY!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara till P4-C man behöver denna kabel? Jag behöver inte denna isatt på mitt moderkort för att det ska funka iaf.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐