Permalänk
Medlem

låsa text?

Hej!

Nu är det så här att jag vill inte att andra ska kunna ändra textstorleken på min hemsida genom att ändra textstorlek under visa menyn.Finns det något smidigt script som t.ex kan låsa storleken till "mellan" eller kanske göra så att texten helt enkelt inte går att ändra? Kanske blev lite konstigt formulerat...
Men oerhört tacksam för hjälp.

/MVH hMG

Permalänk
Glömsk

Testa <font size="1"> istället för <font size="-2"> eller så?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Så folk med begränsad syn har inget där att göra?

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Testa <font size="1"> istället för <font size="-2"> eller så?

Usch - försök inte få honom att använda <font>-taggar!

Använd CSS istället, t ex:

body { font-size: 11px; }

Fast som flagg_swe säger stänger du ute en del användare genom att göra på det sättet. Bäst vore det om du anpassade sidan så man kan använda större fontstorlek om man vill.

Permalänk
Medlem

Använd css så kan dom inte ändra textstorlek, tror det blir så då iaf, testa.

Vadå stänga ute användare?, jag testade hålla inne CTRL och scrolla med musen nu här på sweclockers (ändra textstorlek i IE för er som inte vet), bara en ytterst liten del av texten ändrades, verkar inte som det har hindrat sweclockers framfart så mycket.

edit: testade om det var så att css hindrade användaren från att ändra storlek, visst var det så, iaf i IE, inte testat i några andra.

koden jag testade med...

<style> .text {font-family:verdana;font-size:12px;} </style> <font face="verdana" size="3">Testar lite</font> <p> <div class="text">Testar lite</div>

Permalänk
Medlem

nej absolut är det inte meningen att stänga ut andra användare, men jag håller på och fixar och kom fram till att det blev bäst så, inget illa menat.

MVH hMG

EDIT: Tack Rosenson

Permalänk
Medlem

Vill du att folk ska kunna ändra storleken även med css använder du em istället för px, dock har jag inte riktigt fattat hur det funkar. Sätter man 1em på ett ställe blir 1em på ett annat ställe pytteliten.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

Själv brukar jag använda small, x-small, large osv för storleksangivning på texten. Då blir det samma överallt och användaren kan ändra själv.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rosenson, det där funka perfa, men jag har även tabeller i min <div>, och då verkar det inte funka med koden (funkar annars) måste man lägga till något mer i koden när det är tabeller också?

Permalänk
Medlem

du får sätta class="text" på td taggen också, class="text" på divven gäller enbart på texten direkt under den, och inte innanför andra taggar som t.ex. <td>

kan ha lite fel där, inte hållt på så jättemycket på sistone med html så börjat tappa lite kunskaper men det ska nog funka iaf om du sätter class="text" på <td> taggen i tabellen också.

Permalänk
Medlem

Rosenson, det är bara att tacka dig igen, det funkade perfekt.

/MVH hMG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
du får sätta class="text" på td taggen också, class="text" på divven gäller enbart på texten direkt under den, och inte innanför andra taggar som t.ex. <td>

kan ha lite fel där, inte hållt på så jättemycket på sistone med html så börjat tappa lite kunskaper men det ska nog funka iaf om du sätter class="text" på <td> taggen i tabellen också.

Om tabellen ligger innanför <div>-taggen gäller inställningarna för en klass på div:en även i tabellen.

D.v.s texten i tabellen här kommer att bli röd:

<div style="color: red"> <table> <tr> <td>text</td> </tr> </table> </div>

För att läsaren ska förstå detta måste du använda en riktig DOCTYPE, så läsaren ställer sig i quirks mode.

Permalänk
Hedersmedlem

jag kan ändra storlek på hela swec hemsida... iof kör jag med Firebird 0.7...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

m0REc: Kan jag med, o jag kör IE.
Kanske beror på att de bara kör classes på namn och några andra småsaker.. Kolla koden.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Vill du att folk ska kunna ändra storleken även med css använder du em istället för px, dock har jag inte riktigt fattat hur det funkar. Sätter man 1em på ett ställe blir 1em på ett annat ställe pytteliten.

Tror det beror på att 1 em är bredden av ett tecken eller något i den stilen. Om du då har ett underelement som du sedan också sätter till 1 em blir det alltså 1 em av 1 em.

För övrigt bör nog em undvikas i förmån till % och namnstorlekar.
Här finns allt du inte velat veta om textstorlekar iaf:
http://www.alistapart.com/articles/elastic/

Permalänk
Medlem

Så kan det nog vara.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.