Permalänk
Medlem

Gimp 2.0

Jag har testat Gimp 2.0 (Preview 3) lite nu och måste säga att det verkar väldigt trevligt!

Screenshot - (stor)

De tidigare versionerna av Gimp är ju bra - men samtidigt har jag alltid tyckt att det varit lite "fult" och kanske lite oseriöst jämfört med Photoshop.

Men nu verkar de ha hittat rätt! - Gimp 2.0 känns väldigt professionellt!

Jag har inte hunnit testa så mycket än, men det är exempelvis mycket lättare att hitta avancerade inställningar än förut.

Visst - en del saker saknas fortfarande (såsom förhandsvisning på Oskarp Mask mm) - men på det hela taget verkar det bra

Ville bara tipsa

http://www.gimp.org

Permalänk
Hedersmedlem

tufft! måste jag prova så fort jag får igång mitt slackware ordentligt igen... har en del problem.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Har Gimp till windows nu, men 2.0 gör så man lägger Linux som orginal system. Otroligt bra program och på många sätt slår det PhotoShop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kenny_lex
Har Gimp till windows nu, men 2.0 gör så man lägger Linux som orginal system. Otroligt bra program och på många sätt slår det PhotoShop.

På vilka sätt? Påstår itne att du har fel, vill bara få höra lite bra grejor i väntan på att komma hem till min linuxburk då jag kan testa själv.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Själv så känner jag mig som ett reumatiskt ingipsat kassaskåp i The Gimp. Men det är nog för att jag har hållit på i Photoshop så nedrans länge.
Så skulle jag betygsätta Gimp 2.0 så skulle jag ge det 5/10

Permalänk
Medlem

Är inte så stor skillnad på 2.0 och 1.3

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
På vilka sätt? Påstår itne att du har fel, vill bara få höra lite bra grejor i väntan på att komma hem till min linuxburk då jag kan testa själv.

1. Priset
2. Script-Fu
3. GNU
4. Kul namn
Finns mycket jag gillar med The Gimp. En sak är att det är litet och man kan lätt lägga till och ta bort saker. Är den nått som är dåligt så kan man nästan alltid hitta någon som fixat det.
Pluginet GimpPressionist gör underbara saker som PS inte har som standard trots sin storlek. Även funktionen image stacking saknas i PS och flera video options som finns i The Gimp. Sedan har Gimp (enligt rykten) bra stöd för paintpads och där är PS lite svag.

Skulle nog kunna komma på mer saker. Men PS är inte dåligt och då jag har en licens via skolan för Adobe program så använder jag PS ofta. Men jag skall gå över till Gimp då man kan få en egen text i filerna man spar och inte standard PS och på så sätt kan man slippa vissa upphovsproblem som kommer då licensen för Adobe går ut för mig.

Permalänk

Ngn som vet om de har impenterat ICC-profiler i 2.0?
Utan dem kommer det aldrig kunna vara ett alternativ till Photoshop...

Kollade runt lite på gimp.org utan att hitta ngt om det..
men nån annan kanske har sett/hört ngt?

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crawen
Själv så känner jag mig som ett reumatiskt ingipsat kassaskåp i The Gimp. Men det är nog för att jag har hållit på i Photoshop så nedrans länge.
Så skulle jag betygsätta Gimp 2.0 så skulle jag ge det 5/10

Det är väl ett klassiskt problem ?
Det är ju alltid så när man försöker lära sig något man inte är van vid - Linux är fördjävla jobbigt när man testar det för första gången

Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Är inte så stor skillnad på 2.0 och 1.3

Du har säkert rätt - jag använde inte Gimp 1.3 så mycket pga att jag inte gillade utseendet och att det hade en förmåga att slänga upp 100 fönster när man jobbade med det - men 2.0 har ett utseende och beteende som jag gillar! Dessutom har jag läst att mycket i koden är omskrivet.
Men funktionsmässigt kanske det inte är så mycket som hänt (?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Ngn som vet om de har impenterat ICC-profiler i 2.0?
Utan dem kommer det aldrig kunna vara ett alternativ till Photoshop...

Kollade runt lite på gimp.org utan att hitta ngt om det..
men nån annan kanske har sett/hört ngt?

Jag har letat lite men inte hittat något om att 2.0 skulle ha stöd för ICC-profiler - däremot har jag hittat lite information om att det finns ICC plugins för tidigare versioner av Gimp - men den enda sidan jag hittade var denna:

http://freecolormanagement.com/color/gimp.html

Permalänk
Medlem

Angående ICC så hittade jag efter en snabb sökning ett plugin som finns till 2.0 och 1.2
http://www.blackfiveservices.co.uk/separate.shtml

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem

Även jag hittade den sidan - men jag fattade det som att den inte hanterade ICC-profiler.

Citat:

What can't it do?

* Embed ICC profiles in the generated TIFF.

Men den kanske hanterar ICC-profiler förutom att den inte kan baka in dom i den sparade TIFF filen ?

Permalänk
Hedersmedlem

gimp-2.0-pre2-ebuilden är lite skum. Hade 1.3 installerat innan, och vid install av 2.0 tog den (som sig bör) bort 1.3, men 2.0-pre2-binärerna heter gimp-1.3, så den tog bort sig själv. Funka efter att ha emergeat ner 2.0 igen. Binären heter dock gimp-1.3 forfarande. 2.0 är nog 1.3 tills det är 2.0 skulle jag tro.

Så kanske fler slipper leta runt sitt system efter gimpbinärer.

Annars gillar jag 1.3/2.0.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Avstängd

Jag softar nog tills den blir stabil.

Visa signatur

º The United States is a nation of laws: badly written and randomly enforced. - Frank Zappa
º Go veggie!
º www : @

Permalänk
Medlem

Qaztaz - jag läste någonstans (install filen till Gimp 2.0 pre3?) att binären ska heta 1.3.

Men det ska inte vara några problem att ha både 1.3 och 2.0 samtidigt.

Jag ska erkänna att jag gav upp med mina försök att kompilera själv (en fil krävde 3 andra som i sin tur krävde 2 andra som krävde...)

Till slut hittade jag Mandrake RPM:er som installerade utan problem - så nu har jag Gimp 1.3 och 2.0 sida vid sida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz
gimp-2.0-pre2-ebuilden är lite skum. Hade 1.3 installerat innan, och vid install av 2.0 tog den (som sig bör) bort 1.3, men 2.0-pre2-binärerna heter gimp-1.3, så den tog bort sig själv. Funka efter att ha emergeat ner 2.0 igen. Binären heter dock gimp-1.3 forfarande. 2.0 är nog 1.3 tills det är 2.0 skulle jag tro.

Så kanske fler slipper leta runt sitt system efter gimpbinärer.

Annars gillar jag 1.3/2.0.

Det är samma i debian var lite problem att upgrader till 2.0 precis när den kommit på grund av libarna.
2.0 är ju bara en stabilisering av 1.3.

Permalänk
Medlem

Angående ICC - hittade detta på Gimp Developers FAQ:

Citat:

GEGL is the Generic Graphical Library. It is supposed to replace the handling of various image processing tasks in The GIMP in a not too distant future.
.....
GEGL should also be independent of the data type being processed and will be able to handle high bit depth images, ICC profiles and parallel processing of image tiles.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör en kombination och utesluta den ena för den andra ter sig lite löjligt. Jag har ingen användning an ICC och om jag har det så använder jag det program som klarar av det.

Men jag arbetar oftast med CMYK om jag gör nått och då är det alltid förutbestämda färger. Det gör inget om min monitor eller printer skriver ut lite fel, för om jag har 100% Magenta så utgår jag ifrån att printern skall skriva ut 100% Magenta och inget annat.

Men The Gimp har sina fördelar och Photoshop sina, men att inte använda ett gratisprogram som nästan klarar lika mycket bara för att det saknas ICC profiler käns lite som over kill då de flästa inte arbetar så proffisionellt.

Sedan undrar jag om The Gimp inte använder ICC pga upphovsrättsliga skäl, för inte skulle det vara så svårt att lägga till det; eller?

Permalänk
Medlem

Vad ICC ?
Finns det stöd för CMYK i 2.0 ?, det var ju länge ett gimpmoståndarns argument att inte använda gimp på grund av att där inte var nåt stöd för det.

Permalänk
Medlem

ICC-profiler är datafiler som beskriver hur en bild "ska se ut"

Men det kräver att exempelvis programmet kan tolka ICC-profilen.

ICC-profiler används mycket i "proffssammanhang" såsom i tidningsbranschen, reklambranschen - tryckerier mm - kort och gott betyder det att det man ser på skärmen ska se likadant ut i tryck eller på en skrivare. Olika bildskärmar kan ju visa bilder på olika sätt - därför kan man tilldela en bild en ICC-profil så att den alltid "tolkas" på rätt sätt.

Inte så bra förklarat - men det kanske ger dig ett hum

Angående CMYK så är jag själv lite osäker - det står att CMYK stödet är en del av GEGL (som jag skrev lite om länge upp) men i några inställningar i programmet verkar det som jag kan konvertera till CMYK... jag vet inte riktigt.

Permalänk

Men om man råkar jobba "proffisionellt så är ICC väldigt viktigt..
Liksom CMYK...

Är det btw ngn som har koll på GimpRip?
det jag har fått fram om det är att det kan hantera ICC-profiler till de flesta skrivare UTOM just den som jag verkligen behöver ha en gratis Rip till

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bra pluginsidor till gimpen ?

Permalänk
Medlem

Pulver: Fyfan, gimp på svenska.. jag skulle inte hitta nånting.

estoves: http://www.gimp.org/data.html - lite allt möjligt.

Gimp 2.0 är faktiskt väldigt mysig.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.