Mer minne och datorn ville inte boota vid OC

Permalänk
Medlem

Mer minne och datorn ville inte boota vid OC

Hej!

Jag körde min P4 HT 2.8 @ 3.36GHz på ett Asus p4p800 deluxe. Twinmos Winbond Org. 512MB 400MHz

Allt funkade fint och var stabilt.

Idag fick jag hem ett styck Twinmos Winbond Org. 512MB 400MHz till. Satte i det och startade; "Filen ntfs.* kan inte hittas". Vissa gånger ville den även återställa BIOS.

När jag efter mycket funderande klockade ner CPU'n och startade om så bootades Windows helt normalt. Men väljer jag att klocka upp igen så går det inte.

Någon som vet varför detta händer och hur man löser det? Jag vill ju gärna kunna köra överklockat även fast jag har lite mer minne

* Är lite av en n00b så förklara gärna tydligt

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem

Testa att ta ut det gamla minnet o se om den nya klarar samma hastighet som den gamla, annars vet ja inte

Visa signatur

AMD - Probably the greatest Cpu in the world

Permalänk
Medlem

Jag provade att bara köra det nya minnet, och mycket riktigt, det ville inte hänga med mer än till 2.94GHz *besviken*

Borde jag kanske retunera det och köpa ett nytt?

Visa signatur

Filserver: Intel P4 2.8@3.4GHz - 1GB RAM - Radeon 9600xt - ~ 6 TB HDD

Bärbar: Compaq Evo N800W <3

Permalänk
Medlem

Absolut ska du retunera om minnena inte uppflyller dina krav. Samma sak har hänt för mig. Det var bara att retunera och beställa nya minnen som klarade dom kraven.
//Mike.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för inställningar på minnerna?
Och jag har läst här att twinmos kan vara kinkiga vid överklockning, inget jag har erfarenhet av men kolla.

/hf

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Enda alternativet är väl att returnera och köpa en ny.

Vad kör du för vcore på minnena ?

Permalänk
Medlem

twinmos minnen är ju bland de sämsta du kan köpa i princip.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton @ 3200+ (2.2GHz) / 512MB Ram PC3200 / Asus A7V600 / Connect3D Radeon 9800 / 100GB Seagate

Permalänk
Medlem

dom funkar bra för mig, vad är det för fel på dom?

Permalänk
Medlem

har du flera moduler måste du oftast köra sämre timings än du gjorde med en modul

Permalänk
Antielefant

Ingen större möjlighet att returnera minnena om de inte klarar x antal MHz överklockning. Om minnena fungerar klanderfritt i 400 MHz uppfyller de specifikationerna för vad du köpt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync