Partitionsproblem på SATA disk

Permalänk
Medlem

Partitionsproblem på SATA disk

En polare har en SATA disk som helt plötsligt vägrar boota.

Uppdelad på 2 part. varav en innehåller data som ska sparas.
Får blåskärm med fel på ntfs chk nånting...

Slängde in XP skivan för omformat å nyinstallation men får blåskärm med samma fel just innan bilden med partitionerna kommer upp.

Sätter in den i min dator varav inbyggda sata kontrollern inte hittar disken (vet inte om det är jag som gjort fel men.. )

Externa SATA kontrollern hittar den och jag bootar som vanligt från min disk men med hans disk ikoplad får jag blåskärm och datorn startar om fast jag bootar från MIN hd. Utan disken i fungerar allt som vanligt...

Vad göra?????? MVH Gustaf

Permalänk

tja har exakt samma problem, har kört en vanlig ata disk som master och sata disken som "slav" i nån vecka nu och det funkar perfekt. men när man instalerar win2000 på sata disken blir det blå skärm efter bara nån dag... så ifall nån har lösningen skriv gärna...

Permalänk
Medlem

koppla ur alla diskar och ha bara sata disken och kör os installationen. (drivrutinerna hamnar automatiskt på c: ) har inte testat själv men har ungefär samma problem ska testa när jag kommer hem.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom ihåg att Windows 2000 använder ett annan version av NTFS än vad Windows XP gör - så ifall man ska köra in Win2k måste man formatera disken med NTFS-filsystemet i Win2k-installationen.

Windows 2000 stödjer inte heller dynamiska hårddiskar som boot-partioner - möjligen kan problemen ligga här.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+