Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Startup-problem

Såhär ligger det till:

Jag hade för en tid sedan problem med datorn, fil efter fil utförde "Förbjuden åtgärd" och diverse annat. Jag formaterade C: (där jag har Windows), men lämnade D: (Övriga filer, spel, musik t.ex.). Efter att återigen installerat tillbaka mitt gamla operativsystem, Windows 98, så testade jag igen. Nu var det inga problem med det mesta, både musik, internet, word och liknande flöt fint. Dock vägrade nästan alla spel att starta. Exempelvis spel som Cossacks: European Wars och Empire Earth kommer inte längre än att på sin höjd introfilmen visas, sedan slängs jag ner till skrivbordet. Empire Earth fungerade att starta tre gånger, sedan visas bara musen med timglaset och ingenting händer. Jag har testat alla vanliga lösningar jag kan komma på:

Testat med annat operativsystem (Windows 2000), patchat, Spybot och Adaware (ingen av dem hittade något), uppdatera drivrutinerna till grafikkortet, installera om spelen, torka av skivorna och uppdaterat ljudkort och moderkortdrivrutiner.

Jag funderar på att formatera D: och se om det hjälper, dock vill jag inte gärna förlora min musikmapp som ligger där, och den är för stor för att rymmas på C: , för jag kan väl inte partipiera utan att formatera först ?

Vill gärna ha svar både på förslag om vad som kan göras för huvudproblemet, och partipieringen (Efter att ha läst dR slIzer:s utmärkta Windows FAQ så fungerar det ej att endast skapa en ny del utan att formatera)

System: Pentium III 800 Mhz, 128 MB RAM, TNT 2 32 MB RAM, Windows 98 (Och 2000 som andraval).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Problemet med att endast timglas och muspekare kommer upp när du startar ett spel har jag haft, och för mig hade det blivit ett fel under installationen av directX.

Förbjuden åtgärd kan komma om det är fel på någon minnessticka, så testa med en annan om du har, eller har du 2 moduler i dator så kör 1 åt gången. Alternativt kör memtest från Swecs filarkiv.

Du kan också kolla så datorn inte är full av damm, och därför blir överhettad.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator