Permalänk
Medlem

Retur av minnen och inköp av nya.

Hejsan,
idag eller på måndag ska jag skicka tillbaka 2st defekta

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5

till datorbutiken. Minnena strular och datorn bootar eller krashar lite då och då. På inrådan av dbs support körde jag memtest, det visade sig att minnena var trasiga och nu ska jag alltså få returera dessa. Jag har kollat lite på asus hemsida och kommit fram till att det antagligen är mobot som ogillar minnena:

Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

ser ut att kunna fungera. Problemet är att datorbutiken bara har:

Kingston KVR400X64C3/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

Vad är skillnaden på C3A och C3? Kommer C3 att fungera? Tror ni att minnena kommer att fungera med min dator? Har ni några tips på andra minnen?

Processor:
AMD 64 3000+
Mobo:
ASUS K8V Deluxe

/Mvh Markus Bergström

Permalänk
Medlem

Jag hade också dessa minnen, dom skickades tbaks idag! Verkar vara mycket fel på dessa minnen!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka 2 av 4 minnen idag
DB som sålt dom oxå

mvh Zeke-SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeke-SE
Skickade tillbaka 2 av 4 minnen idag
DB som sålt dom oxå

mvh Zeke-SE

Var det också TwinMos?

Permalänk
Medlem

Japp
TwinMos Original 512Mb DDR-DIM PC
ART:ID 512DDRT400
mvh Zeke-SE

Permalänk

inte för att försvara twinmos men det är till 99% inte minnena det är "fel" på utan det är kompatiblitetsproblem (!) med moderkortet/processorn då alla med den setupen har stora problem med val av minnen. Det enda du kan göra är att kolla vilka minnen som är godkända för moderkortet/processorn och leta upp ett par sådana.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

inte alltid minne uppfyller JEDEC standader osv. Vart fallet med minna buggande corsiar. Overclocked by defualt enligt corsair å köra med dom.... aja skit som säljs.

har hört från en som har datorbutik att twinmos haft problem med defeckta serier av sina minne så inte säkert problemet bara fins på amd64 men kanske mer märkbart då dom är petiga på kvaliten.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad är skillnaden på C3A och C3 är och om C3 fungerar med AMD 64?

Permalänk
Medlem

Om det är kompabilitetsproblem är det ju lite konstigt att 2 av minnena fungerar i mina AN7 moderkort .
mvh Zeke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MackanB
Ingen som vet vad är skillnaden på C3A och C3 är och om C3 fungerar med AMD 64?

Det är inte samma minne.... kan skillja vad som helst. Jag kör ECC/REG minne.. tar man bort R eller om det var C i KVR266X7RC25/512 så blir det barar ECC minne utan REG om jag inte mins fel fins 2st modeler. Inte bra då min opteron ej skulle bootat om jag tat fel.

Permalänk
Medlem

Köpte mina TwinMos ifrån komplett och hade bara problem med dom...
Fick lov att köra memtest för att testa ifall det var något fel på minnet, 18 fel efter sju timmars test
Så nu har jag skickat tillbaka minnet och väntar på nya, Corsair TwinX (2*256)

EDIT:
Såg även att komplett säljer färdiga Athlon 64 paket med just TwinMOS minnen för 11.000kr Dom flesta verkar ha problem med just dessa, så varför slänga in Twinmos i a64 datorer kan man ju undra

Visa signatur

000111011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det är inte samma minne.... kan skillja vad som helst. Jag kör ECC/REG minne.. tar man bort R eller om det var C i KVR266X7RC25/512 så blir det barar ECC minne utan REG om jag inte mins fel fins 2st modeler. Inte bra då min opteron ej skulle bootat om jag tat fel.

Vad är skillnaden på ECC minnen och non-ECC minnen då? Kollade runt lite och det verkar som om C3 är ECC medans C3A är non-ECC. :S

Permalänk
Antielefant

ECC = Error Check and Correction = Krävs för SMP-system (Dual)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
ECC = Error Check and Correction = Krävs för SMP-system (Dual)

Fungerar dom med vanliga en processors AMD 64 system också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Fungerar dom med vanliga en processors AMD 64 system också?

NEJ.

Opteron/Athlon 64 FX socket 940 endast.

Du ska ha none-ECC

Desutom kräver AThlon 64 FX och opteron REG-

Athlon 64 ska varken ha reg eller ecc. Athlon 64 FX och opteron ska hja både ecc och reg.

Så barr för serienumrena stämmer till 99% så är det lika mö skillnad på minnet som det är mellan en volvo och en saab.

Därför jag påpekar hur jävla noga det är att ta rätt version av minnet i min AMD64 FAQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

NEJ.

Opteron/Athlon 64 FX socket 940 endast.

Du ska ha none-ECC

Desutom kräver AThlon 64 FX och opteron REG-

Athlon 64 ska varken ha reg eller ecc. Athlon 64 FX och opteron ska hja både ecc och reg.

Så barr för serienumrena stämmer till 99% så är det lika mö skillnad på minnet som det är mellan en volvo och en saab.

Därför jag påpekar hur jävla noga det är att ta rätt version av minnet i min AMD64 FAQ.

Men usch va segt, vad ska jag be att få för minnen i retur då? Verkar ju inte finnas så mycket som funkar till Athlon 64 kombinerat med ASUS K8V Deluxe

EDIT: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRCA500

Dom här verkar ju fungera, men jag vill ju ha 1024MB :'(

Jag skulle ju iofs kunna ta ett par nya TwinMos men det känns som att våga lite för mycket..

Permalänk
Medlem
Citat:

Men usch va segt, vad ska jag be att få för minnen i retur då? Verkar ju inte finnas så mycket som funkar till Athlon 64 kombinerat med ASUS K8V Deluxe

EDIT: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDRCA500

Dom här verkar ju fungera, men jag vill ju ha 1024MB :'(

Jag skulle ju iofs kunna ta ett par nya TwinMos men det känns som att våga lite för mycket..

768Mb räcker la hyffsat.

Permalänk
Medlem
Citat:

768Mb räcker la hyffsat.

Nja, det är lite väl lite, speciellt när det bara finns 3 Slots på kortet känns lite störigt om jag ska behöva sälja stickorna när jag väl vill uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, det är lite väl lite, speciellt när det bara finns 3 Slots på kortet känns lite störigt om jag ska behöva sälja stickorna när jag väl vill uppgradera.

Jo.. men annars testa Kingstonet som är godkänt för Abits moderkort borde fugnera det med.

Permalänk
Medlem

Äh, kanske kan begära pengar av DB eller så kanske dom kan beställa in nån fungerande modell.