Permalänk
Medlem

Nytt tvuttag

Ja jag slog till på en sovrumstv och som det är nu ligger kabeln längs golvet. Jag tänkte dra en kabel från det befintliga jacket i vardagsrummet in till sovrummet vi taket. Nu till frågan, hur kopplar jag på den nya kabeln i dosan i vardagsrummet, får jag göra det överhuvudtaget? Hur få man upp dosan osv, nån guide på nätet vore bra, har sökt men ej funnit.

Stefan P

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

varför inte köpa trådlös bild o ljudöverföring funkar skit bra har även från dator till tv från tven in till sovrumet slipper alla kablar överallt o snyggt e det me annars så köper du en t-koppling det e det enklaste brukar vara trångt i antenndosorna

Permalänk
Medlem

Om du öppnar upp locket på uttaget i vardagsrummet så är det antingen anslutet en eller två kablar där. Är det endast en kabel ansluten bör det sitta en resistor på utgången(oftast märkt med en pil som pekar utåt).

Om så är fallet så skruva lös resistorn och anslut kabeln som ska till sovrummet där istället. I andra änden, sovrumet, ansluter du kabeln på ingången i det nya uttaget och monterar in resistorn på utgången.

Det är väl det "rätta" sättet att göra det. Annars så kan du även koppla in bägge kablarna på ingången på uttaget i vardagsrummet men..

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

Notera att t-kopplingar försämrar bildkvalitén. Dessutom finns det sådana kopplingar med mer kraft åt ena hållet än åt andra t.ex 60/40, så se till att köpa en med 50/50. Det är iaf så jag förstått det. Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, sitter redan en t-koppling på uttaget, har chello och har inte fått mina tre hål i vägen än!
Ska mecka lite i veckan och titta lite, får se om man får till det!

Stefan P

P.S Angående trådlös vore det kanon men vad jag fattade då jag skulle köpa kunde man inte titta på olika kanaler samtidigt i sovrum och vardagsrum och det är nåt som måste gå då jag och min bättre hälft har lite olika Tv-smaker.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

75ohm

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x * MSI MAG X570S TOMAHAWK MAX WIFI * 32GB DDR4 G.Skill 3600Mhz * Asus 3070 OC v2 8gb * 2x1TB 890Pro * Corsair RM850X 850W v3 * Corsair H150i Elite Capellix-iCUE-RGB-360mm * Corsair 4000D RGB * 2x27"ASUS