Muskampen 2025: Segraren korad!

min dator hittar inte min SATA-hårddisk

Permalänk
Medlem

min dator hittar inte min SATA-hårddisk

Vad är det som är fel?
Jag har kopplat ihop SATA-hårddisken till datorn och den känner av hårddisken i bios, men när jag försöker installera Win XP så säger den att den att den inte hittar någon hårddisk.. Någon som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

[AMD XP2800+(Barton)] [EPoX EP-8K9AI] [DDR PC3200 768MB] [Leadtek 6800LE @ 16/6 420/890] [160 GB HD] [MS IE 3.0] [Q-PAD Gamer LS] [Hyperglides v2]

Permalänk
Medlem

Du måste ha drivrutiner till satacontrollern, tanka från tillverkaren och lägg in på diskett (Obs! måste vara på diskett och inget annat).
Sen trycker du f6 i början av installationen där det står tryck f6 om du vill installera raid/scsi drivrutiner, kanske inte står precis så men liknande.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för moderkort.Dessa koppierade ja från Asus skivan till diskett
när ja hade samma problem.

TxtSetup.oem
Oem Fil

SIIsup.VXD
VDD Virutual Device driver

Si 3113r
Systemfil

Si 3112r
MPD Fil

Si 3112r
Installationinformation

Visa signatur

R-SON

Permalänk

Har samma problem... Men då måste jag alltså koppla in en diskettstation. Vad jobbigt.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

Angående SATA hårddiskar.
Har skickat efter en från nätet och kan inte få den att fungera, varken bios eller windows hittar den.
Installerade raid funktionen men vill ta bort den eftersom jag bara har en satadisk ., men den går ej att avinstallera på vanligt sätt. Den finns reda i uppstarten efter att burken har hittat idekontakterna.
KAN man bara ha en sata disk fristående från mina andra hd.n och i så fall hur installerar man den utan raid.?

Visa signatur

Never, Ever , give up

Permalänk
Medlem

Vid uppstart tryck ctrl+s eller f4 för att komma in i Raid innställningarna där får du välja
hur du vill ha hårddiskarna . om du endast har en disk räcker
det att installera drivrutinerna som medföljer moderkortet

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumprumpa
Har samma problem... Men då måste jag alltså koppla in en diskettstation. Vad jobbigt.

Ja, windows är inte alltid så användarvänligt som dom vill göra sken av. Helt värdelöst att man inte kan installera från cd.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r-son
Vid uppstart tryck ctrl+s eller f4 för att komma in i Raid innställningarna där får du välja
hur du vill ha hårddiskarna . om du endast har en disk räcker
det att installera drivrutinerna som medföljer moderkortet

Men hur gör jag det? Jag fick ju bara Cdn tuill, har bara en disk, o denb är SATA, o den kan datorn inte hitta (utom i RAID-grejset, men för striped o mirrored måste man ha 2 diskar står där)

Visa signatur

Antec P-One P160 | Cheiftech 360W | Abit NF7S-2.0 | AMD XP-M 2400+ | 2x 256mb ADATA PC3200 Winbond BH-5 | Sp-97 (Vantec Thermalflow) | Leadtek GeForce 4 Ti4400 | Pioneer 5.1 THX (ext. förstärkare) | Intellimouse 3.0 + Logitech SE Keyboard | WDD S-ATA 40GB, Samsung S-ATA 160 Gb| P95 Stable

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sata-disk idag och windows visar den i device-manager men i my computer.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari