Permalänk
Medlem

Tips på AMD kylare...

Tjo! Skulle vilja ha hjälp att välja en processorkylning för en XP processor... vilken kylare är tystast OCH bäst kylning på. Vill absolut ha en kylare med högst 20 db i ljudnivå vid högsta belastning.

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk

Absolut tystast kylning är vattenkylning.
Det enda som låter i min burk är min hårddisk. Resten är helt knäpptyst.

Kör självklart på vatten.

Visa signatur

2 x Xeon Mac Pro

Permalänk
Medlem

artic cooling copper super silent 2 ska klara av en 3400+ men rekommenderas till 3200+. Ingen moster kylare direkt fast den funkar helk okay och kostar ca 150kr.

Annars rekommenderas en ZALMAN CNPS 7000-A CU för ca 400kr av de flesta verkar det som här på forumet.

Permalänk
Medlem

Men zalman fläkten ser ju jävligt ful o tråkig ut... den e så ful att ja hellre skulle köpa en In-win kylare )))

Hur e CNPS6000CU då?

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Zalman CPNS7000ACU mindre än 400 kr.

EDIT: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=5f510f...

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Men zalman fläkten ser ju jävligt ful o tråkig ut... Hur e CNPS6000CU då?

öhhhhh??? du kallar CNPS7000A för tråkig och undrar hur 6000-kylaren är????
6000CU suger (sett till priset/vikten/ljudet!) - den kan inte hålla en XP under 60grader på lägsta varv...
(har en själv)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hmm... ok, vi har konstaterat att den fula zalman kylaren har bäst prestanda Men om ja vill ha en SNYGG OCH TYST fläkt, vad ska ja skaffa då?

Visa signatur

Permalänk

En valfri kopparfläns med en ledfläkt?

Permalänk

är en SP-97 med tyst (reglerbar) fläkt snyggare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare

Har haft ett antal cpu kylare, från tillverkare som GlacialTech, Artic cooling, Zalman mfl. Men ingen av dessa har haft en bra kombination mellan ljudnivå och prestanda ( kylning ). Fick till slut "hybris" och vände mig till Whynoi.se och köpte en Noice Controll Copper Heaven Ultra Tweak. Dyr som utav f...n, men väl värd vart enda öre. Jag kommer absolut inte att byta. Så om du har råd och inte vill använda dig av vattenkylning är detta en cpu kylare som jag varmt kan rekomendera. När det gäller ljudnivån som du nämnde var väldigt ? viktig för dig, så ligger den mellan 14 och 23 decibel...det kan man väll leva med ?

Mvh

Larsioni

Permalänk

"Noise Controll Copper Heaven Ultra Tweak" = SLK900 + tempstyrd 92mm Papst

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av St0rm69
Men zalman fläkten ser ju jävligt ful o tråkig ut...

Spelar det roll hur fläkten ser ut? Köp en tavla och titta på den istället och låt fläkten vara

Permalänk
Antielefant

Man kör ju ändå med chassit på.

Har ett jättesnyggt draget Waterchill, och färgad slang till det... kablarna snyggt dragna och ihopklämda med kattstrypare... men inget fönster i chassit och har sidorna på. Dessutom ljudisolering i hela chassit.

Vad spelar det för roll?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Personligen så kör jag med en alpha pal8045t. Det är den aaabsolut gulligaste cpu-kylaren jag någonsin har ägt. *slår ihop händerna*

Nä ok, sorry... skämt åsido. Hängde bara upp mig på det där kriteriet "snygg" fläkt.

Om du ska modda chassit med lampor och grejer så kan jag i och för sig förstå att du vill få datorn att se något så när estetiskt tilldragande ut. Du kanske ska gå på SpeedAbusers förslag och skaffa vattenkylning. Det ser ju rätt kitchigt ut samtidigt som det är effektivt.

Permalänk

Jag tycker inte Zalman kylaren är ful, ser rätt cool ut.

Men som sagt, minst 92mm fläkt och rejäl kylare om du inte vill gå över till vatten, annars är det nog svårt att kombinera bra temps och låg ljudnivå.

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem

Alpha 8045 är helt grymt bra trots att man kör den med ex, Papst på bara 12db. Ska man försöka sig på överklockningsrekord finns det dock effektivare flänsar med snabbare fläktar.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Scythe Kamakaze 16db på den lägsta hastigheten
http://www.webhallen.com/prod.php?id=24418&traff=1

Permalänk
Medlem

ALLTSÅ "SÖK"

Finns ju hur många trådar som helst, och varje vecka blir det trådar om vilken kylare som är bäst. Bäst till AMD Bäst till INTEL.

Asså jag försöker svara så gott jag kan i alla men nu börjar man fanimig bli riktigt less faktiskt.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
ALLTSÅ "SÖK"

Finns ju hur många trådar som helst, och varje vecka blir det trådar om vilken kylare som är bäst. Bäst till AMD Bäst till INTEL.

Asså jag försöker svara så gott jag kan i alla men nu börjar man fanimig bli riktigt less faktiskt.

hehehe, du svarar tamejfan på nästan vartenda sånt här inlägg, satt o vänta på när du skulle tappa lusten
kan bara hålla med dig, det finns hur jävla många trådar som helst av den här sorten, skulle va kul (men önsketänkande?) om folk kunde börja lära sig SÖKA.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

bran: Bra talat. (Har förstås inte ätit något på hela dagen så jag är lite "låg" Men jag tycker ändå samma sak, men kanske vid en vänligare ton.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge