Hitachi Deskstar drive "meows" during drive check

Permalänk
Medlem

Hitachi Deskstar drive "meows" during drive check

Permalänk

Coolt en disk som råmar vad mer kan man önska sig...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk

Fan nu hör jag också ljudet! Har aldrig hört det innan..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Coolt en disk som råmar vad mer kan man önska sig...

meow (verb) = jama (låta som en katt)

sedan är nog jag en av de som inte oroar sig för jamande hårddiskar... musiken man spelar överröstar ju datorn i vilket fall som helst...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Jag hör oxo det ljudet och jag tycker det låter rätt sött, i brist på katt vill säga

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Är det samma som 75GXP och 60GXP gav ifrån sig? Inte click of death alltså utan meeepPLING-ljudet...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Min 180GXP ger oxå ifrån sig detta jamande ibland, oftast helt oprovocerat vid idle. Sen klickar den ibland oxå naturligtvis (vilken IBM-disk gör inte det? ).

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har en lapptop med hitatchi DK23** 10Gb som klickar till på idle rätt mö... klongk typ låter det.
Den rasade så köpte en ny DK23** 40Gb 2 år nyare model i alla fall för å vara säker på att lappen axepterade den då HP support tyckte det var smart.
Dock började det fanskapet med klicka efter 24h... så efter massa letande hittade jag firmware uppgradering som tog bort klickandetsom uppstod när läs p skruvhuvudet svepte över disken för det kunde under lägre tid orsaka permanent skada enligt HP. Problemet var att firmwaren bara fans upp till 30Gb modelen och min 10 hade redan rasat å än i dag snart 1 år senare har jag fortfarande igen firmware till min 40Gb model som fixar det problemet på den så den rasarla den med om det fortgår så kompisen fixade ett scrip som gör att den inte hinner idla å därmed inte klickar å har sig som förhoppningsvis fixar problemet...... hittat fler med samma strul. Fins intel optimerigs apps som kan fixa till klickandet med genom att ändra apm mode som tycks vara buggen i firmwaren.

Liter inte på hitachi hälften så mö som IBM så blir inga hitachi diskar då dom fan inte kan lära sig skriva firmwares till sina diskar. Rent uselt.

Avskyr hitachi 2 år senare tillvärkar dom samma model med samma fel borde fan lärt sig nåt.

Låvar klickar inte lite mer än klickandet från en IBM 120GXP som sveper läshuvudet över disken. Fan går inte ens å såva till.

Permalänk
Medlem

Hitachi har genom åren tillverkat säkert 50-100 olika modeller. Bara 7K250 görs i 11 modeller.

Att dra slutsatsen att egna trista erfarenheter ocksaå gäller de övriga konstruktionerna är väl inte helt korrekt va?

Permalänk
Medlem

Mina IBM/Hitatchi diskar varken jamar eller klickar. Har en 7K250 som aldrig gör såna oväsen, men jag är himla nyfiken på det där jamandet faktist. Kanske har för högljudda fläktar?

pa1983: Du glömde att skriva "dåm", "mådel" och "bårde" t. ex.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem

Testa att snabbspola bakåt en VHS kassett, och trycka på Play utan att ha tryckt på Stopp innan. Så låter min Seagate i uppstart (ibland)

Permalänk

Som sagt jag har inte tänkt på ljudet förrän jag lyssnade på den där mp3an som nån spelat in med mic. Nu hör jag det VARJE gång ffs!

http://home.t-online.de/home/d.daeumler/hitachi.mp3

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Permalänk
Medlem

Haha vilket kul ljud... låter ju som att datorn spökar!

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hehe, jag trodde det bara var min som lät sådär

Hörde det mest första månaden, flera gånger i timmen, nu hör jag det mer sällan, några gånger i veckan kanske.

Permalänk
Medlem

jag har haft min 7k250 i 3 månader och har aldrig hört några konstiga ljud från den...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
meow (verb) = jama (låta som en katt)

sedan är nog jag en av de som inte oroar sig för jamande hårddiskar... musiken man spelar överröstar ju datorn i vilket fall som helst...

Ok då men en jamande HDD är ju fortfatande coolt...

Men seriöst är inte trådar som denna bara försök att göra en struts av en fjäder. För om mp3:an som länkades till ovan stämmer så får man lysna bra noga på sin hårddisk för att höra det.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Det är mkt möjligt att det är så. Jag tänkte köpa en sån disk men upptäckte artiklarna om jamandet och började tveka... Kanske inget märkvärdigt men snubbarna som skrev i Storagereviewforumet verkade tycka att det var rejält jobbigt i alla fall... Efter att ha ägt en Deathstar så är jag lite försiktig av mig...

Permalänk

Har man än i övrigt tyst burk hörs ljudet enkelt. Anledning till att jag inte hört det förut var att jag bara haft disken i en dag och haft stereo på etc. Man behöver inte vara petig för att reta sig på det här jävla gnisslandet. Skall aldrig köpa en Hitachi disk mer i hela mitt liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, då väljer jag nog en annan disk i all fall... Jag brukar alltid störa mig på såna där ljud...

Permalänk
Medlem

Har du luftkyld CPU och fläkt till grafikkortet + chassifläkt + diskfläkt kan man inte höra diskarna.

Har 3st 7K250 och 2st 180GXP och kan inte höra diskarna.

Permalänk
Medlem

Ja min burk är ju inte helt tyst iofs... knivigt detta... de verkar ju ha bra prestanda annars...

Permalänk
Medlem

Jodå, just det ljudet skär igenom fläktarna utan problem Låter som en gnisslande dörr som stängs, i ljudnivå. Jag hör det tydligt fast datorn står på golvet och jag har hörlurar och spelar musik/spel. I övrigt är HD'n ljudlös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SamiRaj
Mina IBM/Hitatchi diskar varken jamar eller klickar. Har en 7K250 som aldrig gör såna oväsen, men jag är himla nyfiken på det där jamandet faktist. Kanske har för högljudda fläktar?

pa1983: Du glömde att skriva "dåm", "mådel" och "bårde" t. ex.

Mina 120GXP o min H7K250 40GB jamar, men inte kan jag påstå att det är störande.

Sen om ditt inlägg om pa1983 så kan jag bara säga FYFAN!!!!!!!!
Har du/ni som klagar över hans stavning aldrig funderat på att han kanske är dyslektiker?
Jag tycker det är VIDRIGT!

Sitter man i en DChubb o har en lugn o skön chatt så kommer det alltid nån dryg djä*la "Swecare"(generalisering jag vet), klagar på stavning och den enda länken dem kan är www.skrivihop.nu .

Men den sidan läggs ner nu och gissa varför

Snippat från skrivihop:
"En sagolik resa.
Och nu är den slut. Resten klarar ni själva.
Att skrivihop lagt ned betyder givetvis inte att särskrivningar upphört att vara ett onödigt otyg. Men vi är less på språkpoliserna, och på en punkt fick våra många belackare rätt: det finns faktiskt viktigare saker här i livet."

Sådana här saker gör att man vill lämna stället o aldrig mera komma tillbaka.....HHOOJAA

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Mina 120GXP o min H7K250 40GB jamar, men inte kan jag påstå att det är störande.

Sen om ditt inlägg om pa1983 så kan jag bara säga FYFAN!!!!!!!!
Har du/ni som klagar över hans stavning aldrig funderat på att han kanske är dyslektiker?
Jag tycker det är VIDRIGT!

Sitter man i en DChubb o har en lugn o skön chatt så kommer det alltid nån dryg djä*la "Swecare"(generalisering jag vet), klagar på stavning och den enda länken dem kan är www.skrivihop.nu .

Men den sidan läggs ner nu och gissa varför

Snippat från skrivihop:
"En sagolik resa.
Och nu är den slut. Resten klarar ni själva.
Att skrivihop lagt ned betyder givetvis inte att särskrivningar upphört att vara ett onödigt otyg. Men vi är less på språkpoliserna, och på en punkt fick våra många belackare rätt: det finns faktiskt viktigare saker här i livet."

Sådana här saker gör att man vill lämna stället o aldrig mera komma tillbaka.....HHOOJAA

dyslektiker? jag trodde han var värmlänning? *lmfao*

skämt å sido så håller jag naturligtvis med dig om att det är jobbigt med språkpoliserna som dyker upp lite här och var...

EDIT: upptäckte att Veddige inte alls ligger i Värmland utan vid Varberg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Har man än i övrigt tyst burk hörs ljudet enkelt. Anledning till att jag inte hört det förut var att jag bara haft disken i en dag och haft stereo på etc. Man behöver inte vara petig för att reta sig på det här jävla gnisslandet. Skall aldrig köpa en Hitachi disk mer i hela mitt liv.

min burk är tyst, och jag har aldrig hört nåt konstigt ljud från min 7k250... så jag förstår inte vad det är för ljud som ni hör

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört detta ljudet förut på någon av våra 2,st Hitachi diskar även datorn som endast har 1,fläkt.

Frågan är hur högt detta ljud är? Samt hur många personer som vill utnyttja företaget på att byta eller få kompensation.
-------------------------

jookeer
Det är bra att du försöker se till att ej erfarna användare får en notis om detta så det inte börjar spekuleras en hel del.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anathema
dyslektiker? jag trodde han var värmlänning? *lmfao*

skämt å sido så håller jag naturligtvis med dig om att det är jobbigt med språkpoliserna som dyker upp lite här och var...

EDIT: upptäckte att Veddige inte alls ligger i Värmland utan vid Varberg?

Jag tar då hellre en massa jobbiga språkpoliser än folk som inte orkar lära sig stava.
(Och jaja, dyslektiker blabla, tror jag hur mycket jag vill på, otroligt många svenskar som är det helt plötsligt, amerikaner tror jag aldrig har använt den ursäkten...)

OnT: För att inte vara helt off-topic; min externa Firesmart400 låter på samma sätt, när varierar kraftigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Jag tar då hellre en massa jobbiga språkpoliser än folk som inte orkar lära sig stava.
(Och jaja, dyslektiker blabla, tror jag hur mycket jag vill på, otroligt många svenskar som är det helt plötsligt, amerikaner tror jag aldrig har använt den ursäkten...)

OnT: För att inte vara helt off-topic; min externa Firesmart400 låter på samma sätt, när varierar kraftigt.

Borde jag inte skriva engleska och svenska dubblet så bra som alla klasskamrater istället för sämst när jag läst det dubbla mot dom nästintill?
Dock alldrig fått någon diagnos för nån form av läs å skrivsvåfigheter men är en satans vänntetid osv med sånt plus att jag facktiskt suger på T-bord i hop med att jag har svårt å se stafel även om jag läser nåt 3 gånger. Språk har alldrig vart min grej.

Blir som det låter när jag har svårt för å minnas hur ord stavas.

men men tycker vi skiter i detta inte vad tråden hanndlar om sedan tycker jag inte man kan lita på hitachi då mitt nämda fel på DK23** serien fians på 2 år nyare modeler till den å firmware uppgraderingar för felet tycks ju komma lagom tills disken rasat så man få köpa ny. Rent uselt av hitachi. Tror inte HP skriver på sin sida att dom RECKOMENDERAR firmware flash eftersom hitachidisken kan rasa. Så hittachi litar jag inte på för fem öre.

Troligen ligger problemet i firmwaren på dessa diskar med som orsakar deta missljud och tex svepningarna som min 2.5 disk gör orsakar i lägden permanent skada så undrar hur hitachi/ibm som har dessa tendenser i sina 3.5 diskar mår om nåt år eller 2...
oavsicktligt eller ej men hur nyttigt kan det vara?
Min 10Gb hitachi dog av det i alla fall av klickandet som HP saatt den kunde men då vart det försent.
Och min 2 år nyare 40Gb hitachi av samma model fast nyare serie låter exackt lika dant. Kommer vid idle.