Permalänk

Att sätta ihop en vattenkylning:

Hade beställt grejer från Dangerden. Dom var en vecka försenade så jag var väldigt otålig. Så en dag stannar en postbil utanför. Gubben kliver ur med ett paket under armen, MITT paket. Äntligen kommer grejerna!
Jag tillbringar resten av dan med att dra buntband runt slangändarna.
Sen, dan efter är det dags att sätta in grejerna. Snacka om att man har höga förhoppningar!
Jag skruvar fast blocken och fäster radiatorn i toppen av lådan. Tar fram mina fläktar och skruvar fast dom i radiatorn. Kollar över slangarna en sista gång.. nu är spänningen på topp!
Mitt huvud är fyllt a glada tankar som överklockning och låga temps.
Jag pluggar i kontakten till pumpen och cirkulationen går igång direkt, det är nästan ingen luft alls i systemet.
Vad kan förstöra en så perfekt dag?, tänker jag och ska just sätta på datorn när jag ser:
EN DROPPE! Det kan inte va möjligt! Jag tittar lite närmare och ser till min stora förskräckelse att det bildats en liten pöl ovanpå cd-romen, som runnit längs ide-kablarna och lagt sig fint på moderkortet. *dropp* En droppe faller ner från radiatorn. Jag slänger in en handduk, och bokstavligen sliter ut allt vad cd-läsare, brännare och ide-kablar heter för att rädda mesta möjliga.

Tro fan att man har gjort hål på en kanal när man skruva fast fläktarna på radiatorn!!
Snacka om att man blir besviken
Jag ägde min vattenkylning i 1 ½ dygn innan jag pajja den. Måste va rekord.

Nästa dag går man runt och är allmänt deppig i skolan, och funderar på vad man ska göra. Sen till råge på allt var det LAN nästa dag.
Tillslut bestämde jag mig för att försöka laga radiatorn. Jag tog med den till mion låtsasfarsa som hade epoxylim på jobbet.

Sen när limmet fått torka ska vi läcktesta.. .. och den är tät!
Fort hem för att sätta in den igen. Som tur var pajja inga komponenter i datorn så det är bara att köra. Väntar spänt medan datorn startar.. ..kommer in i windows.. .. och allt är som vanligt! Tempen ligger på 25/30*C!

Det var lite oroligt vid vissa tillfällen men tillslut löste det sig. Det har funkat felfritt en vecka nu

P.S.
Nu sitter fläktarna fast med buntband. Jag kommer förmodligen aldrig ta i en skruv igen

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Hehe, schysst att allt fixat sig.
Vet hur du kände dig innan. Sånt brukar alltid hända, typ varje gång man ser fram emot något så går något alltid fel. Trots att inget kan gå fel så går det ändå fel. Tror det heter Murphy's Law eller nåt sånt..

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Intresse klubben antecknar...

Grattis du har nog slått nytt rekord lr nåt: Radeon 9800 SE @ Pro 570 o 1010 MHz?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

härligt, funderar själv på att testa vatten kylning, fast det får bli när jag har pengar.. troligtvis aldrig

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag gjorde i princip samma sak med min HC, vad var det för lim du använde, och hur fick du det på plats?

Permalänk

Cloudstone: Jag var väldigt nervös ett tag, men allt fixca sig ju till slut.

graffe-mannen: Du är bara avundsjuk för att jag kan klocka mitt kort så mycket

Caesar: Jag använde tvåkomponents epoxilim. Hällde ner det mellan två kanaler så det blev helt tätt. Funkar perfekt.

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 | XP2400 Mobile @ 2640 MHz AQYHA 0429 | X800pro <flashat> XTPE | 2x512 mb TwinMos Twister pc3700 | Maxtor,Samsung 280GB | DangerDen RBX,MAZE4,DHC,Eheim1048 |

Permalänk
Medlem

Men kan du klocka mer än innan då, visa lite resultat!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Jag har klockat till 2450MHz än så länge. Jag ska försöka komma högre när jag sätt i några 90gradersböjar. slangarna böjer sig jättelätt när dom blir varma så vattnet stoppas upp rätt mycket.

Visa signatur

Permalänk

Var får du dom 90gradersböjarna från då

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Bara blandade från de två tuberna och hällde ner blandningen eller?

Permalänk

Caesar: Japp. Låt det torka minst en halvtimme sen så blir det bra.

Graffe-mannen: Ica kanske...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite bilder hade inte varit fel=)

Visa signatur

"Imagination is more important than knowledge"

Permalänk

Ledsen, har ingen digitalkamera här.
Får se om jag hinner springa bort till pappas lägenhet immorn och låna hans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jäkligt spännande och bra skriven historia.

Visa signatur

Osvald: AMD 64 3200+ | 1024 GiB RAM | Sapphire X700 Pro

Permalänk
Medlem

Hehe, det är därför man brukar provköra vattenkylningen utan några datorkomponenter några timmar för att verkligen se att inget läcker.

Lycka till med klockningen

Visa signatur

OOO
OOO
OOO

Permalänk

KConny: Man tackar ödmjukast

harten: Jag läcktestade INNAN jag satte in den, men jag skruvade på fläktarna först efter jag läcktestat!
Kanske inte så lyckat..

Visa signatur