Permalänk
Medlem

Altec Lansing 2100

Då min stereo min hade gjort sitt med sina år på nacken så var det på tiden att införskaffa sig en nytt högtalar system till Pc´n. Har möjligthet till 5.1 system, men efter mycket letande så fick det bli ett 2.1 system endå.

Och det som tillslut blev mitt val var Altec Lansing 2100

( Jo, jag vet att bilden är lite sned =/ )

Hade läst, både här på forumet och på andra ställen , att systemet skulle vara mycket prisvärt och ljudmässigt bra.

Och jag kan verkligen rekomendera systemet. När jag fick se storleken på högtalarna så tänkte jag; "Hur fan ska det komma ut något ljud ur dom här ?".

Men gissa om jag hade fel. Baslådan behövs inte många ruckningar i inställningar innan man verkligen känner hur basen får jobba.

Är hur nöjd som hellst med köpet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

vad kostade högtalarna ?

Visa signatur

// Nipp0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nipp0
vad kostade högtalarna ?

Jag fick betala 970 rikstaler här i stan. Men har sett att man kan få dom för billigare på nätet.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Jag fick betala 970 rikstaler här i stan. Men har sett att man kan få dom för billigare på nätet.

Jag skulle nog hellre ha valt Creative T5400 (5.1) som jag har för ungefär samma pris. Dock så fungerar bara systemet i 2.1 pga. att något fel med den här datorn

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Jag skulle nog hellre ha valt Creative T5400 (5.1) som jag har för ungefär samma pris. Dock så fungerar bara systemet i 2.1 pga. att något fel med den här datorn

Som jag skrev tidigare så har jag kort som stöder 5.1 system. Men eftersom att jag nu har pc´n i vardagsrummet ( bor i 1½´a ) så skulle tre högtalare till inte passa in i resten av den virutella miljön här hemma. Utan det skulle bara så konstigt ut.

Så därför blev det ett 2.1 system.

Sen är Altec Lansing 2100 snyggare än Creative T5400.

Man är inte design torsk för inget.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Som jag skrev tidigare så har jag kort som stöder 5.1 system. Men eftersom att jag nu har pc´n i vardagsrummet ( bor i 1½´a ) så skulle tre högtalare till inte passa in i resten av den virutella miljön här hemma. Utan det skulle bara så konstigt ut.

Så därför blev det ett 2.1 system.

Sen är Altec Lansing 2100 snyggare än Creative T5400.

Man är inte design torsk för inget.

Jaja, allt jag läser kan jag inte komma ihåg

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Jaja, allt jag läser kan jag inte komma ihåg

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag får känslan att mit Logitech z-2200 spöar ditt system.
tycker att 2.1 räcker, bara basen är grym! den e på 120W RMS, satelliterna 40w RMS*2. Peakar på 400W.

gav 1368:- för mitt, THX å hela kitet.

ta en titt:
http://www.fastlanehw.com/reviews/z2200/2.jpg.

Kan ju säga att man e gode nöjd
Maxade dom igår. Golvet skakade, väggarna rörde sig nästan, hunden flydde, polarna höll för öronen, trapphuset ekade, och grannarna svor förmodligen ramsor - samtidigt som jag njöt av kraften i högtalarna. Första gången man e värst på nåt.

edit: jag får in hela handen och armen i basreflexröret :D:D:D

Permalänk
Medlem

Jag är också nöjd med mina, har de till andradatorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
Jag får känslan att mit Logitech z-2200 spöar ditt system.
tycker att 2.1 räcker, bara basen är grym! den e på 120W RMS, satelliterna 40w RMS*2. Peakar på 400W.

gav 1368:- för mitt, THX å hela kitet.

ta en titt:
http://www.fastlanehw.com/reviews/z2200/2.jpg.

Kan ju säga att man e gode nöjd
Maxade dom igår. Golvet skakade, väggarna rörde sig nästan, hunden flydde, polarna höll för öronen, trapphuset ekade, och grannarna svor förmodligen ramsor - samtidigt som jag njöt av kraften i högtalarna. Första gången man e värst på nåt.

edit: jag får in hela handen och armen i basreflexröret :D:D:D

Bra merit att polarna höll för öronen.
För mycket bas är INTE bra bas.

Permalänk
Medlem

Men lät det bra då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
Jag får känslan att mit Logitech z-2200 spöar ditt system.
tycker att 2.1 räcker, bara basen är grym! den e på 120W RMS, satelliterna 40w RMS*2. Peakar på 400W.

gav 1368:- för mitt, THX å hela kitet.

ta en titt:
http://www.fastlanehw.com/reviews/z2200/2.jpg.

Kan ju säga att man e gode nöjd
Maxade dom igår. Golvet skakade, väggarna rörde sig nästan, hunden flydde, polarna höll för öronen, trapphuset ekade, och grannarna svor förmodligen ramsor - samtidigt som jag njöt av kraften i högtalarna. Första gången man e värst på nåt.

edit: jag får in hela handen och armen i basreflexröret :D:D:D

Värst? Det där lär inte vara något i basväg jämfört med riktiga golvhögtalare som Cerwin Vega.

Permalänk
Medlem

Hehe, volymen var för mycket. Diskant och mellanregister är verkligen klara och det var den allmänna nivån som fick dom att hålla för öronen.
Detr lät bra, men bra för högt för att njuta av musiken :D.

Sen så vet jag att CV är värre, men jag menar i datorhögtalar-väg. Även om mina inte är absolut värst hör dom faktiskt till de kraftigaste systemen till datorer (men man kan ju koppla in stereon me datorn å fläska på med nå värstinghögtalare)

Sen så vill jag ju inte göra liv&helvete "lessen" genom att trycka ner hans köp. Han har det ju säkert knapert om pengar (student?).
Ska jag vara ärlig så funderar jag själv på att köpa Altec Lansing 2100 som nästa köp, men andra alternativ är Logitech X-220 och Altec Lansing ACS 620. Eller en till z-2200.

hur som helst, liv&helvete, det är kul att ha bra ljud ändå.

Permalänk
Medlem

Ett tips till dej liv&helvete flyta in suben i hörnan till höger...

Jag jag har lyssnat lite på Altec Lansing högtalare och kan säga att där är mycket bra ljud! Logitech tycker jag suger så sjukt mycket där e förmycket bas i högtalarna detlåter skit när man lyssnar på musik på dom.

Och Själv har jag Cerwin Vega. och kan säga att min grane som bor 70m hörde när jag spelade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nugget
Ett tips till dej liv&helvete flyta in suben i hörnan till höger...

Jag jag har lyssnat lite på Altec Lansing högtalare och kan säga att där är mycket bra ljud! Logitech tycker jag suger så sjukt mycket där e förmycket bas i högtalarna detlåter skit när man lyssnar på musik på dom.

Och Själv har jag Cerwin Vega. och kan säga att min grane som bor 70m hörde när jag spelade

Så jag ska flytta suben till höger hörn tycker du ? Jag ska göra det så snart kan.

Får man fråga ur intressesynpukt varför flyttningen av suben ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Därför att basen förstärks om man flyttar den till ett hörn, men vilket avstånd från väggen som är bäst är lite olika

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
Därför att basen förstärks om man flyttar den till ett hörn, men vilket avstånd från väggen som är bäst är lite olika

Okej...

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Iofs så kan basen låta lite rå och oren ibland, om subban står i ett hörn, men om du ser film är det aldrig fel med mycket och djup bas, sålänge som skrikarna håller måttet.
Lycka till med biosalongen, liv&helvete

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
Iofs så kan basen låta lite rå och oren ibland, om subban står i ett hörn, men om du ser film är det aldrig fel med mycket och djup bas, sålänge som skrikarna håller måttet.
Lycka till med biosalongen, liv&helvete

Nu är väl tanken inte riktigt den att det ska bli någon form av biosalong, utan jag var ute efter ett par shysta högtalare till burken helt enkelt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

De där Altec Lansing 2100, har de:

Volymkontrollsfjärr (alltså inte direkt på woofern eller liknande)
Uttag för hörlurar?

Jag fattar inte varför inte ALLA högtalarsystem har hörlursuttag som mutar högtalarna? Sånt fanns ju för tusan på bärbara radioapparater redan 1979...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MungoBBQ
De där Altec Lansing 2100, har de:

Volymkontrollsfjärr (alltså inte direkt på woofern eller liknande)
Uttag för hörlurar?

Jag fattar inte varför inte ALLA högtalarsystem har hörlursuttag som mutar högtalarna? Sånt fanns ju för tusan på bärbara radioapparater redan 1979...

Den har en volymkontroll, ja. Om du kollar på bilden, så ser du fjärrkontrollen brevid vänster högtalare.

Men utag för hörlurar är det sämre med. Men det är något som jag då inte saknar. Har mina audio utag på fronten av pc´n, så det kvittar.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

cleant datorbord....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darfen
cleant datorbord....

Var ifrån början inte meningen att jag skulle ha det som jag nu har det, utan var på jakt efter ett alt. till bord. Men har efter som insätt att jag inte är behov av mer yta så det enda jag ska göra är att byta skiva eller måla om det med någon klarlack.

Som det är i dag så är det en obehandlad skiva, och är ett helvete att hålla fritt från damm. Sen att det är svarta elektriska enheter gör saker och ting inte till det lättare. Men snyggt som satan.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Slår du inte fötterna i basen/subben?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Slår du inte fötterna i basen/subben?

Hmm... jo,.. har varit på subben ett par gånger. Men ska flytta den efter ett förslag/tips av en här på forumet att jag ska ställa den i höret för bästa prestanda. Men har inte hunnit gjort det är, bara.... =/

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10