måste reseta cmos varje gång jag startar datornn ?

Permalänk

måste reseta cmos varje gång jag startar datornn ?

har ett litet problem. jag måste reseta cmos varje gång jag startar datorn. annars så svart skärmar den bara. vad kan vara fel ?

Permalänk

Batteriet på moderkortet kan vara slut. Byt ut och se om det blir bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spawnkilled
Batteriet på moderkortet kan vara slut. Byt ut och se om det blir bättre.

okej jag kan testa det men moderkortet är inte mer än någon månad gammalt?

Permalänk
Medlem

Provat att öka spänningen till agp porten?

Den verkar inte klara en kallboot? Om du bara bootar om den dvs. trycker på reset utan att reseta Cmos vad händer då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Provat att öka spänningen till agp porten?

Den verkar inte klara en kallboot? Om du bara bootar om den dvs. trycker på reset utan att reseta Cmos vad händer då?

jag har ett gammalt pci kort så jag tror inte agp porten är problemet.
när jag bara botar om den bir det samma sak när den har slagit av windows så svart skärmar den. och jag måste stänga av den reseta cmos.

Permalänk
Medlem

Ok.

Uppdaterat bioset?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ok.

Uppdaterat bioset?

japp gjorde det för inte så länge sedan .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindcircus
japp gjorde det för inte så länge sedan .

Fanns problemet även före uppdateringen?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

nej problemet uppstod för några dagar sedan när jag skulle starta upp datan. bioset uppdaterades kanske en månad innan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindcircus
nej problemet uppstod för några dagar sedan när jag skulle starta upp datan. bioset uppdaterades kanske en månad innan.

Flasha om bioset & se om det hjälper.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

flachade om bios till nyaste uppdateringen men det hälpte ej.

Permalänk

Mindcircus jag har samma problem. Den startar ibland och ibland inte...PM'a mig om du hittat något svar till varför det händer så....Jag vet tyvärr inte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Angelfire
Mindcircus jag har samma problem. Den startar ibland och ibland inte...PM'a mig om du hittat något svar till varför det händer så....Jag vet tyvärr inte...

okej. min satartar itne överhuvud taget om jag itne resetar cmos först.
vad händer när din inte startar ? bara svart skärm ?

Permalänk
Medlem

kanske agget som inte orkar med allt när du startar datorn?

Permalänk

tror inte det heller har nyss bytt till ett nytt chassi med nytt agg och det blir samma sak. gamla va på 200w nya är på 300w

Permalänk

Jo skärmen blinkar bara och det tycks som om varken tangentbordet och musen o högtalarna får någon kontakt så att säga...Helmysko.

Mindcircus, vad har du för moderkort? Jag har en A7N8Xe-deluxe och kör med en SATA-HDD. Någon som vet varför den inte startar?

Igår när den gick igång så stod det:
"The system was not correctly shut down and now working in safe mode speed, please press Del to BIOS setup table to set correct CPU speed."

Men jag har kollat och jag har rätt på allt i BIOS, WTF!?

Permalänk

Jag har samma problem på min gamla dator. Ibland startar den upp, ibland inte.. Dock aldrig fullt ut.
har bytt ut processor/moderkort/minne samt nätagg.
Skulle vara kul om man kunde få igång den igen..
pm'a gärna om ni som har samma problem kommer på en lösning

Visa signatur

P4 3.0 ghz > 2 * 512 DDR 400mhz > Maxtor 250 gb > Radeon 9800 pro > Soundblaster Audigy 2 Platinum!

Sedan ett par renoveringsobjekt som ligger och skräpar ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Men om moderkortet inte är mer än 1 månad gammal så är det väl antaglien fel på det, alltså fabrikfel eller dylikt

Permalänk
Medlem

3,3v grafikkort?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Dessa grejjer har jag, allt är nytt också!

Nätag.: Levicom 450 XPL-B 2Fans blackline

Chassi: Skyhawk PSR-5601 Miditower

Brännare: Nec ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X DVD

HDD: Seagate Barracuda 7200.7 ST3120026

Processor: AMD Athlon XP3000+ Barton

Moderkort: Asus A7N8X-E Deluxe nForce2 Ultra4

Ram: TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM

CPU fläkt: Spire WhisperRock IV 21dBA Socket A

Grafikkort: ASUS Radeon 9600XT 128Mb DDR Tv-out

Om någon skulle kunna hjälpa mig på något sätt så add:a mig gärna på msn: andrei_alexa@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Jag har fått precis samma fel. Jag beställde helt nya grejer från Datorbutiken.

Dessa grejer var det:

Abit kv7 Kt600 Socket A

Amd XP2400+

Twinmos original 256Mb pc3200

Enhance 300W nätagg

Maxtor Diamond 80Gb 7200rpm 2mb cache

Sparkle Geforce FX5200

Jag installerade allt som vanligt, körde arctic silver på prollen osv.

Och jag fick från början fel som gjorde att inställningarna i bios inte sparades och att jag vid nästan samtliga starter fick svart på skärmen.
Jag skickade tebax moderkortet, dem uppdaterade det och satte in ett nytt batteri.
Efter det så funkade det normalt några starter, sen blev det nästan samma sak, bara det att inställningarna i bios sparades.
Ett nytt nätagg skickades till mig, jag bytte ut det och det blev i princip samma sak, fast nu hängde det sig inte lika ofta.

Så nu har jag skickat tebax graffekortet o dem har skickat ett nytt av ett annat märke så det ska bli intressant o se hur det kommer att gå, för innan så testade jag att köra med ett annat AGP kort, Radeon 9600XT samt att jag testade med ett PCI kort o då funkade det normalt.

Men dem senaste gångerna jag har kört med FXkortet så har det funkat en stund, men det hänger sig efter ett tag om man spelar ett spel...

Jag har även testat minnet i memtest o d visade inga error, samt att jag har monterat bort allt o monterat dit allt igen.

Så lite märkligt är det...

Visa signatur

"Tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColtrasteN
Men om moderkortet inte är mer än 1 månad gammal så är det väl antaglien fel på det, alltså fabrikfel eller dylikt

jo det är möjligt men de va inte något fel på det från börja utan det funkade felfri, och ca en månad snare när jag kommer hem från skolan så upptäcker jag att datorn har svart skärmat så jag startar om den men den svartskärmar då också. så jag testar att reseta cmos och då funkar den. och sen blir det samma sak ingen när jag stänger av den.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort Mindcircus?
Kanske är moderkortet som inte klarar minnena fullt ut, visserligen fungerade det förut men man vet aldrig.

Jag har ett ASUS A7N8X Deluxe och förut när jag körde med Noname-minnen så startade inte datorn efter jag hade ändrat en ända minnesinställning, även om det bara var från Auto till BY_SPD som var samma :).
Testa med andra minnen, alt. med bara en minnessticka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Vad har du för moderkort Mindcircus?
Kanske är moderkortet som inte klarar minnena fullt ut, visserligen fungerade det förut men man vet aldrig.

Jag har ett ASUS A7N8X Deluxe och förut när jag körde med Noname-minnen så startade inte datorn efter jag hade ändrat en ända minnesinställning, även om det bara var från Auto till BY_SPD som var samma :).
Testa med andra minnen, alt. med bara en minnessticka.

minnet är nog inte problemet jag har bara ett 256 twinmos pc3200 minne på mobot
(Epox EP-8K9A7I KT400 Socket A ATX).

Permalänk

kom ni på någon bra lösning? Jag har nämligen samma problem och skulle gärna vilja ha en lösning.

Visa signatur

xbox 360