Permalänk

ok... ska bränna ner det på skivor nu.. men med vilket program ska jag göra partitionen med???? och ska jag välja så jag instellerar linux på den så den får diskformatet (tror det var ext)?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Partitionerna gör du mycket mycket enkelt inne i linux installern... Varför tror du att linux skulle va sämre än windows på det?

Samt, jag tror inte han menade att du skulle göra fyra frågetecken istället för tre. Han ville nog att du skulle göra ett frågetecken bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
ok... ska bränna ner det på skivor nu.. men med vilket program ska jag göra partitionen med???? och ska jag välja så jag instellerar linux på den så den får diskformatet (tror det var ext)?

Se till att ha några gig (eller hur mycket du nu behöver) helt opartitionerat och fritt, dvs inte "ledigt på min C:", utan helt utanför och bortanför allt vad "C:" och liknande windows-tjafs heter, som opartitionerat utrymme på själva disken. På detta utrymme kan du sedan låta installern skapa partitioner och filsystem om du så vill, eller så kan du själv skapa dem i förväg med partition magic eller motsvarande. Min erfarenhet är att det är bäst för nybörjare att låta installern avgöra hur deras disk skall partitioneras. Ext3 är ett okej filsystem för dig som nybörjare, så om du alls får frågan, välj det.

Vidare: tänker du 10 sekunder per inlägg, istället för att bara rapa ur dig det första som singler igenom din skalle, så kan du ta dig tid att fixa formatteringen av texten och sättet du uttrycker frågorna på något tydligare, vilket ger dig en större chans att få trevliga svar ifrån människor med en iq på över 80.

Best regards,

W

Permalänk

ok... Jag har 55Gb ledigt på c: just nu så det borde vara ok.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Men... läs för tusan!

Du kan inte förminska din NTFS-partition under installationen, du ska alltså göra detta med tex partition magic.

Du ska ta tex 20GB från din C-partition och göra en ny utan filsystem, sedan formaterar du denna med fedoras installationsprogram.

Permalänk
Medlem

Men gör lite backup på det du behöver på 'C:'. Sen dunkar du in någon linuxinstallationen och testar, skiter det sig så har du ju backup och då ere bara å installera om windows eller köra linux, du får ju testa lite, det är så man lär sig!

Vill du ha lite enklare system och grejja med kör du fedora, sen om du vill lära dig lite mer "linux" från grunden och konfigurera lite mera manuellt så kör du in slackware eller liknande.

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk

Jag har kört lite RedHat men jag tycker det är jobbigt då man får in en massa skit från installtion.
Jag skulle rekomendera Slackware har då inte kört så många andra distar, polare har pratat varmt om APT get i Debian, så det kanse är något att skicka på. Bara du undviker RedHat.

Permalänk

Men jag har inget super viktigt och alla mp3/semmester filmer ligger på mina andra två hd´s......

Visa signatur

Permalänk

Så vad är då problemet? Då är det ju bara att formatera om hela disken!
Installations programmet lär klara att skriva om hela disken.
Har lite svårt att se meningen med dina inlägg:
"Jag har 55Gb ledigt på c: "
-Jaha. Jag har 700mb ledigt på min C ifall nån undrade.

"Men jag har inget super viktigt och alla mp3/semmester filmer ligger på mina andra två hd´s......"
-Ok, själv har jag allt på samma HD fast på olika paritioner.

Så; du kanske fattar vart jag vill komma. det är irrelevant hur mycket du har ledigt utrymme osv. Huvudsaken är, fixa en partition/disk som är något annat filsystem än NTFS, helst opartitionerad, bränn dina tre Fedora ISOs på CD-skivor, och installera!

Så tar vi det igen, man skriver ? inte ???? och ... inte ..........., se, det var väl inte så svårt?

Permalänk

OK...... Ska straxt bränna skivorna men ska jag zippa upp dom eller ska jag bränna dom som dom är???

Visa signatur

Permalänk

Är 99.9% säker på att det står i ditt brännar programms dokumentation!
Annars vet jag att i Nero så ska du välja "Burn image" eller något liknande.

Jag citarar mig själv:
"Så tar vi det igen, man skriver ? inte ???? och ... inte ..........., se, det var väl inte så svårt?"

Permalänk

Nu provade jag att bränna cd men det hände ingenting bara black screen och cdläsaren varvade upp så jag trodde att datorn skulle flyga i luften......

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

hur brände du då?

Tänk på att det är en CD-avspegling och inte ska brännas som en vanlig fil på CD-n

Permalänk

Du har gjort något fel, eller så är det fel på ISO-filen.

Hade han brännt den som fil hade inte BIOS försökt att boota den.

Permalänk

tänkte bara fråga.. är det någon som har fått counter-strike att fungera bra i linux? sen vilken av dom typ 3 skivorna ska man ha för att installera linux? känns lite jobbigt att tanka alla med adsl...

Permalänk

jag valde burn image. Sen så valde jag skivan.... men går det inte att göra en parition och sen lägga in ett färdig instllerat linux på det... så jag beöver inte installera det????

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad menar du med färdiginstallerat linux?
Du måste naturligtvis installera, men det är lättare att installera än windows (eller åtminstånne lika lätt)

Permalänk
Medlem

Ska också fixa Fedora till min server, så jag har en liten fråga; Om man ska installera ett program, gör man bara som t.ex i Windows då, eller behöver man något speciellt?

MVH

Permalänk
Avstängd

Det lättaste är att bara skriva typ "yum install apache" så laddar den hem och installerar apache åt dig.

Jag är dock inte säker på att kommandot var så.

Permalänk
Medlem

Haricots: fedora är utmärkt så länge man inte ska göra mer än titta på utseendet som är default. Jag har faktiskt testat fedora till skillnad från många andra som klagar på det. Jag kunde inte ens välja bort grafisk inloggning?!?!?!?! vid installationen. Bara det är ju sjukt. Man har ingen som helst kontroll över systemet, det är riktig windowskänsla över det. Är man ändå bara ute efter att det ska vara peka&klicka är det lika bra att köra windows.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Debian gillar jag starkt som server-os.

apt-get update
apt-get upgrade

fint vill jag lova

Visa signatur

Asus M2N32-SLI Deluxe - AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ - Xilence Cooler K8 Heatpipe - Corsair 2x1024MB DDR2 PC2-5300 667Mhz CL5 - Connect3D Radeon X1650Pro 512Mb - 2 X Seagate Barracuda ST3320620AS 320GB - Samsung SH-S183A Dual-Layer DVD +RW/R

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rm0r
Haricots: fedora är utmärkt så länge man inte ska göra mer än titta på utseendet som är default. Jag har faktiskt testat fedora till skillnad från många andra som klagar på det. Jag kunde inte ens välja bort grafisk inloggning?!?!?!?! vid installationen. Bara det är ju sjukt. Man har ingen som helst kontroll över systemet, det är riktig windowskänsla över det. Är man ändå bara ute efter att det ska vara peka&klicka är det lika bra att köra windows.

Jag tror faktiskt inte alls att du har testat det.

Man behöver inte ens köra X i fedora, så det är inte bara peka och klicka, och installationen behöver inte vara grafisk.

Om nu fedora är så enkelt kan man ifrågasätta din kunskapsnivå då du uppenbarligen inte förstod hur man gjorde.

Permalänk
Medlem

Jo verkligen, Mandrake bra för n00bs. Nog har det skrämt mig ordentligt iaf. Om jag inte väljer min andra hårddisk i partitionsverktyget och klickar unmount när jag installerar så får jag error att den inte kunde formateras. Och jag har lite över 100 GB värdefull data där (har backup på det mesta men inte allt) så jag bootade till Windows för att försäkra mig om att allt var ok, vilket det som tur var. Dessutom kan Partition Magic efter att jag partitioneringen av första disken bara visa den som "BAD". Och ja, jag gjorde tomt utrymme och lät Mandrake välja storlekar själv och så.

Sedan händer lite märkliga saker, typ att /mnt töms om man efter installation loggar in bootar om och logggar in igen....

Men för övrigt fungerar det mesta från början, förutom ljudet.

Visa signatur

Hur övertalar man föräldrar att skaffa snabbare bredband?