Permalänk
Avstängd

Dubbla monitorer

God dag alla Sweclockare!

Kommer i veckan att få förstärkning här vid datorn i form av en till monitor. Då är antalet två, men jag har bara en dator. Så vad gör man? Jo, man kör givetvis med dubbla monitorer. Vad det kallas verkar det råda lite tvekan om, men TwinView och DualView verkar vara populära. Hur som helst, jag är inte intresserad av att spegla, utan vill helt enkelt ha dubbelt så mycket arbetsyta (2048x768).

Till detta behövs ett nytt grafikkort. Jag spelar aldrig spel, så någon 3D-prestanda önskas inte. Någon DVI-port är inte heller något jag behöver eftersom min ekonomi är väldigt långt ifrån allt vad TFT-skärmar heter. Vad har jag då för krav på grafikkortet? Jo, dessa:

- Passiv kylning. Jag står inte ut med ljud och vägrar något annat än passivt!
- Hanterar två monitorer med upplösningarna 1024x768, samtidigt.
- TV-utgång
- Kostar högst 1000 kronor.

Någon som har några rekomendationer? Hittade ett 9200SE från Hightech Excalibur hos datorbutiken (datorbutiken / Hightech Excalibur), och det verkar ju uppfylla mina krav. På sidan med specifikationer hittas denna text: "External DVI-I to VGA adapter for Secondary CRT monitor (Optional)". Frågan är om en sån ingår eller inte, men det vet nog datorbutiken bäst. Nå, är det här något att ha? Kom ihåg att jag spelar aldrig, så att 9200SE inte är någon höjdare i spel, spelar ingen roll.

Vidare sökes ett (två) skrivborsunderlägg för dubbla monitorer. Hittde lite på deviantART, men om någon annan sitter på något snyggt så släng upp det någonstans. Jag blir mer än tacksam. Lättklädda flickor undanbedes eftersom min lillebror kommer in lite nu som då, och han får nog en mindre chock ifall han ser en naken tjej.

Mer funderingar. Vad händer om jag maximerar ett fönster. Sätter sig det på en arbetsyta, eller över båda? Om det sistnämda alternativet stämmer, finns det då något fiffigt sätt att få det lite mer behändigt. Att inte kunna maximera fönster på ett vettigt sätt måste vara väldigt frustrerande. Kanske någon plugin som kan ändra storlek på fönster med en pixels noggranhet?

Tack på förhand.

// Potatisen

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Jag skulle satsa på ett 9200se som du nämner, då den klarar dubbla skärmar. Men troligen får du betala för en adapter då det inte brukar följa med billigare kort. En bakrundsbild för två bildskärmar? aldrig hört talas om att det fanns och när du maximerar ett fönster tar det upp den skärmen det ligger på (alternativ 1). Hoppas det hjälper.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Med programmet ultramon kan du ha olika bakgrundsbilder på de olika skärmarna.
Det blir också mycket smidigt att flytta över maximerade fönster med just det programmet.

En dvi-vga adapter ingick till mitt sapphire 9700, vet inte hur det är med det kortet.
du tittat på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse19
Med programmet ultramon kan du ha olika bakgrundsbilder på de olika skärmarna.
Det blir också mycket smidigt att flytta över maximerade fönster med just det programmet.

En dvi-vga adapter ingick till mitt sapphire 9700, vet inte hur det är med det kortet.
du tittat på.

Det går ju med med windows, iaf olika bilder, 9700 är ju i en annan prisklass, och prestandaklass.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Avstängd

Jag kan inget annat än att tacka för de svar jag fick!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
En bakrundsbild för två bildskärmar? aldrig hört talas om att det fanns

Japp, två bilder som är sammanhängande, så att de passar ihop! http://wallpaper.deviantart.com/dualdisplay/

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk

Jag kör dubbla skärmar på ett Nvidia kort.
Har ställt det så att jag får dubbla arbetsytan men som 2 skrivbord, så maximerar man fönstret så drar den bara upp det på en skärm, eller om man använder de extra knappar som nView lägger till
så kan den maximera fönstret över båda skärmarna så det är valfritt.

Annars fungerar det fint förutom att vissa spel kan bugga om man har nView aktiverat, men spelar du inte så är det ju ingenting du störs av.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123286&cks=PRL ett sådant kanske?

Gainward brukar skicka med DVI -> VGA adaptrar, inte säker på om det följer med det kortet dock.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.