Permalänk
Medlem

Arklinux

Jag kör mdk 10 sen en tid och innan dess suse men jag har aldrig varit nöjd med de distarna. Funderar på gentoo men det är så omständigt att behöva kompilera själv. Nu undrar jag om det är någon som har provat Ark?
Specifikationerna på alfa versionen är riktigt up to date!
kernel 2.6.5, xfree86 4.4, kde 3.2.2 !
Rätt igenom rpm och deb baserad. Det finns t.o.m optimerade kernels för olika cpu! Frågan är bara om den är stabilare än mandrake? Tacksam för synpunkter!
Kom nu inte och föreslå gentoo istället!

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Jag har aldrig hört talas om ARKlinux, därmed inte sagt att det inte är bra.

Gentoo kan du ju även installera från en stage3 tarball och det är faktiskt möjligt att installera gentoo utan att kompilera något annat än kerneln, något som är rekommenderat vilket dist du än kör.

Annars finns ju Debian, har inte kört det själv men många verkar ju gilla det och där ska man väl inte behöva kompilera nåt själv heller.

Permalänk
Medlem

Re: Arklinux

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
Jag kör mdk 10 sen en tid och innan dess suse men jag har aldrig varit nöjd med de distarna. Funderar på gentoo men det är så omständigt att behöva kompilera själv. Nu undrar jag om det är någon som har provat Ark?
Specifikationerna på alfa versionen är riktigt up to date!
kernel 2.6.5, xfree86 4.4, kde 3.2.2 !
Rätt igenom rpm och deb baserad. Det finns t.o.m optimerade kernels för olika cpu! Frågan är bara om den är stabilare än mandrake? Tacksam för synpunkter!
Kom nu inte och föreslå gentoo istället!

som sagt gentoo går snabbt å få oin från stage 3 sedan fins det binärer.
rpm å deb ja iget jag giller så mö då gillar jag protage bättre mindre strul även om man får vänta lite när den kompilerar.

Optiemrade kernels för olika cpu:er ja hur svårt. Typ det första man väljer när man confar kärnan sedan läggs dom falggorna till så kompielras kärnan oprimerad för cpu:n i fråga.

Permalänk
Medlem

Portage=strul
Varför ger annars ärrade gentoister upp efter en tids ihärdigt mekande?

Däremot så är jag litet sugen på debian. Hur installeras det?
Helst ska man inte behöva göra för mycket själv.
Har hört en del negativt om debian faktiskt!

Nu har jag mandrake och där installerar man t.ex Apache på 2min. Funkar apt lika bra som rpm?

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

Portage=strul
Varför ger annars ärrade gentoister upp efter en tids ihärdigt mekande?

Däremot så är jag litet sugen på debian. Hur installeras det?
Helst ska man inte behöva göra för mycket själv.
Har hört en del negativt om debian faktiskt!

Nu har jag mandrake och där installerar man t.ex Apache på 2min. Funkar apt lika bra som rpm?

* Det installeras genom ett menybaserat icke-grafiskt installationsprogram.
* Då ska du inte ha en dator. Nää, men du kommer behöva pilla med lite saker själv. Sedan finns det såklart verktyg så man kan slippa det.
* Ingen distribution är perfekt. Vad är det för negativt du hört?

Permalänk
Medlem

När det gäller debian så är det vissa som tycker att det är skit!
Jag har själv aldrig provat så det är inte mina egna synpunkter.
Det är nog själva debiansystemet i grunden som är orsaken till detta "dåliga ryktet".
T.ex att apt systemet inte är stabilt.

Själv så är jag nog mer av en "user" än en hacker!
Det var det jag menade med "man ska inte behöva göra något själv"!
Varför lägga ner tid på konfiguration om det finns installationsprogram som klarar biffen?

På de två åren som jag enbart har kört linux så har jag lagt ner helt för mycket tid på strul med allt möjligt.
Vilket är synd för när det väl funkar så funkar det jävligt bra.

Anledningen till att jag vill bli av med mdk är att de har sabbat allting. Förra veckan tog det tre dagar att installera en ny hårddisk. Det gick inte ens att manuellt ändra fstab för det fanns någon daemon som sparade
en kopia av den gamla.

Sådana här saker händer hela jä...a tiden!

Är debian bra då?

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem

Minst strul har jag med *trumvirvel* Gentoo, markant skillnad nu på portage jämfört med Gentoo 1.0. Det är väldigt väldigt sällan man får trasiga paket, och då kör jag ändå på ~x86 (unstable).

Har testat Debian, Mandrake, Xandros och Fedora och är inte nöjd med någon av dem. Eller, Xandros hade jag väl inga problem med men istället är man väldigt begränsad i det.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

iget packetsystem i dag vad jag testat är så stabilt å lätt å anväda som gentoos portage. Fan min syrra skullke klara det med grafiska verionen.

Permalänk
Medlem

/Johanta

Läs sista raden i tråden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag håller med dig om de distarna du räknade upp, de är sågade!

Det är bara det att gentoo kunde väl börja släppa litet mer "binarie versions".
Jag har inte intresse av att kompilera själv annars så har jag mest hört positivt om gentoo men det är för mycket bök med portage.

Hör nu upp här alla nördar!!

När t.ex rpm slår igenom på bred front så kommer min mormor att gå över till den ljusa sidan.

Kompilerar gör man en gång per program. Tänk om alla datorer i hela världen skulle kompilera själv.
Hur skulle det se ut?

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Hedersmedlem

jag vet att du skrev att du inte ville ha gentoo på sista raden i ditt inlägg men samtidigt, vad är det som är så problematiskt med att kompilera alla program du ska installera? portage gör ju det åt dig!

emerge <vilket program du vill>
sen laddar det ner och kompilerar det åt dig, skulle det vara krångligt?

http://freshmeat.net/projects/gentooinstaler/?branch_id=48694...
om du är rädd eller vad man ska säga för installationen...

själv kör jag slackware och där hittar du inte paket särskillt ofta, så jag kompilerar för det mesta men jag ser inga problem med det... i gentoo laddas de ner automatiskt till och med, jag måste ladda ner dem själv...

men jag kör slackware för att jag gillar det, jag gillar enkelheten och BSD starskripten, jag gillar känslan i det och att det var bland (den första?) de första distributionerna och att det är den dist som är inriktad på att vara så likt UNIX som möjligt...

jag provade FreeBSD ett tag men gick tillbaka till slackware igen då det är Linux och inte BSD, visst jag trives i FreeBSD men i slackware hör jag hemma

och jag har provat RedHat, Mandrake, Slackware, Gentoo, Debian, SuSE osv men jag har inte fastnat för någon annan än slackware, det fattas bara att de gör en AMD64 version sen är den perfekt

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att kompilera små grejor själv! Det finns tusentals program därute.

Men om det finns rpms tar det 10sek istället för 10min!

Portage är säkert jättebra när det funkar, hanterar även kompilerade program om jag har förstått rätt?!

Slackware skulle man kanske prova istället.

/pa1983
Jag sa inte att det var svårt att optimera en kernel för en viss cpu!!!! Ändå är det konstigt att ingen gör det av de färdigkompilerade distarna!!

Gentoo skulle vara ett givet val om de går över till 4 klicks installationer på 20 min!!!!
I varje fall för oss som vill ha en optimerad färdigkompilerad version. En stage 4!!!!

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inget emot att kompilera små grejor själv! Det finns tusentals program därute.

Men om det finns rpms tar det 10sek istället för 10min!

Portage är säkert jättebra när det funkar, hanterar även kompilerade program om jag har förstått rätt?!

Slackware skulle man kanske prova istället.

/pa1983
Jag sa inte att det var svårt att optimera en kernel för en viss cpu!!!! Ändå är det konstigt att ingen gör det av de färdigkompilerade distarna!!

Gentoo skulle vara ett givet val om de går över till 4 klicks installationer på 20 min!!!!
I varje fall för oss som vill ha en optimerad färdigkompilerad version. En stage 4!!!!

dom optimerar för i686 för det mästa så som redhat å suse skulle jag tro. Blir några kernels bara för å få rätt käran sedan blir det bara mer rörigt för en idiot å installera som itne fattar skit som ska trycka next hela tiden.
Aja tror dom vill hålla det enkelt med i386 eller i686 bara.

Lär la behövas en å annan DVD skiva om du ska ha 4 click å in ett på 20min OPTIMERAT då vittsen med gentoo är optimerig å det är hopplöst med binärer då alla har olika datorer olika krav osv blir en uppsjö binärer för varge program å välja på.

Permalänk
Hedersmedlem

men länken jag gav dig är en länk till en install av gentoo som använder sig av Anaconda (RedHat's installationsprogram) och det använder sig av stage3 iaf...

jag vet inte om det klarar förkompilerade program men jag tror att man kan välja det... har inte kollat så noga.

prova gärna slackware, vill du ha något som laddar ner och installerar åtminstonde standard paket så kan du kolla på swaret eller slapt-get (finns på www.linux-packages.com)

länken till Anaconda Gentoo:
http://freshmeat.net/projects/gento...lease_id=154541

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

jag tycker inte att vi kommer längre i denna diskussionen nu!!!!

Jag håller på och letar efter en ARK-mirror nu. Det får bli premiär på sweclockers.

Nummer två blir debian, nummer tre Slackware och <trumvirvel!!!!!> <b>nr 4 Gentoo !</b>

ps: Därför att jag sa i tråden att jag inte ville ha gentoo var för att alla nördar gillar att kompilera själv!!
Det är inget att lägga cpu cykler på!! Dessutom så skulle det inte förvåna mig om gentoo går mer och mer över till färdigkompilerat.

Fortsättning följer.....

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Hedersmedlem

trevligt, meddela gärna hur ARK är sen, tror dock inte jag kommer byta, trivs bra här

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

menar du ArchLinux?
i så fall testar jag det nu.. 0.6:an.. funkar så där.. gillar slack mer inbiten slackare

Permalänk

Arch är grymt. Testa det. Som Debian fast.. fräschare, enklare och cleanare. Just nu spinner det med dualboot på arbetsstationen, men jag funderar skarpt på att migrera även servern.

Dessutom är det ruskigt snabbt. Kan inte sätta fingrarna på vad det är men det känns helt enkelt jäkligt mycket mer responsive än många andra distar.

W

Permalänk
Medlem

Från början menade jag Arklinux!!!

Det är nog en ganska ny dist tror jag men det är så odugliga mirrors så den får vänta.

Däremot så lät Arch intressant!!!
Är den rpm baserad? Automatisk installation???
Är den stabil? Måste göra mig av med Mandrake innan datorn åker ut genom fönstret!!

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem

det kör på sitt pacman system som är nja sådär.. liknar apt-get och emerge en del.. och ifall det är stabilt alltså det beror ju på hur du sköter det..

Permalänk
Medlem

Jag har läst litet recensioner om Arch nu!!

Överlag mycket bra, framförallt att den är snabb med 2.6 kernel, och att pacman funkar bra.

Vilken mirror har du laddat ifrån?

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Citat:

När det gäller debian så är det vissa som tycker att det är skit!
Jag har själv aldrig provat så det är inte mina egna synpunkter.
Det är nog själva debiansystemet i grunden som är orsaken till detta "dåliga ryktet".
T.ex att apt systemet inte är stabilt.

Själv så är jag nog mer av en "user" än en hacker!
Det var det jag menade med "man ska inte behöva göra något själv"!
Varför lägga ner tid på konfiguration om det finns installationsprogram som klarar biffen?

På de två åren som jag enbart har kört linux så har jag lagt ner helt för mycket tid på strul med allt möjligt.
Vilket är synd för när det väl funkar så funkar det jävligt bra.

Anledningen till att jag vill bli av med mdk är att de har sabbat allting. Förra veckan tog det tre dagar att installera en ny hårddisk. Det gick inte ens att manuellt ändra fstab för det fanns någon daemon som sparade
en kopia av den gamla.

Sådana här saker händer hela jä...a tiden!

Är debian bra då?

Debian är riktigt fint, så länge du kör officiella paket och stable-utgåvan så kan man inte hamna i dependency hell, oavsett vad alla tattare säger. Kör du däremot testing eller unstable kan man lätt hamna i problem som kanske tar lite tid att lösa om man är ovan, nedan kan du läsa om vad stable, testing och unstable är för olika saker.

http://wiki.debian.net/index.cgi?DebianStable
http://wiki.debian.net/index.cgi?DebianTesting
http://wiki.debian.net/index.cgi?DebianUnstable

Visst är paketen lite äldre i stable, men det är priset man får betala för en grym stablitet och bra validerade paket. Det finns även backportar av paket från sid till stable (www.backports.org t ex), men då finns risken med paketkrockar där igen.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid de nyaste programmen!!
Bara t.ex webbläsarna till linux går ju framåt dagligen.

Men debian har väl blivit snabbare på att få fram nya program?

KDE 3.2.2 hade de ju ute två dagar innan den officiella releasen!
Det är väl till unstable då förmodar jag.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har läst litet recensioner om Arch nu!!

Överlag mycket bra, framförallt att den är snabb med 2.6 kernel, och att pacman funkar bra.

Vilken mirror har du laddat ifrån?

iiiiiiiingetaning.. jag bara tankar.. med mitt telia går det lika slött från vilken mirror som hellst.. haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
iget packetsystem i dag vad jag testat är så stabilt å lätt å anväda som gentoos portage. Fan min syrra skullke klara det med grafiska verionen.

Archlinux - pacman.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Hedersmedlem

hmm, man kanske skulle dra ner archlinux?

edit: pacman verkar fungera på de flesta distar... http://www.archlinux.org/pacman/

edit2: sitter i skolan och tankar arch nu, det måste ju bara testas! ni som kör det, hur är det med init scripts? påminner de om någon annan dist eller har de skapat ett eget, finns det mycket paket i pacman osv?

edit3: sami, samma här, men man måste ju bara prova

Visa signatur

Vim

Permalänk

Jag har nyss bytt till Arch från Debian. Måste säga att även om jag saknar Debconf till viss del så fixar man det mesta rätt så fort. Har man väl konfigurerat X så rullar det på utan problem. Arch har mycket fin Wiki och forum med mycket info. Lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

hade arch i 10 minuter, sen slängde jag ut det!

nej, kommer nog köra Slackware en bra tid framöver...

Visa signatur

Vim