Permalänk
Medlem

Tweak Utility till mitt Asus grafikkort

Nån som vet hur detta program funkar, det följde med ett nyinköpt
ASUS V9520 Geforce FX5200 kort. Jag är inte alls hajj på det där med överklockning. Men det finns 2 dragreglage:

Engine: den står på 252 Mhz just nu

Memory: den står på 335 Mhz (DDR)

Hur gör man o hur mycket törs man ändra och vad ändrar jag gentemot varann liksom?
Ursäkta men jag e rätt nollad när det gäller sånt här. Visst det är inget superkort men om det går så kan man ju testa lite mer kanske. Kan tillägas att det inte finns nån fläkt kylning på detta kort.

Hjälp mig är nån snäll.....

Lasse

Visa signatur

Fear

Permalänk

Engine är hastigheten på grafikprocessorn, Memory är hastigheten på minnet som sitter på grafikkortet.
Det är bara att höja tills datorn hänger sej eller bilden blir konstig, du kan inte förstöra grafikkortet, men kanske förkorta livslängden på det lite grann.
Men grafikkorten blir omoderna långt innan de dör av ålder, så det är inget att oroa sej för.

Börja tex med att höja minnet med 50 mhz, klicka på verkställ eller vad knappen heter och prova att spela nåt 3d-spel i några minuter.
Om inte datorn hänger sej eller bilden blir konstig på nåt sätt så är det lugnt.
Sen kan du höja 10mhz till, testa, höja 10mhz, testa osv tills du hittar maxhastigheten.
Sen är det bara att göra lika med grafikprocessorn.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk
Medlem

har ett likadant fast med annan kylning, min är på 295/500 Mhz...

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

oki tackar för tipsen Men en sak till under settings på det där så finns det att sätta i bock för antingen

"Use clock setting at booting" och "Enable dynamic overclocking"

hur funkar dom och vad skall jag ha den på?

Visa signatur

Fear

Permalänk

"Use clock setting at booting" betyder att inställningarna är kvar fast du startar om datorn. Om du inte kryssar i den rutan går dom tillbaka till standardvärdena om du startar om.
Om du kryssar i "Enable dynamic overclocking" kommer grafikkortet överklockas vid behov. Om det är stor belastning på grafikprocessorn(du spelar spel tex) så kommer det att överklockas en aning. Om det är liten belastning så underklockas det så att det ska bli kallare.
Jag vet inte hur mycket kortet överklockas vid "dynamic overclocking", men jag kan tänka mej att det inte är lika mycket som när du kan bestämma själv.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"