Permalänk
Medlem

Hur lärde ni er *nix

Hur kom ni i kontakt med *nix?
Och hur har ni lärt er era kunskaper inom dessa operativsystem.
Jag tänkte att det skulle vara kul att veta
Skriv av er här vettja...

Permalänk
Medlem

Jag hade en gammal maskin som ja skulle vilja göra något av.. förslagsvis en webserver eller nått annat skoj... så jag tog en gammal 120mhz med 64MB ram och installera nån Redhat , och jag fick igång det någerlunda efter massa krångel..

efter en tids användande så tröttna ja på redhat, kändes lite för kladdigt.. ville ha lite mer utmaning och struktur och logik i det.. så fick ja syn på slackware, som är näst intill så ren som FreeBSD men ändå linux..

och jag fastna för den, även om ja varit ute om o svängt på debian nån gång...
jag e typ självlärd genom howto's manualer, och frågat lite folk på forum och irc kanaler..

Permalänk

Jag kom i kontakt med linux första gången då jag fick ett par skivor med RH 5.2 med någon datortidning och då testade jag det på en skräpdator, gick väl hyfsat men tröttnade ganska kvickt. Sedan förra året så skulle vi hålla på med linux i skolan och då körde vi RH 7.2 och då fick jag mersmak och installerade Slackware 8.1 hemma för att sedan tröttna på det och gå över till FreeBSD. Så nu kör jag bara FreeBSD på mina servrar. Sen har jag även använt en del Solaris på univ.

Kunskapen jag har har jag fått genom böcker, läraren i skolan och en massa howto's och givetvis FreeBSD-handboken som är guld värd!

Permalänk

Ärligt talat minns jag inte den exakta tidpunkten, eller vad det var som gjorde att jag fastnade för Unix. Vad jag däremot vet är att jag blev fascinerad över hur enkelt det var att komma igång, och hur lätt man kunde pilla och ändra saker i systemet. Som de flesta andra så introducerades jag först för Linux, men jag föll ganska snabbt över till *BSD, och då primärt FreeBSD.

Sedan började man väl läsa lite mailinglistor, och man fick kontakt med utvecklare och likasinnade som hade samma intresse, och på den vägen är det. Jag vill fortfarande skaffa mig en bredare förståelse för kerneln i FreeBSD, så jag sitter rätt ofta och snurrar bort mig under /src.

Nu för tiden existerar knappt Windows i skallen längre, annat än på det nätverksmässiga planet.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Redhat som en kompis snodde ifrån sin broder (tror det var version 5.0). Fastnade för att det kändes rätt (och så var det ljusår stabilare än motsvarande produkt ifrån MS på den tiden )

Hur? trial and error och google/man

edit:
Efter att ha rådfrågat kompisen så kan jag också säga att jag tillhör årgång '98 som installerade Redhat 5.2 som följde med PC+

Verkar vara många här som hakade på tåget då

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Min första kontakt med något Unix-aktikt operativsystem var Slackware 3.6 som jag fick tag på 1999 eller nåt sånt och installerade... Vid det tillfället fick jag dock inte ut vidare mycket av utan jag lade ner det efter lite pillande. Nåt år senare tankade jag hem RedHat 7.0 och lade in det. Denna gången blev jag mer intresserad och började lära mig lite om det. Dock trivdes jag aldrig riktigt till 100%.
Riktigt biten blev jag nog 2001 eller nåt sånt när jag testade Slackware 8.0 och vidare när jag byggde ett LFS-system som specialarbete i skolan.

Efter det började jag köra Linux mer och mer och sommaren 2002 lossnade det på riktigt och jag använde Slackware mer eller mindre på heltid. Hösten samma år dumpade jag även NT4 (!) och WinRoute på min lilla server till förmån för OpenBSD...

Numera använder jag Slackware 9.1 på min ws, Debian Woody på filservern och OpenBSD på brandväggen.

Sen allt började har jag även testat lite Solaris, NetBSD, FreeBSD, BeOS och olika Linux-distar vid sidan om.

De kunskaper jag har plockat upp på vägen har jag nog till 99% fått genom experimenterande och läsande samt en himla massa google

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem

Första gången jag kom i kontakt med det var i typ andra nummret utav tidningen PC+, man fick med Red Hat 5.2, jag drog in det direkt istället för windows, någon månad senare fick man en Slackware version i PC+, jag drog in den istället.
Hade slack i något år innan jag drog in Debian, höll ut med det till förra året, då testade jag FreeBSD, blev helt såld, senare körde jag openbsd också, och nu sitter jag med osx.

Årtal vet jag inte så exakt, men det började vid 1998 tror jag.

Permalänk
Medlem

självlärd

började med slack nån gång på stenåldern

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

första linuxet var slackware 3.3 på en 486a dx/33 med 8mb ram

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Började oxo med RedHat 5.2 en gång i tiden, men tröttnade efter ett tag (kom inte över tröskeln den gången). Gjorde ett nytt försök när 6.0 kom ut och har hållit på sedan dess. Har de senaste åren haft förmånen att få betalt för att leka med både Solaris och Linux.

Permalänk
Medlem

En kompis sa att det var bra men då jag satt på modem orkade jag inte tanka hem det. Åkte till DH 2001, träffade några IRC-polare som körde det, installerade mandrake(gick ju lite fortare att få hem där än hemma. ), förstörde det, tankade slackware, åkte hem, installerade slackware, förstörde det, tankade hem debian, förstörde det, installerade och testade massvis av olika distros o.s.v. Självlärd m.h.a internet, antingen fråga på IRC eller google.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Började för ett antal år sedan med att jag brände ut ett antal Mandrake-, Redhat- och SUSE-skivor och testade fippla runt lite. Fastnade dock inte för det alls eftersom ljudet inte fungerade direkt och för att jag fick en massa segfaults hela tiden. Trodde att allt skulle "funka" direkt, Windowsskadad som jag var.

Jag hade dock inte tappat intresset helt utan lärde mig mer och mer, och snart hade jag satt upp en gammal 486a som körde Debian. Senare kom jag även fram till att det var lika bra att sälja min gamla D-link 704 och sätta upp en OpenBSD-router istället.

Kunskapen har mest inhämtats från Google, en massa guider, några fina manualer och en del olika forum.

Nuförtiden är jag mest inne på *BSD och håller på att läsa en del böcker för att få bredare och djupare kunskap.

Permalänk
Medlem

Jag började med Linux helt av ideologiska skäl, inte tekniska. Läste mer och mer om fri mjukvara och läste en massa om hur illa MS betett sig genom åren osv och det var då jag bestämmde mig för att byta. Började med mandrake 7.3 som precis hade släppts då. Nu drygt 2 - 3 år senare skriver jag detta från gentoo och har aldrig varigt nöjdare

Lärt mig genom manpages, google, swec , samt en och annan fråga på irc.

Permalänk
Medlem

Tillhör även dom som började med RedHat 5.2 som man fick med PC+ 98 nån gång tror jag.
Undrar hur många det var som fick upp ögonen för linux iomed det numret av PC+
Har för mig att dom även hade med en installationsguide i tidningen.
Annars är det howtos, forum, irc, tidnignar, böcker man-sidorna samt programmens egna dokumentationssidor.

Permalänk
Medlem

Har lekt i Terminalen sen OSX 1.0.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Köpte 6*200Mhzor för 2000kr totalt och bara började (med FreeBSD 4.7 samt OpenBSD 3.2)

Sen blev jag less på att vänta på ports och köpte en XP2000/1024 och kör den som server 24/7, tillsammans med 3*200mhzare.

Permalänk
Medlem

Började med Slackware 3.4 sommaren '97 om jag inte minns fel.
Lärde mig det mesta genom att läsa manualer, och lite frågande på irc.

Har provat en del distributioner genom åren, men fastnade ändå för Debian till slut.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

trail and error och swec forumet.
ca 1 år sedan.
jag är fortfarande lika dålig
Men kul har jag där hemma åt mina fatala misstag.

(freeBSD all the way)

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

Började köra slack i höstas, gick över till gentoo då jag tröttnade på att leta dependices, hörde massa gott om fbsd så jag testade det, där har jag fastnat! till och med slängt ut windows eftersom jag ändå aldrig spelar spel.

Lärt min själv genom att läsa, göra diverse misstag och frågat lite folk här och på andra forum då jag kört fast fullständigt!

Permalänk
Medlem

Har provat på några distar genom åren...

Slackware, Redhat, Mandrake... men slutligen fastnade jag för gentoo, som min server körs med just nu.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

lekte lite runt 98 tror jag, hade precis fått min nya burk då och det var inte lätt att få upp en x-server med såpass nytt grafikkort som nvidia riva 128....tog nog runt 6 månader och mycket besökande av diverse faq:s på nätet innan jag fick någorlunda koll, slutade dock efter ett tag eftersom det inte fanns möjlighet att kolla på film eller någon vettig ordbehandlare, orkade inte lära latex då¨. Dock, fortfarande stabilaste os:et jag använt, lyckades aldrig krascha min linuxdist, körde debian.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Var nog 1½ år sedan då jag testade för första gången. Hade snackat rätt mycket om Linux med kunniga personer på IRC så jag blev riktigt sugen. Installerade då Debian på en 133:a med en disk som inte mådde så bra fysiskt. Jag var väl rätt nöjd med vad jag såg, dock gick det rätt segt på den burken. Eftersom hårddisken var så kass dumpade jag 133:an i garderoben efter ett tags testande.

Lite senare, för ungefär ett år och två månader sedan var det dags för min Workstation. Hade en partition ledig där jag bara förvarade skräp, så det var bara att installera där. Drog igång dualboot med Debian och Windows. Sedan dess har jag knappt bootat Windows på den burken. Bara när jag skulle föra över lite filer som backup till en polare som var här på LAN och när jag råkade klanta mig.

Debian lärde jag mig sedan genom att testa, mycket trial and error blev det. Men jag var nöjd ändå. Dessutom läste jag allt jag kom över om Linux, satt här i forumet och läste alla trådar och i andra linuxforum. Då snappade jag nog upp en hel del. Sedan mycket snack på IRC med kunnigt folk som gav tips. Nu, cirka ett år senare är jag i princip självlärd och klarar väl av rätt avancerade saker.

Permalänk

Testade Mini Linux (eller vad det nu hette, inte minix dock) nångång för länge sen (runt 96 skulle jag tro), gick över till någon tidig version av Redhat och sen har det bara blivit mer och mer.

Permalänk
Avstängd

3-4 år sen. Debian GNU/Linux

Visa signatur

`Of course it runs NetBSD.''

Permalänk
Hedersmedlem

Provade lite RedHat 6.2 på min egna burk, sen ville brorsan ha det, då blev det en del pill där...

Sen fick jag en 90Mhz, som jag drog in 6.2 på igen, körde det ett tag, sedan körde jag RedHat 8.0 på egna burken, körde ett tag, provade mandrake, åkte ut efter 1 vecka typ, provade debian, slackware mm för att kompisar sagt att de var bra, fastnade för slackware, körde det ett tag, provade sen gentoo, bytte till slackware efter 3 dagar typ. provade förra veckan Archlinux men det åkte ut i helgen... Så nu kör jag Slackware igen

AND I LOVE IT

edit:

jag har lärt mig mycket via internet, det här forumet, en bok som jag köpte när jag körde 6.2, och lite via IRC och yttepytte lite via kompisar...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

fick spel för mitt windows aldrig pajade hahaha så jag provade typ alla distar jag hittade och fastnade vid slack vilken jävla dist jag än provar går jag alltid tillbaka :S

Permalänk
Medlem

Testade Red Hat 6.2 tror jag det var, minns att det första jag försökte lösa var att kompilera en egen kärna och få den att fungera, vilket visade sig lyckas efter X antal försök

Sedan var det väl bara Trial & Error som gällde.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Redhat 5.2 från PC+ här också, på min första och just då, ända, dator: en 486a med 50mhz med 24mb ram
Sen bytte jag till slackware efter en enorm fight mellan mig och redhat's paketsystem(dependencies och skit) och allt funkade fint.
Kör bara linux på servern nu, windows funkar så bra som desktop OS.

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk

Hade hört talas om Linux, och tyckte att det verkade tufft. Drog (liksom många andra vad det verkar) in någon version av Redhat 5, och fattade absolut ingenting alls. Köpte sedan Caldera Openlinux 2.3 (vill jag minnas, det hela var rätt länge sen..) som kom med KDE 1.0 eller motsvarande, och började bit för bit att förstå lite mer. Tröttnade dock, och hade ett långt Unix-uppehåll, där jag bara körde Windows. Sögs in i Linuxvärlden igen efter att en god vän (mod här på forumet) predikat Debians förträfflighet, och på den vägen blev det. Sedan dess har jag kört en jäkla massa distar och Unix-liknande OS, på workstations och servrar, och har väl lärt mig lite i alla fall. Dualbootar fortfarande, då jag är så jäkla torsk på Warcraft 3 och lite andra spel, men en hel del Linux blir det ändå inemellanåt. Just nu är det mest Arch Linux som gäller.

W

Permalänk
Medlem

Började väl med apps på gamla Apollo (sedemera HP) och röja upp efter krascher (frekvent ), lackade ur och harvade VMS. Hoppade på SGI när irix började bli grafiskt (v5) och fann det användbart men inte kraschfritt. Med lite skoj behörigheter så var det ju mycket väl ämnat för practical jokes Har även suttit som användare på lite HP/UX och Sun - funkar fint men är trist om man vill göra något.
Numera älskar jag OSX eftersom det är helt grafiskt (det lilla som saknas i vanliga versionen finns i serverversionen, samma op i övrigt) och funkar och är stabilt. Börjar nästan gå så långt att jag tycker att alla som inte provar OSX en stund är *******
Man lär väl sig m.h.a. begreppet i apropos/whatis och i detalj i man (och liknande) - att pipea och joxa lyckas jag aldrig minnas utan det får man kolla upp varje gång man skall göra det... Att köra pico är ju inget man har i ryggmärgen utan man får klura lite vareviga gång... (hm... hm... hm... ja just det... så gör vi... nu provar vi... helvete, glömde starta som su...)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!