RAID nybörjarfråga...hjälp!

Permalänk

RAID nybörjarfråga...hjälp!

Har kollat runt en del här på forumet om raid...har fattat hur det hela funkar i stort sett...

en fråga dock...blir det nån prestandaökning om man kör sina hdd's via raid-controllern utan att köra några arrays eller nån form av backup på ena disken?
Med andra är allt kopplat som "vanligt" förutom att hårddiskarna går via raiden...
Jag tänkte mest med tanke på bus-hastigheter och liknande....

Visa signatur

[MSI KT6V] [AMD 3200+ Barton] [768 DDR TwinMos] [Connect3D Radeon 9600XT]

Permalänk

nope det ska inte göra inte göra nån skillnad så vitt jag vet, däremot så kan det ju förståss vara att dina vanliga IDE kanaler inte är ATA 133 medans RAID controllern ska klara det.

Permalänk

okej...jo, både raid-controllern och de vanliga ide-kanalerna klarar ATA-133...
förresten, avlastar man inte chipsetet då genom att koppla via raid:en?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snarare så att du avlastar processorn

Permalänk

okej då...processorn blir avlastad...jag ger mig... )

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta integrerade RAID-kontrollerkort har ingen egen processor och således avlastar man inte processorn genom att sätta dem på ett integrerat men "externt" kontrollerkort jämfört med det som sitter i sydbryggan. Därimot kan det ge mer prestanda, jämför till exempel VIAs RAID-lösningar mot ett Silicon Image 3112/4A-kontrollerkort och det vinner i prestanda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
De flesta integrerade RAID-kontrollerkort har ingen egen processor och således avlastar man inte processorn genom att sätta dem på ett integrerat men "externt" kontrollerkort jämfört med det som sitter i sydbryggan. Därimot kan det ge mer prestanda, jämför till exempel VIAs RAID-lösningar mot ett Silicon Image 3112/4A-kontrollerkort och det vinner i prestanda.

Och där vinner 3112 hoppas jag?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
Och där vinner 3112 hoppas jag?

Jepp, enligt mina egna tester iaf. Intels ICH5R verkar vara snabbast just nu dock om man bortser från de mer "seriösare" kontrollerkorten.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk

och highpoint 370/372 controller integrerat i moderkortet...värdelöst eller?

Visa signatur