Permalänk
Medlem

Inte direkt någon ny nyhet, det har funnits en tråd om det på grafikkortsforumet här på swecklockers ett bra tag nu. Så här i efterhand så tycker jag denna optimering är helt ok men ATI kunde skött situationen mycket bättre.

Först när det kom upp såg det ut som ATI gjorde något som nVidia hade gjort tidigare med FX-korten, de använde sig av något mellanting av bi- och trilineaner istället för ren trilinear filtrering utan att användaren hade något att säga till om. När detta kom fram blev det ett jävla liv så jag har full förståelse att folk började snacka om fusk när det dök upp tecken på att ATI gjorde typ samma sak.

ATI gör något liknande fast deras implementering verkar vara bättre då den inte synbart försämrar bildkvalitén, alla fall inte vad jag sett hittills. Det ATI gjorde fel var att de inte berättade om denna optimering utan lät alla tro att de körde full trilinear filtrering fast det inte var det, det var inte snyggt tycker jag. Först efter flera dagar av spekulationer runt om på diverse forum om va de egentligen gjorde så gav ATI ut ett officiellt medelande. Som sagt optimeringen verkar väldigt bra men jag tycker fortfarande att ATI skall låta användaren få välja riktig trilinear filtrering ifall han/hon önskar.

Permalänk
Medlem

Jag älskar ati och kommer alltid göra. Men man kan knappast påstå att det inte är fusk om dom inte går ut med att dom ändrar något sådant.

Permalänk
Medlem

ATI kort suger o dom lurar folk att köpa det..
Har ett radeon 9600 pro o den suger, klarar inte ens av att köra vissa spel i 4xaa o 18xfsaa , vilket nvidia kort klarar mycket bättre..
Dom må lurar folk i prestanda prog men inte in real life..
Aldrig mer ati, bättre men NVidias motto..
/landy

Inlägget redigerat av Grillcliff. Försök upprätthålla lite nivå i språket!

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Trililear är trilinear och Bilinear är bilinear. Sen att döpa om det när det blir påkommet är bara patetiskt.

De som kategoriskt försvarar ATi när ATi brister lika mycket i moral gör bara bort sig.

"It's only cheating when you get caught", är det så vi ska ha det???

Personligen skiter jag faktiskt i det, men iom. att ATi utnyttjat det faktum att nVidia torskat hårdare än det gör det ju värre...

Skicka Sverker på både nVidia och ATi så blir det bra!:)

Visa signatur

Intel Core i7 14700KF | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk

Håller med om att det inte är fusk om bildkvaliteten är bibehållen.

Men man kan approximera metoder och därigenom ge "knappt märkbar" försämring. T.ex. finns det interpolationsmetoder som ger resultat väldigt likt nilinjär interpolation, men inte bitexakt. Det kan vara så att de inte gör "sann" trilinjär filtrering utan något som är väldigt likt men mer effektivt att implementera.

Om så är fallet och approximationen är tillräckligt bra lär det väl inte spela någon roll, och det borde ju vara fallet om bildkvaliteten inte försämras.

Höna av fjäder?

Permalänk
Medlem

Har vi inte redan haft den här debatten i forumet?! Måste vi dra igång den en gång till!?

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, låter inte särskilt troligt. Sådana fusk upptäcks ALLTID och det vet ATI.

Det gör väl alla företag vid det här laget? Men ändå kommer det ut fusk..

Det fula är väl inte ATis optimering utan att de kallar det för trilinear.

Bottomline är att ATi inte har trilinear. De har hittat på något eget. Och även om det är bättre så är det fortfarande inte trilinear.

Spelar ingen roll om grafiken blir dubbelt så bra, prestandan tre gånger så bra och att datorn blir snyggare, det är fortfarande inte trilinear. På det sättet är det ju ett fusk. De kunde ju ha haft ett alternativ bland drivrutinerna där man valde om man ville ha bilinear+ eller äkta trilinear.

Liksom alla sådana här optimeringar så vill man helst ha en möjlighet att ändra det själv (på ett enkelt sätt).

Nu var det faktiskt en försämring i bilkdkvalitet vad jag vet. Men den är så liten som de flesta fusken att i alla fall jag inte bryr mig. Då tar jag hellre den bättre prestandan än den marginellt förbättrade bildkvaliten som jag inte tänker särskilt mycket på när jag tar en kurva i 200 km/h...

Till alla fanboys oavsett märke. Om ni inte hängt med trenden så är det inte inne att älska ett företag längre. Livet är hårdare nu, man förväntas tänka lite själv nu och tänka lite objektivt, vet att det kanske låter hårt - men sånt är livet.

Permalänk

Finns "brilinear" förklarat någonstans? Pysslar lite med såna här prylar och blev lite nyfiken...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
ATI kort suger o dom lurar folk att köpa det..
Har ett radeon 9600 pro o den suger, klarar inte ens av att köra vissa spel i 4xaa o 18xfsaa , vilket nvidia kort klarar mycket bättre..
Dom må lurar folk i prestanda prog men inte in real life..
Aldrig mer ati, bättre men NVidias motto..
/landy

Nu är det ju så att 9600 är ett jävla budgetkort, sämre än gamla 9500 som det ersatte.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

MORONS!
Samma djävla debatt och samma småbarn som tycks ha någon sorts lojalitetsband till ATI, ATI som inte gjort något för dem förutom att skinnat dem på en massa pengar.
Varför älskar alla AIT gentemot Nvidia? Fan de har funnit längst och är förbannat sega på att ta till ny teknik. Ta Nvidias FX kort t.ex. Dessa är fullproppade med mycket mer avancerad teknik än ATI:s 9800 kort men tråkigt nog så gick det inte att utnyttja då Microsoft samarbetade med ATI under utvecklingen av Direct X 9 (kortfattat och förenklat). Därtill har ATI:s kort alltid haft större kompabilitetsproblem än Nvidia, hur många spel var det inte som Rage korten ratade? Men vist känner jag mig lurad då jag i somras köpte ett FX 5900, jag skulle mycket hällre ha köpt ett 9800. Jag ogillar inte ATI, lika lite som jag ogillar Nvidia. Dessa två aktörer är bra för varandra och gör att utvecklingen går snabbare. Det är synd att 3dfx inte är med på marknaden (som de själv startade) som en tredje aktör.

Hur som helst är vi tillbaka från start. Nvidia tycks ha ett mer kompetent och välutvecklat kort samtidigt som ATI stoltserar med råstyrka. Nvidia har ny teknik som ATI saknar etc. Oberoende av detta så spelar inte fusk någon roll. Så länge man inte köper kort efter vad de presentar i endast en applikation. Läs resektionerna på Tompas HW och jämför bildkvalitén. Att båda företagen försöker fuska, (som ATI tydligt gjort nu, det var fusk och inte optimering för de som läst på lite) för att få bra resultat och således sälja mer, är en självklarhet i dagens kvartals inriktade marknadsekonomi.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Inget fusk enligt mig, Om inte bildkvaliten blir sämmre så är det ju inte någon dålig sak, tvärt emot skulle jag sejja, ATI borde ju hyllas istället för att få skit. Är ju kalas bra att dom fixxat något som höjjer prestandan utan att dra ner på bildkvaliten.
Nu vet jag inte om jag talar helt sanning men försämmrades inte bildkvaliten med nvidias kort när dom hade så kallade fusk i drivrutinerna?

edit: Lady, Du kan ju inte seriöst förvänta dig att ett "budget/midend" kort som 9600 faktiskt är ska palla 4xaa o 18xfsaa i alla spel?!
Köp dig ett nVidia kort i samma prisklass så ska du få se att det inte kommer att funka det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Inget fusk enligt mig, Om inte bildkvaliten blir sämmre så är det ju inte någon dålig sak, tvärt emot skulle jag sejja, ATI borde ju hyllas istället för att få skit. Är ju kalas bra att dom fixxat något som höjjer prestandan utan att dra ner på bildkvaliten.
Nu vet jag inte om jag talar helt sanning men försämmrades inte bildkvaliten med nvidias kort när dom hade så kallade fusk i drivrutinerna?

edit: Lady, Du kan ju inte seriöst förvänta dig att ett "budget/midend" kort som 9600 faktiskt är ska palla 4xaa o 18xfsaa i alla spel?!
Köp dig ett nVidia kort i samma prisklass så ska du få se att det inte kommer att funka det heller.

Då kan du passa på att hylla nvidia som höjde prestandan rejält i farcry pga en ändring i deras drivare, vad jag förstått så är inte bildkvallen i farcry försämrad.. Sen är denna optimeringen i princip samma sak som nvidia gör, men när nvidia gör det så är det fusk. Konstigt..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triple X
Jag tycker att det är principen. Slår ja på trilinear så ska det ju fan vara trilinear. Och vadå spelar ingen roll om man inte märker skillnad ? Om ja köper en porsche med en Volvomotor och inte märker nån skillnad, så har ja ju fortfarande blivit lurad. Eller?

haha jo, lite OT men köpte mig en compaq dator 1997... stod att det var en PII:a. När jag väl sne öppnade den 2003 upptäckte jag att jag hade en AMD K6 eller vad som nu är motsvarigeheten...

tycker dock att det ändå är smått fusk, med tanke på att man pungar ut 5000 kr, för ett kort som sägs ska vara fullt trillinärt, och det man egentligen får bara är mjukvara... om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isMaskin
Då kan du passa på att hylla nvidia som höjde prestandan rejält i farcry pga en ändring i deras drivare, vad jag förstått så är inte bildkvallen i farcry försämrad.. Sen är denna optimeringen i princip samma sak som nvidia gör, men när nvidia gör det så är det fusk. Konstigt..

Nu vet jag inte riktigt vilken optimering du pratar om, men om nVidia har gjort det så är det bra. Men o andra sidan så har jag inga problem att lirar farcry med mitt ATI kort.
Sen så har det ju varit rätt så mycket snack om FarCry och nVidia, att dom avsiktligen sänkt prestandan med ATI kort i FarCry, Dom hade ändrat något ID på korten eller nått sådant,
Så om någon kan backa upp det med någon länk eller liknande så skulle det vara bra.

Av vad jag har förstått så försämmrades bildkvaliten med nVidias "fusk", vilket det inte gjorde med ATIs.

Permalänk
Medlem

ett fusk är ett fusk vem som än utför det.
alla hackar på nvidia när de optimera/fuska. Men nu när ati fuskar hackar ingen på dem? ett fusk är ett fusk så enkelt är det.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Avstängd

Jo, men när jag inte lider av det så kallar jag det inte fusk.
Egentligen var det bara en prestanda förbättring, men dom höll tyst om det. Så det är därför folk blev sura.

AA ger bättre bild/prestanda än en höjd upplösning. Men inte kallas detta trick för fusk inte.

Permalänk

Det som gör denna optimering till en optimering och inget "fusk" är att den är generell. Den fungerar överallt och är inte bunden till något specifikt spel.
Vad Nvidia har fått skit för är deras optimeringar som hårdkodats in för vissa spel, precis som ATI fick skit när de hårdkodade in sin quake-optimering.

Permalänk
Medlem

så om man fuskar på ett prov i skolan och inte blir upptäckt då är det inte fusk?
det är precis samma med detta du märker ingen märkbar försämring i bildkvalitet men får bättre resultat. ser det precis som ett fusk på ett prov i skolan jag.

verkar som att både ati och nvidia fuskar.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Jag undrar fanimig om folk har tagit sig tid och läst hela artikeln över huvudtaget. Jag är inte någon jävla anhängare till någon ati eller nvidia sekt heller, jag tar det kort som ger mest för pengarna. Hur som helst, det är inte konstigt att folk inte ser skillnad på kvaliten då drivrutinen är designad att byta till trilinear då man använder mipmap tests, det är också här vi ser problemet. De påstår att kortet alltid kutar i trilinear, när den kutar i bilinear hela tiden FÖRUTOM när man testar kvaliteten specifikt. Vad är det här? Om inte fusk så åtminstondet lurendreri!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Jag undrar fanimig om folk har tagit sig tid och läst hela artikeln över huvudtaget. Jag är inte någon jävla anhängare till någon ati eller nvidia sekt heller, jag tar det kort som ger mest för pengarna. Hur som helst, det är inte konstigt att folk inte ser skillnad på kvaliten då drivrutinen är designad att byta till trilinear då man använder mipmap tests, det är också här vi ser problemet. De påstår att kortet alltid kutar i trilinear, när den kutar i bilinear hela tiden FÖRUTOM när man testar kvaliteten specifikt. Vad är det här? Om inte fusk så åtminstondet lurendreri!

håller bara med.

Visa signatur

Permalänk

http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=538 Artikeln är jue rent av löjlig hur stor trovärdighet får man när man gör reklam för Geforce 6800u längst upp på sidan...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan

bra talat

Permalänk

läser inte en Ati negativ artikel som börjar med....

nVidia GeForce 6800 Ultra - www.harddrive.com
1100MHz DDR3 256bit Gaming Video Card. Worlds fastest GDDR3 memory

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
läser inte en Ati negativ artikel som börjar med....

nVidia GeForce 6800 Ultra - www.harddrive.com
1100MHz DDR3 256bit Gaming Video Card. Worlds fastest GDDR3 memory

läs då denna http://techreport.com/etc/2004q2/filtering/index.x?pg=1

att ati fansen inte kan inse att även ati kan fuska som nvidia har gjort och kanske gör.

Visa signatur

Permalänk

Ser ni den sista punkten, den som listar oacceptabla saker? Notera "Reduce trilinear to bilinear filter". Var det inte precis det de gjorde, ändrade trilinear till något annat? I så fall är det helt klart lurendrejeri från ATIs sida.

Permalänk
Avstängd

Visst skulle dom sagt som det var från början, det var dumt att inte göra det.

Men nu är det så att kvalitén inte försämmras då bryr jag mig inte.
Trodde det var avklarat att den körde på brilinear hela tiden. Även vid de specifika testen.

Permalänk
Medlem

Om det är fusk eller inte när bildkvaliteten inte ändras kan väl diskuteras, men det är helt klart jävligt dålig stil av ATi att ljuga för sina egna användare. Att använda trilinear vid färgade mipmaps för att missleda jämförelser gör ju inte saken bättre...

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

om atis optimering inte är fusk så är väll inte nvideas optimering fusk utan bara dålig optimering

Permalänk

logg från en chat med folk från ATI angående just detta:
http://www.ati.com/online/chat/