Sänka ljud med ljud?

Permalänk
Melding Plague

Sänka ljud med ljud?

<font style="font-size: 10pt"><b>Sänka ljud med ljud?</b></font> <small class="small">torsdag 27 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.nytimes.com/2004/05/27/technology/circuits/27next...." target="_blank" >New York Times</a> har skrivit en mycket intressant artikel om en upptäckt som en professor har gjort på Brigham Young-universitetet. Med en metod som kallas Active Noise Reduction kan man med hjälp av ljud sänka ljudnivån.<br /><br />Det hela fungerar så att han har fyra stycken högtalare samt mikrofoner runt datorn, mikrofonerna detekterar ljudet och sänder ut via vissa algoritmer ut ljud som sänker ljudnivån från datorn.<br /><br />Liknande tekniker har utvecklats i cirka 50 år och med dagens rätt högljudda datorer kan tekniken kanske hjälpa oss att sänka det irriterande surret från datorn i framtiden.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Vitt Brus" är väl ett mer känt ord ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Föga trovärdigt.......

Permalänk

Dr. Sommerfeldt, som han heter, har skapat ett system där ljudnivån från datorn.
Saknas det inte något i den meningen? känns som den tog slut lite tvärt

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

intressant, hoppas det kommer något mera om det här

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Föga trovärdigt.......

Vad då föra trovärdigt? Sök lite på Active Noise Control så finner du att det inte direkt är någon nyhet.

Permalänk
Medlem

vad jag vet så används en liknande teknik i flygplan för att inte passagerarna ska bli döva.

motorljudet fångas in, inverteras och sänds ut i högtalarna. och alla som var vakna på fysiklektionerna i gymnasiet förstår att ljudvågorna från motorn och det som sänds ut i högtalarna, tar ut varanndra

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk
Hedersmedlem

Nja det är inte direkt på alla flygplan det används. Om jag inte minns fel så är problemet störst för propellerplan.

Permalänk

Som sagt är inte detta någon nyhet, har för mig att denna teknik användes för ett rättså långt tag sen 10år eller mer på ett flygplan som lät väldigt mycket som man genom denna teknik fick ner den hörbara ljudnivån på.

Kan kolla upp det där mer, vilken modell osv

Visa signatur

godispåse

Permalänk
Medlem

vad är det man gör med "ljudet", är det negativ interferens eller? Isf borde det ju bli högre på andra ställen?

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk

vissa plan går ju snabbare än ljudet så då hör man ändå inte motorerna?

Visa signatur

alla barnen hade roligt på lanet utom kjell han hade en pc från dell

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
"Vitt Brus" är väl ett mer känt ord ?

Vitt brus är väl "bakgrundsljud" och har inget med den här tekniken att göra. Vitt brus är sådant ljud som du hör hela tiden men som du inte tänker på. Vitt brus kan oxå vara att du tex. lyssnar på musik när du skall plugga etc. för att hjälpa dig att plugga/läsa "bättre" etc.
Tänkte bara reda ut begreppen lite...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

problemet med den tekniken är att ljudet kommer att bli förstärkt på vissa platser i rummet och helt utsläckt på andra. ljudkällan och högtalare måste sitta på samma ställe för att detta inte ska ske.

Permalänk
Medlem

Tur att ljud rimmar på strössel!

Permalänk

Allt ljud har en motfrekvens. Ett negativt, inverterat ljud (?) Det är ingen nyhet men detta är nog en förbättrad variant. Hoppas det funkar samt att högtalarna inte brusar för mycket bara.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Men kommer de inte skapas en massa värme när vågorna tar utvaran?

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Medlem

Läste om detta på Slashdot för ett tag sen. Ganska trevligt om det faktiskt funkar. Denna artikeln nämns också, men ursprungligen läste jag detta redan i Mars.

http://slashdot.org/article.pl?sid=04/03/15/2322222&mode=thre...

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saibot2
Men kommer de inte skapas en massa värme när vågorna tar utvaran?

ungefär dubbelt så mycket som när ljudet från datorn dämpas tills det inte hörs när det studsar mot saker i rummet = väldigt lite.

det här är väl bara väldigt väl kontrollerad interferens? på fysiklektionen på gymnasiet demonstrerade vår lärare det genom att skicka ut samma ljud från två olika högtalare på olika platser i rummet. därefter kunde man gå från en sidan av rummet till den andra och själv höra på vilka ställen som ljudvågorna tog ut respektive förstärkte varandra. rätt häftigt faktiskt. fast som någon sa så borde det ju inte gå att få allt ljud att "försvinna" överallt om inte ljudkällan är densamma för det ljud man vill döda och det ljud man använder för att döda det.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Inget nytt används redan i bilindustin. Toyota var först ute med att sätta en mic i kupen som sänkte ljudnivån utan att isolera bilen nåt extra...

Permalänk
Avstängd

lär nog dröja tills 2010 innan Zalman erbjuder detta tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det där med aktiv ljudreducering har används i flygbrancen i över 10år tex. på SAAB 340 och SAAB 2000. ni har för övrigt rätt i att det tillämpas främst på turboprop flygplan dvs. med propeller.

Permalänk
Medlem

Testade för något år sedan, funkade(nåja) om man timade ljuinspelningen av datorn bra. Men jag tror man ska ha bättre mic och bättre högtalare än jag annvände.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Som folk redan har skrivit så är det här ju ingen ny teknik, utan uppfanns väl i samma stund som man upptäckte att ljud "är" vågor.

Dock så kräver det här väldigt mycket fininställningar för att det ska fungera., speciellt om högtalarna inte sitter precis vid fläkten (så ljudvågorna når användaren vid olika tidpunkter). Även om fördröjningen i ljudet är minimal så kan det ju i värsta fall fördubbla ljudvolymen om systemet är dåligt inställt.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taufik
Föga trovärdigt.......

Har funnits i helikoptrar och flygplan i många år! Så varför inte ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Vitt brus är väl "bakgrundsljud" och har inget med den här tekniken att göra. Vitt brus är sådant ljud som du hör hela tiden men som du inte tänker på. Vitt brus kan oxå vara att du tex. lyssnar på musik när du skall plugga etc. för att hjälpa dig att plugga/läsa "bättre" etc.
Tänkte bara reda ut begreppen lite...

Vad vitt brus är kan du läsa om här: http://susning.nu/Vitt_brus

Som sidan nämner så används det vid test av elektriska kretsar, men används ibland även som ljudsignal, bland annat när man eliminerar resonanta frekvenser i rum (typ studiokontrollrum).

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donkey_Kong
vissa plan går ju snabbare än ljudet så då hör man ändå inte motorerna?

Hur många passagerarplan går över ljudets hastighet? Ett. Det lär ändå vibrera genom flygplanet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saibot2
Men kommer de inte skapas en massa värme när vågorna tar utvaran?

"Yelling for eight years, seven months and six days produces enough energy to heat a cup of coffee."

Så svaret är nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donkey_Kong
vissa plan går ju snabbare än ljudet så då hör man ändå inte motorerna?

Enda passagerarplan som är snabbare än ljudet är ju concorden vad jag känner till, o dem planen har man ju lagt ner.
Flesta Passagerarplan typ boeing 747 går ju i medel runt 750-850Km/h och det är långt från Mach1.

Såvida du inte menar stridsplanen, som nästan alla klarar flyga snabbare än ljudets hastighet.

Permalänk
Medlem

Det var ju inge nytt, saab använder den tekninken i sina små passagerarplan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra något liknande med ljus så man slipper se alla fula saker omkring sig?
Typ man riktar en ficklampa mot något så skickar den ut motsatta ljus mot målet så det försvinner?

Hade ju varit praktiskt ibland...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk

Sony har en serie hörlurar som utnyttjar samma princip. MDR-NCxxx om jag kommer ihåg rätt. Påstås kunna plocka bort 10dB.

Visa signatur