Permalänk

Mjukvaru patent

Var står ni i den frågan?

Själv fattar jag inte hur vuxna människor kan var så dumma i huvvet.
När vi gick med i EU så var ett av argumenten, Att främja konkurens
Mjukvaru patent är ju ett steg i helt fel riktning.
Det är ju som att pattentera hus byggande i LEGO, idiotiskt.

Jag vet att tråden kanske är i fel forum. Men jag tror att folket i denna avdelning är lite mer insatta i detta ämne för att det påverkar ju *nix användare och utvecklare mest.

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

Mjukvarupatent är dummare än den nu smått klassiska "intelektuella egendom" som diverse paraplyorganisationer pratar om...

Permalänk
Avstängd

Om jag ska vara ärlig så är jag inte så insatt i frågan.

Men man ska naturligtvis ha rätt till sin kod.

Permalänk
Medlem

Verkligen ett Nej.
Har aldrig vart med om sådan dummhet som mjukvaro patent

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Avstängd

Har någon en länk till var man kan läsa om mjukvarupatenten?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Nu har jag läst på och känner mig splittrad.

Det beror helt på hur ofta de ger denna patent, jag anser att man ska kunna ta patent på vissa saker i program, men knappast programidéer. (kanske även programidéer i extremfall)

Upphovsrätten täcker knappast alla de fall som jag anser vara självklara.

Permalänk
Medlem

http://webshop.ffii.org/ kan vara fin att titta på om man vill se konkreta exempel på mjukvarupatent som är i stil med de allra flesta mjukvarupatent... dvs patent på idéer...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
http://webshop.ffii.org/ kan vara fin att titta på om man vill se konkreta exempel på mjukvarupatent som är i stil med de allra flesta mjukvarupatent... dvs patent på idéer...

Det där är naturligtvis fel, mjukvarupatent i denna form är jag naturligtvis emot.

Permalänk
Medlem

Kan någon ge mig en par meningars förklaring om vad det handlar om..

vad ja förstått så är det t.ex om du gör ett program för göra en viss sak.. så kan du ta patent på det.. så får ingen göra ett likande program..
t.ex som om man inte får göra en ICQ klon som Miranda.. eller?

det låter dumt hursomhellst... så ja tar Nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Kan någon ge mig en par meningars förklaring om vad det handlar om..

vad ja förstått så är det t.ex om du gör ett program för göra en viss sak.. så kan du ta patent på det.. så får ingen göra ett likande program..
t.ex som om man inte får göra en ICQ klon som Miranda.. eller?

det låter dumt hursomhellst... så ja tar Nej

Det handlar oftast inte om ett helt program utan om en specifik funktion... om du vill se lite hemska exempel kan du titta på länken i mitt föregående inlägg.

Edit:
Haricots: Nu ser ju dock verkligheten ut så att risken är överhängande att förslag som inte har något emot just den där typen av mjukvarupatent klubbas igenom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Helt klart emot.

Visa signatur

must!

Permalänk

Jag är emot jag också. Jag ser faktiskt inga fördelar med det.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag är emot jag också. Jag ser faktiskt inga fördelar med det.

Den enda "fördelen" är för stora företag att bli större och ännu rikare.

EDIT:

Till den som vill ha ett konkret exempel.
I USA är ju mjukvarupatent lagligt.

IBM har patent på följande:

EP394160(förloppsindikator)

Jag läste också någonstans att vid en stor prodution i USA så får man betala ca: 250 000 licenseavgifter till patenterade lösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kan ni se vad ni ska rösta på i EU-parlamentsvalet,
http://www.acc.umu.se/~pelpet/patent/index.php4?page=candidat...

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Avstängd

Finns redan mjukvarupatent som är jättelöjliga. Kan inte komma på något exempel men det finns

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
Finns redan mjukvarupatent som är jättelöjliga. Kan inte komma på något exempel men det finns

T.ex. Apple tog patent på sitt interface till iTunes... Hur kan man ha patent på var knapparna och det ska sitta på ett fönster? Hellöjligt... :/

Permalänk
Medlem

Ush gud va löjligt..

och alla program som också har en förloppsindikator blir stämda eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ush gud va löjligt..

och alla program som också har en förloppsindikator blir stämda eller?

Ja om de inte betala en summa pengar till IBM för att de använder deras "uppfinning"

Visa signatur

Permalänk

i teorin skulle man kunna ta patent på ett program som räknar ut tex pythagoras sats. Sedan får ingen använda den funktionen i ett datorprogram utan att betala licensavgifter till et patenthållande företaget. Nu kommer det ju inte att funka så på basal nivå, men principen är densamma...

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

Piratbyrån har också uppmärksamat problematiken med mjukvarupatent. Väl värt ett besök;

http://www.piratbyran.org/patent/index.html

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Futile
Piratbyrån har också uppmärksamat problematiken med mjukvarupatent. Väl värt ett besök;

http://www.piratbyran.org/patent/index.html

på vilket sätt värt ett besök? de få rader text som inte kom med några vettiga argument eller den fina bilden?

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
på vilket sätt värt ett besök? de få rader text som inte kom med några vettiga argument eller den fina bilden?

Du kan ju knappast hävda att den var snygg.

Jaja, fick ett intressant svar på mailet som jag skickade till Vänsterpartiets Bryssel-kontor iaf:

Citat:

Vi är emot det direktiv som finns nu. Vi ser det
både som en ideologisk fråga, vi ska inte närma
oss den situation man har i USA där man kan ta
patent på idéer, och som en praktisk fråga, direktivet
är väldigt luddigt vad gäller vad man ska ta patent
på. Vårt tredjenamn på kandidatlistan, Jens Holm,
är engagerad i frågan och kommer troligen att
publicera en artikel i Computer Sweden inom kort,
i samarbete med FSF Europes vice ordförande,
som är från Sverige.

Johannes Bengtsson
Justitie- och EU-politisk sekreterare
Vänsterpartiet
Sveriges Riksdag
100 12 Stockholm
Tel. 08 - 786 46 28

Även om jag inte direkt har en positiv bild av FSF-människorna (har iofs inte hört något från de svenska, mest från Stallman & co) så är det väl vettigt att några tar tag i det. Som programmerare ser jag mjukvarupatent som något negativt, eftersom det i många och mycket blir luddiga formuleringar som sedan måste bestridas i domstolar. Iaf har det ju blivit så i USA efter att det infördes där. Dessutom tror jag att just luddigheten kommer göra att många småföretagare inte kommer vilja ta risken att hamna i rättsliga konflikter med storföretag (som ju ofta är dom som innehar de luddiga patenten).

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en anledning att släpa sig iväg till valurnan den 13:e i alla fall.

Som progresbar, hur fan kan man få patent på det? Mätarklockor kom ju knappast ibm på.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Finns väl nått posivit med det också...? Bara att hitta på nått och ta patent på det eller så kan man ju ta patent på nått som redan finns och som används flitigt (innan nån annan gör det) och bara låta pengarna rulla in?!

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Finns väl nått posivit med det också...? Bara att hitta på nått och ta patent på det eller så kan man ju ta patent på nått som redan finns och som används flitigt (innan nån annan gör det) och bara låta pengarna rulla in?!

Hur positivt är det när folk kan sabba för hela branschen p.g.a. puckad lagstiftning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna skriva in något i lagen så att bara uppfinnaren skulle kunna ta patent. Som det verkar vara nu kan jag leta reda på en kodsnutt i vilket Open Source-program som helst och sedan ta patent på den, trots att jag inte har något att göra med koden. (hur är det med vanliga patent?)

Visa signatur

Jag kör Einstein@home: http://einstein.phys.uwm.edu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
T.ex. Apple tog patent på sitt interface till iTunes... Hur kan man ha patent på var knapparna och det ska sitta på ett fönster? Hellöjligt... :/

Apple tog även patent på transparenta fönster: http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=04/05/15/1332215&mod...

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

detta är helt satans sjukt. Övertala era vänner att rösta in kandidater som är motståndare till mjukvarupatent! Det är fan vitalt att vi gör något åt detta medans vi fortfarande kan! Partipolitisk tillhörighet är skitsamma, bara det inte är sossar eller moderater, för de är ju positiva till skiten...

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.