Permalänk
Medlem

lite fel att dömma ut ett helt partis politik pga. av nån nått mjukvaru-patent.. bara för att ett parti i en fråga inte stämmer överens med ens egna åsikter så byter man väl ändå inte parti.. då skulle man ju byta parti en gång i veckan..

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem

Om en fråga är viktig för en själv och ett parti går rakt emot den egna åsikten så kan det nog vara värt att fundera över "grannpartierna" vad gäller ett val där det trots allt påverkar lite...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det här med statusmätaren, har alla spel och program (komersiella) som använder en mätare som visar ett förlopp betalt pengar till ibm för det? Tycker det verkar väldigt mystiskt... är inte det patentet mer specificerat än vad bilden visar?

Permalänk
Medlem

Patent har ju många fördelar. Det är ju huvudsakligen till för att ummuntra till innovationer genom att uppfinnaren får belöning för sin uppfinning under en kort tid (25 år tror jag det är) innan uppfinningen tillfaller "public domain".

Detta anser ju många företag även ska gälla datorer. Många av människokroppen gener är ju redan patenterad (kan kosta mycket pengar att kolla om man riskerar att drabbas av en viss ärftlig sjukdom), så varför inte datorer? Scania vill ju ha patent på de lösningar de använde när de utvecklade styrsystemet till sina lastbilar t.ex.

Problemet, som många ser det, är ju att det inte finns något konkret som pekar på att mjukvarupatent faktiskt skulle uppmuntra till innovation. Vissa studier i USA visar snarare på att det eventuellt skulle vara motsatsen men det är svårt att göra sådana studier.

Dessutom är ju de idéer som mjukvarupatent gäller i stor utsträckning inte speciellt komplicerade. Ofta är det ju sättet som de implementeras som är de unika, och då gäller ju ofta upphovsrätten. Eftersom det ofta är idéer gör det ju också luddigt vad som patentet gäller.

Slutligen ska det väl tilläggas att patent inte garanterar att personen som fick patentet verkligen får sina pengar (även om det skulle vara väldigt mycket svårare att få pengar utan patent). Stora företag med mycket pengar kommer alltid kunna köra över små företag om de inte gillar något. Se bara på Håkan Lans.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Det är ju patent på idéer. Det går inte att ha både mjukvarupatent och freedom of speech.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Jag ska ta patent på 1 och 0 innom datorvärlden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pantenten gäller i 50år i normala fall. Tycker det är helt sjukt med mjukvaru patent, skönt att man inte är ensam ivf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bmb
Du kan ju knappast hävda att den var snygg.

Jaja, fick ett intressant svar på mailet som jag skickade till Vänsterpartiets Bryssel-kontor iaf:

Även om jag inte direkt har en positiv bild av FSF-människorna (har iofs inte hört något från de svenska, mest från Stallman & co) så är det väl vettigt att några tar tag i det. Som programmerare ser jag mjukvarupatent som något negativt, eftersom det i många och mycket blir luddiga formuleringar som sedan måste bestridas i domstolar. Iaf har det ju blivit så i USA efter att det infördes där. Dessutom tror jag att just luddigheten kommer göra att många småföretagare inte kommer vilja ta risken att hamna i rättsliga konflikter med storföretag (som ju ofta är dom som innehar de luddiga patenten).

Artikeln finns på idg.se nu
Artikel

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk
Medlem

Folkpartitet och Olle får min röst. Miljöpartitet har Eva Goes med och hon är så bakåtsträvande man kan bli. Så bort med Miljöpartitet där.

Mjukvarupatent får inte bli verklighet i eu. då blir det dags att flytta till asien direkt.

Permalänk
Medlem

Vid närmare eftertanke blir det nog moderaterna för mig, får hoppas det blir ett patent bara för skoj skull, och hoppas att det för nått gott med sig..

MARKNADEN FÖRE MÄNNISKAN \o,

Om inte annat så måste flertalet program skrivas om, och det bidrar till massa nya jobb!

Mjukvaru patent \o, Mjukvaru patent \o, Mjukvaru patent \o, Mjukvaru patent \o,

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ::]jazzil
Artikeln finns på idg.se nu
Artikel

Ser inget om vare sig Vänsterpartiet eller FSF i den artikeln som du länkade till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^
Vid närmare eftertanke blir det nog moderaterna för mig, får hoppas det blir ett patent bara för skoj skull, och hoppas att det för nått gott med sig..

Om inte annat så måste flertalet program skrivas om, och det bidrar till massa nya jobb!

Jag hoppas att jag inte befinner mig nära dig när du vaknar upp och inser att du lever i en lögn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shark^

Förhoppningsvis beror din omogna inställning på att du är för ung för att få rösta...

(Not: Hade du varit positiv till mjukvarupatent av en annan anledning än "jag vill jävlas med alla" hade jag kunnat acceptera din åsikt.)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, det blir till att bojkotta socialdemokrater och moderater i det här valet. Massa länkar med info här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=29163...

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Hedersmedlem

Den här var väl ännu skönare?

Microsoft granted patent for double-click

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Gaahh jag blir galen.. Nej jag ska ta och rösta på Folkpartitet och Olle.
Blir galen på såna här idiotier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Den här var väl ännu skönare?

Microsoft granted patent for double-click

Länken fungerar inte (slashdottad?), men slashdot har också tagit upp det nu.

http://slashdot.org/article.pl?sid=04/06/02/2222258

Citat:

kaluta writes "The Sydney Morning Herald is reporting that Microsoft was granted a patent for double-clicking on April 27. The patent in question is 6,727,830 and says, amongst other stuff: 'A default function for an application is launched if the button is pressed for a short, i.e., normal, period of time. An alternative function of the application is launched if the button is pressed for a long, (e.g., at least one second), period of time. Still another function can be launched if the application button is pressed multiple times within a short period of time, e.g., double click'. So this is what we have to look foward to in the E.U. now?"

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Tips: Gå in på svt.se och Debatt-sidan (programmet Debatt för er som vet) och skriv sedan en fråga som du vill att dom tar upp i slutdebatten den 11 juni. Skicka givetvis en förfrågan om dom inte skulle kunna diskutera mjukvarupatent! Det har iaf jag gjort men om fler gör samma sak så ökar kanske chansen att dom tar upp det till diskussion. Det vore intressant att höra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
Finns redan mjukvarupatent som är jättelöjliga. Kan inte komma på något exempel men det finns

att man måste betala patent för att få strema

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

mjukvarupatent är bara löjligt i min mening...

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Hedersmedlem

Gammal tråd.

*Tråd låst*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe