Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Permalänk
Avstängd

Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Hej,

Många tror att spelen e dyra pga av piratkopiering. Men givetvis så är inte fallet!!!

På Gamecube finns ingen piratkopiering men ändå är spelen as-dyra.. 500-600kr.. helt sjukt.

Och nu kan man kopiera spel helt legalt eftersom man betalar piratkopieringsskatt på sina cd-r / dvd-r skivor.

Vem ger 600:- för ett spel?

Då har man gott om pengar när man kan ladda ner det gratis på nätet.

Jag kommer inte att köpa några spel så länge de kostar över 200:- ...

Köp skattade skivor och bränn.. Vik inte ner dig för spelbolagens hutlösa priser.

/Tommy

Permalänk
Medlem

... inte så men vad spenerar du dina pengar på om du inte kan betala 600 för ett spel du verkligen vill ha?

Visa signatur

att onanera är som att kitla sig själv, det funkar. Men det går så fan mycket enklare när nån annan gör det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atena
... inte så men vad spenerar du dina pengar på om du inte kan betala 600 för ett spel du verkligen vill ha?

Sprit och hoes skulle jag gissa på
Men jag håller med honom. 600 spänn är för mycket för ett spel.

Permalänk
Avstängd

Valet är :

Hmmm ska jag handla detta spelet för 600:- o skita i att handla mat..

Eller Hmmm.. ska jag handla mat och ladda hem spelet o bränna det på en skiva för 10:-

Ja valet e enkelt.

Permalänk
Medlem

Max 400 :- tycker jag. (Med undantag för Doom III + Half life 2)
Skulle iofs vara trevligt ifall om det gick under 300 :-

Edit: Jao, köpa mat + ladda ner spelet + få RIA i hasorna.
Eller köpa mat, och skita i spelet

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Det här har vart på tapeten förut, och det väcker alltid känslor hos flera människor som tycker olika, och slutar nästan alltid att någon blir förbannad på någon annan.
Personligen tycker jag att spel och musikindustrin går i fel ända; lite det du är inne på; att HÖJA priserna för att kompensera piratkopieringen. Men företagen behöver pengar för utvecklingen av nästa spel och liknande som kommer framåt, och då blir det lätt så man höjer prislappen istället. Kanske borde man införa lägre skatter på mjukvara överlag och hjälpa tillverkarna att få ned priserna. Skulle priserna halveras tror jag och är rätt övertygad att försäljningen skulle öka.
Men piratkopieringen kommer aldrig försvinna, det vet utvecklarna också. Gratis är gott.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Sänk priserna på spel till 99:-.. Då får man en trial på 1 vecka.. Är det lika roligt då så får man betala 200:- för att låsa upp resten av speltiden...
Inte så kul om man köper ett spel för 600:- o det e skit.. 90% av spelmarknaden är skit!!!

Permalänk
Avstängd

vad kostar en skattad skiva da? är det helt lagligt då?

Visa signatur

Abit NF7-S 2.0 |AMD Athlon 2500+ | TwinMos PC3200 2x256mb Dual Channel | Maxtor 120gb + IBM 20 gb sys.disk | GeForce 2 MX 32 mb <-- haha

[color="green"]MSN: Per_87@hotmail.com[/color]

Permalänk
Avstängd

De la ju på extra skatt på skivorna eftersom det finns piratkopiering.. När de gjorde det så legaliserade de piratkopieringen.. Jag skattar för min piratkopiering.

Permalänk
Medlem

Nästan alla spel går alldeles utmärkt att köpa för 200:- (konsollspel kan vara lite dyrare dock) efter ett tag. Det är bara när man vill ha de allra nyaste spelen som de är väldigt dyra. Har man inte råd att betala, så köp äldre spel istället. De är precis lika bra som de var då de släpptes. Jag kollade t.ex. på några tidiga populära XBox-spel. De kostar cirka 300:- nya i affär.

En annan variant är att inse att man kanske inte kan köpa alla spel. Istället för att köpa tre spel, välj ett av dem. Redan då har du ju fått ner kostnaden till 1/3.

Det går dessutom att köpa spel begagnat, även om bolagen inte gillar det förstås.

Lite har ju marknaden sig själv att skylla där. Marknaden skapar ett väldigt ha-begär, men alla kanske inte har pengar att betala för all de vill ha och väljer att pirata dem istället.

Permalänk
Medlem

tja, jag köper de jag anser lovande eller som jag gillar. testar nästan alltid spel innan jag köper dem

jag kan mycket väll tänka mig att ge 600 spänn för ninja gaiden elelr T:V men spel som Farcry drar jag ner först och köper sen (om jag nu hadde tyckt farcry var såpass bra)

Visa signatur

att onanera är som att kitla sig själv, det funkar. Men det går så fan mycket enklare när nån annan gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TCO1992
De la ju på extra skatt på skivorna eftersom det finns piratkopiering.. När de gjorde det så legaliserade de piratkopieringen.. Jag skattar för min piratkopiering.

Vad jag vet tilldelas den skatten bara film och musikindustrin. Det är ju lagligt att göra kopior på film och musik till den närmsta vänkretsen. Är väl dock tveksamt med krypterade DVD skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den skatt som tillkom tidigare i år på cd/dvd har funnits i väldigt många år och härstammar från tiden då man kopierade musik till kassetband. Enda skillnaden är att skatten har höjts.
Piratkopieringen är knappast legaliserad för att de höjt skatten på cd/dvd, det är precis lika olagligt som det varit innan, skatten fungerar som en kompensation för piratkopieringen.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag använder inte olagliga spel p.g.a att jag vill att de som jobbar med spelen ska få sin lön för besväret. Och att jag ska få spela ännu bättre spel i framtiden. Så ni som använder olagliga spel så ska inte heller klaga att spelen är dåliga!!!
(skulle det va roligt om någom tog ditt jobb bara för att den kan tänka sig att arbeta gratis??? Eller att du har en firma som tillverkar en vara och någon annan tycker att han kan kopiera din vara och ge bort den gratis!?=ungefär samma som att ta olagliga spel!)

Permalänk

PRIVATkopiering beror denna skatt på

Visa signatur

Piteborna äro djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till de grekiska gudarnas giganter - Petrus Stecksenius-Graan 1731

Permalänk
Medlem

Spelen blir mer och mer avancerade -> Tar längre tid att utveckla -> Kostar mer för företagen -> Dyrare spel.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk

Tycker priserna är för höga för spel.
Hade priserna varit lägre hade folk köpt mer spel.
För allvarligt talat det är alldeles för mkt bök med warez ifall spelen i sig inte kostade mer än 50-80 spänn t.ex. Kan man då få tag på multipris så hade det varit ännu bättre. 4 spel för priset av 2 eller liknande.
Jag hade iallafall fyllt upp mina hyllor med spel även de jag nog inte velat ha iom att köpimpulsen hade varit så stark.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tror inte att folket köper mer spel bara för att de skulle sänka priset, utan största delen som använder "gratisspel" skulle också i fortsättningen förtsätta med det!!! Varför köpa när man kan få det gratis tycks alltid gälla!!
(det är bara en bortförklaring att man skulle börja köpa spel om de skulle vara billigare!)
Men jag fortsätter att köpa spel fast de skulle bli dyrare!!!

Permalänk

"dont copy that floppy" :D:D

Permalänk
Medlem

vem tror du får betala för att du kopierar? de som ger ut spel. Hur kompenserar de förlusterna? genom att höja priserna.. krävs inget snille för att inse det....

Visa signatur

Homer:Operator! Give me the number to 911!

Permalänk

Jo, visst, det är dyrt med spel... men jag håller med de som tycker att tillverkarna har rätt till sin lön. Om du inte vill betala, spela inte heller spelet då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket av den där "magiska" skatten som du betalar tror du hamnar hos spelutvecklarna? Inga pengar, inga nya spel...

När du blir vuxen kommer en del av den skatt du betalar gå till polisen. Betyder det att det är lagligt att begå brott då?

Permalänk
Medlem

Jag har inte köpt speciellt mycket spel, max 10 kanske. Beror till störst del på att det är för dyrt.
Hade ett spel kostat 150-->250:- så skulle jag nog köpt bra många fler spel, men sen finns det spel som man nästan känner sig tvingad att köpa. Som nu till exempel HL2.
Och om jag köper ett spel så är det inte för SP, som man kan få "gratis", utan då är det för att jag vill spela på internet alternativt stödja tillverkaren,

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk

Re: Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Citat:

Hej,

Många tror att spelen e dyra pga av piratkopiering. Men givetvis så är inte fallet!!!

På Gamecube finns ingen piratkopiering men ändå är spelen as-dyra.. 500-600kr.. helt sjukt.

Och nu kan man kopiera spel helt legalt eftersom man betalar piratkopieringsskatt på sina cd-r / dvd-r skivor.

Vem ger 600:- för ett spel?

Då har man gott om pengar när man kan ladda ner det gratis på nätet.

Jag kommer inte att köpa några spel så länge de kostar över 200:- ...

Köp skattade skivor och bränn.. Vik inte ner dig för spelbolagens hutlösa priser.

/Tommy

Gamecubespel är inte dyra pga piratkopiering utan för att konsolen är så billig att dom måste tjäna pengar på spelen. Dessutom så tar nintendo ut lite extra höga priser för utvecklare att göra spel till deras konsol (har ingen skriftlig källa till detta dock).

Permalänk
Medlem

förr i tiden (kanske 5-8 år sen) gick ett PC spel mellan 299 o max 399
det var lagom det tyckte jag. Nu går dom väl på iallfall 499? om inte mer?

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Håller med spel (speciellt tv-spel) är för dyrt!
"Dessutom så tar nintendo ut lite extra höga priser för utvecklare att göra spel till deras konsol (har ingen skriftlig källa till detta dock)." Dom brukade göra det men så är inte fallet med GC.

Visa signatur

"Har du glömt bort att Splinter Cell är tråkigt och att Metal Gear Solid piskar det som en läderintresserad tysk från Bayern?"

Permalänk
Hedersmedlem

Visst det är fel att piratkopiera men alla gör det. Jag tror inte det finns någon här som inte laddat ner en mp3a, film eller liknande.

Dock förutspår jag något. Spelen kommer att bli mer och mer multiplayer inriktade, vi vet alla att om man vill spela ett spel online så måste man köpa spelet. Det vet tillverkarna också och kommer således släppa mer och mer spel inriktade på multiplayer. Kanske är detta början på slutet för singleplayer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101

En del PC-spel är "billiga" redan vid release. Men de flesta kostar väl 400:- idag. Men t.ex. Ground Control 2 kostar 350:- och det är helt nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101

Hur mycket har lönerna stigit???? Om man jämför med vad man hade för lön förr och idag så kanske spelen inte stigit så mycket. Och ni yngre har ju inte någon lön men föreldrarna har!! och deras löner borde också ha stigit!

Sen kan jag erkänna att jag laddar ner saker som man inte borde men jag laddar aldrig ner hela spel(bara demon), utan vill dra mitt strå till stacken för bättre spel!! Sen är det upp till utvecklarna att använda våra pengar på bästa möjliga sätt!! (obs de har rätt att få vinster de också som alla andra firmor!)

Sen så tjänar inte konsoltillverlkarna nåt på konsolerna i dagsläget utan det är spelen de tjänar in på, konsolerna går på underpris.
Visst kan de sänka priset på spelen men då säljer inte de lika många konsoler, när priset stiger i skyn!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvorak
...

När du blir vuxen kommer en del av den skatt du betalar gå till polisen. Betyder det att det är lagligt att begå brott då?

Nej, det betyder det inte. Dock förväntar jag mig att jag får något för mina pengar och inte bara kastar in dem i ett stort, svart hål.

Betalar jag för en vara förväntar jag mig att få det.