konvertera VHS till DVD!Lite hjälp önskas

Permalänk
Avstängd

konvertera VHS till DVD!Lite hjälp önskas

Jag och farsan går i tankarna att kopiera över alla våra filmer från Vhs till DVD(för privat bruk)Men vi har kört fast lite.Så vi går rakt på frågorna!

1.Filmer konverterade till VCD bränns på cd-skivor eller dvd-skivor?
2.Vilken dvd-brännare rekommenderar ni att man ska köpa?Det spelar ingen roll om den bränner i 4x eller 8x
3.Klarar en dvd-spelare som inte har stöd för brända dvd skivor av en VCD skiva?Eller blir det till att köpa en ny spelare!?
4.Dye skivor är en dvd-skiva med dubbla lager?Den kan lagra ungefär 17GB?(om jag fattade det rätt)

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra om allt och bränna filmerna som DVD-film istället för (S)VCD, vilken brännare du tar spelar i mitt tycke ingen roll, se bara till att köpa en "Dual-layer" som då klarar DVD-skivor med två lager, DYE är en annan sak. En DVD-skiva med dubbla lager består av två lager varav det första lagret klarar 4.7Gb och det andra lagret 3.8Gb. Jag själv en NEC som har fungerat klanderfritt i 18 månader, tyvärr inte en dual.

Här står en hel del om brännare, skivor och DYE:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=21492...

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

1. Valfritt, vissa dvd spelare käkar inte vcd på dvd skiva, men har man röta så, min gemini 200 gör det
2. Billigaste förmodligen
3. Beror helt på spelare
4. DYE är själva materialet som datan skrivs på, dvs bra dye håller länge, DL står däremot för dual layer, i dagsläget går det inte att köpa DL skivor för vettiga pengar. Singel layer 4,7 gb dual layer 8,5 (?)

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Re: konvertera VHS till DVD!Lite hjälp önskas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjRaven
Jag och farsan går i tankarna att kopiera över alla våra filmer från Vhs till DVD(för privat bruk)Men vi har kört fast lite.Så vi går rakt på frågorna!

1.Filmer konverterade till VCD bränns på cd-skivor eller dvd-skivor?
2.Vilken dvd-brännare rekommenderar ni att man ska köpa?Det spelar ingen roll om den bränner i 4x eller 8x
3.Klarar en dvd-spelare som inte har stöd för brända dvd skivor av en VCD skiva?Eller blir det till att köpa en ny spelare!?
4.Dye skivor är en dvd-skiva med dubbla lager?Den kan lagra ungefär 17GB?(om jag fattade det rätt)

'

Konvertera till en mpeg2 videoström istället. hellst med upplösningen 720*576 och 25fps (pal) och en bitrate på ca 2000-2400 alt. högre (vcd har så låg bitrate att det inte blir så bra kvalitet!), sen är det bara att bränna i ex. nerovision ("make dvd video" ), kan lägga till menyer och sånt!

Permalänk
Medlem

Bitraten bör nog vara minst 4000 kbit/s i mpeg2 och upplösning kan väljas till någon av alternativen 352x576, 704x576 eller 720x576 om man inte vill försämra kvaliteten alltför mycket. Skillnaden i bildkvalitet mellan dessa upplösningar är inte så stor då man kopierar från VHS eftersom VHS i sig har en upplösning motsvarande ca 320x576. Själv brukar jag välja 704x576 då jag inbillar mig det blir något skarpare och mindre "pixligt" än 352x576 vid uppspelning på min dvd-spelare. Jag brukar använda bitraten 6000 kbit/s average, 8000 kbit/s max med VBR så får jag in ca 90 minuter per DVD-skiva. 720x576 ger inget extra jämfört med 704x576 eftersom skillnaden är att man fyller ut med svarta kanter från 704 till 720 pixlars bredd när man gör DVD från analoga källor i PAL (själva bildytan är 702x576 pixlar i båda upplösningarna).

Svar på frågorna.

1. Filmer konverterade till VCD bränns på CD (VCD=VideoCD). Men man kan konvertera dom till DVD men då måste man koda om ljudet till 48 kHz. Ger lägre kvalitet än VHS eftersom VCD har halva vertikala upplösningen jämfört med VHS. SVCD däremot har bättre upplösning än VHS, men upplösningen är inte kompatibel med DVD-skivor (även om det ändå kan fungera på vissa DVD-spelare). CVD är kanske en kompromiss värd att prova, se nedan.

2. DVD-brännaren har inte så stor betydelse. Själv gillar jag brännare från Pioneer, men det är en smaksak. 4x eller 8x brännare har ingen betydelse, men jag skulle nog inte bränna fortare än 4x eftersom kvaliteten på den brända skivan riskerar bli sämre ju fortare man bränner.

3. Om spelaren inte klarar brända CD-skivor så kan den så klart inte spela brända VCD-skivor. Vissa spelare kan ha problem med brända CD-R men kanske klarar de istället CD-RW. Finns spelare som klarar VCD men endast med köpta kommersiella skivor, d.v.s. inte brända... Men det är ju enkelt att testa om den klarar det innan du rusar iväg och köper ny. Att den inte klarar brända CD-skivor behöver inte betyda att den inte klarar brända DVD-skivor. Att den inte klarar brända DVD behöver inte betyda att den inte skulle klara brända VCD. Bara att prova som sagt var. Jag rekommenderar ändå inte VCD för konvertering av VHS utan satsa på DVD istället eller möjligen CVD-formatet.

4. Andra har redan svarat på det. Dye är själva materialet som förändras av laserstrålen när man bränner skivan. Dye betyder ungefär "färgämne". Olika typer av dye fungerar olika bra i en viss dvd-brännare.

Ett fattigmans-alternativ (för att slippa köpa DVD-brännare) om din dvd-spelare klarar SVCD på brända CD-skivor kan vara att skapa icke-standard SVCD av typen "CVD", d.v.s. en SVCD men med upplösningen 352x576 istället för 480x576 och med 48 kHz ljud istället för 44.1 kHz (om din spelare klarar av det, använd annars 44.1 kHz). Då är det lätt att överföra till DVD senare utan att behöva konvertera ljud och video strömmarna (ljudet behöver konverteras om du inte använt 48 kHz). I så fall så använd en videobitrate på ca 2300 kbit/s för videon, eventuellt högre om din spelare kan spela upp det. Då får du med hela VHS-upplösningen och kvaliteten bör bli bättre än standard VCD. Nackdelen är att man bara får in 40-45 minuter per skiva (går att pressa upp till 60 minuter med bekostnad av kvalitet genom att sänka bitraten).

Fördelen med att använda 352x576 upplösning (förutom att det är kompatibelt med DVD-skivor) är att man kan få bättre kvalitet vid låg bitrate jämfört med högre upplösningar. SVCD-bitrate är egentligen för lågt för att få bra kvalitet när man kopierar från VHS så bilden kan därför bli bättre när man minskar upplösningen. Använder man denna upplösning kan man i bästa fall få skaplig kvalitet från VHS till DVD även om man pressar in 4 timmar på en single layer DVD-skiva. Man kan se det som ett "long-play" läge för DVD med VHS-kvalitet ungefär.