Permalänk

Hjälp mig med Mobile 2400+ inställningar

Har köpt en 2400+ Mobile (dock 45wattarn).
Använder:
Asus A7V600 moderkort,
3x Samsung Original 256Mb PC2100 minne (Cas 2.5),
Antec 430W Nätagg,
2x Papst 80mm chassifläktar, Zalman 7000a-alcu, Zalman NB fläns på NB och SB (just in case).

Klockat FSB till 147 och multiple 16, volt (15/133 original)
Core Volt ökad till 1,75 (vilket är max jag kan ha).
Där sätter det stopp om jag vill ha det stabilt, åtminstone FSB'n och det är FSB'n jag vill kunna öka lite till.

Likadant var det med förra CPU'n, 147 FSB sen stopp (utan multipler ökning då den va låst).
Det var exakt samma moderkort, kylning etc. som nu.

Temperatur via Moderboard Monitor ligger bra, kommer upp i 50 grader vid fulload (när jag kört Prime 95 i nån timme eller så på testet som avger max temp). Ska dock applicera Arctic Silver 5 nu.

Frågan är således vad jag kan göra för att öka FSB'n mer...
ÄR det rätt gissat att mitt minne eller dyl. sätter stopp för FSB'n?
Ska jag klocka minnet (i så fall hur?), och vad är det för inställningar på Minnets Volt, AGP-grejs etc jag bör prova?
Skriv gärna utförligt hur jag ska gå tillväga då jag är ny i dessa sammanhang (Vill gärna lära mig hur allt fungerar).

Tack på förhand!

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

köp bättre minne

Permalänk

Självklart ska jag köpa 3200 minne så småningom, men tills dess borde det väl gå att ställa in de jag har så FSB ska gå att öka något litet steg till?

Konstruktiva svar tack...

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

massor av vdimm,

Permalänk
Medlem

Massor av Vdimm och höj Timings ett snäpp

Du bör ha minst 2,9V på Vdimm helst 3,3 som brukar vara max.
det är bara att höja tills det blir varma.

EDIT: har du PCI/AGP lås på ditt moderkort?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk

mina samsung pc2100 minnen pallar minst 155mhz @ 2-3-3-6 3.2v. Det är mitt moderkort som tar stopp så.....

Visa signatur

I Malmfälten säger sig flera karlar och kvinnor vara födda i en gruvgång, vaggade i en dynamitlåda och deras första skallra bestod av en snusdosa.

Permalänk

Ajin:

Jag kan ändra Dram Voltage till: 2.55, 2.65, 2.75 och 2.85

Övrigt angående minne står på:
SDRAM CAS Lat: 2.0T (DDR)
SDRAM RAS to CAS Delay 2T
SDRAM Ras Precharge Delay 2T
SDRAM Active Pre. Delay: 6T

Menar du att jag ska höja till 3, 3, 3, 7 ?

"har du PCI/AGP lås på ditt moderkort?"

Hur ser jag det, vad heter inställningarna för detta på engelska? Finns massor av AGP/PCI grejs man kan ställa in...

Tack för svaren hittills gott folk.

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

2.85v och 2.5-3-3-8

Permalänk
Citat:

"har du PCI/AGP lås på ditt moderkort?"

IIRC, inga Via Socket A moderkort har PCI/AGP lås.

Minnet gjälper nog inte.

Visa signatur

|Watercooled |Sillen RETIRED|MrsSillen's SOLD|F@H 80,000 Milestone|F@H 3,000 Club Member|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [OCAU]Sillen
IIRC, inga Via Socket A moderkort har PCI/AGP lås.

Minnet gjälper nog inte.

KT880?

Permalänk

Kanske en korkad fråga, men innan jag försöker så kollar jag här ändå.

Att enbart öka volten på minnena (dvs. ej ändra timings), kan detta göra att man teoretiskt klarar pressa lite högre FSB om minnet har satt stopp tidigare?
Eller måste man även ändra timings?

Anledning att jag frågar är att jag är osäker på detta med timings, en del säger att det ska vara högt, andra lågt etc. beroende på moderkort, kretsar med mera...
Så jag vågar inte pilla då jag kanske försämrar prestandan på minnena genom att byta timings mot att kanske bara tjäna lite mer möjlighet att öka FSB.

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

lägre timings är alltid bättre, men för att klara högre fsb så behöver du lite högre timings...

om man säger så här; ett pc3200 med timingsen 11-2-2-2 är bättre än ett pc3200 med 11-3-3-2.5

men ett pc4000 med timingsen 11-4-4-3 är ännu bättre
förutsatt att man kör med orginal frekvens

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk

Ok det verkar logiskt, tack.

En följdfråga då:

Är det då verkligen värt att öka timings för att tjäna tex 5-10 extra FSB? överväger den högre FSB-inställningen förlusten minnets ökade-timings ger. Hmm, hoppas ni förstår hur jag menar ^^

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LittleFriend
Är det då verkligen värt att öka timings för att tjäna tex 5-10 extra FSB? överväger den högre FSB-inställningen förlusten minnets ökade-timings ger. Hmm, hoppas ni förstår hur jag menar ^^

Antagligen inte, en höjning med bara 5-10 extra Mhz ger mindre prestanda än vad du tappar på de höjda timingsen

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem
Citat:

testa benchmark i sisoft sandra, super pi och såna program, så kommer du nog fram till vilket som är bäst...

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske en korkad fråga, men innan jag försöker så kollar jag här ändå.

Att enbart öka volten på minnena (dvs. ej ändra timings), kan detta göra att man teoretiskt klarar pressa lite högre FSB om minnet har satt stopp tidigare?
Eller måste man även ändra timings?

Anledning att jag frågar är att jag är osäker på detta med timings, en del säger att det ska vara högt, andra lågt etc. beroende på moderkort, kretsar med mera...
Så jag vågar inte pilla då jag kanske försämrar prestandan på minnena genom att byta timings mot att kanske bara tjäna lite mer möjlighet att öka FSB.

I fall du bara höjer volten på minnet så brukar det gå att höja FSB lite mera
annars så skulle det vara ondöigt att höja volten förutom att man vill ha lägre timings än vad
minnena är speccade för.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Citat:

Ok det verkar logiskt, tack.

En följdfråga då:

Ja, högre FSB är nästan alltid bättre än lägre timings. Det kanske tillochmed räcker med ynka 3mhz extra FSB för att väga upp höjda timings...

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk

Tack alla för era svar, nu förstår jag lite bättre. Ska byta pasta på CPU'n och sen blir det att prova med minnena för att se om jag ivf kan komma upp i 150 FSB.

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

mitt pc2100 twinmos klarar uppåt 170fsb.. det är det bra drag i på orginal vdimm

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 3ghz KAB7E 0547 GPAW | MSI NFORCE4 NEO4 | Geforce 8800gt 700/1650/1000 | NorthQ Ufo 120mm | 2x512mb A-data PC4500 2,5-4-4-7 tccd | Silenced Antec amg 1080 | Cooler Master True Power 620W Modular