X800pro vivo -> XT steg för steg??

Permalänk

X800pro vivo -> XT steg för steg??

ok nu har jag fått hem mitt nya kort, och ska montera vattenkylningen idag, så kom ja fram till att ja ska klocka grafikkortet till ett xt, så om någon skulle kunna hjälpa mig o berätta hur man gör.

hur kollar man pipelines? o vad behöver man för program osv?

och snälla länka inte till de där jobbiga engelska forumet ja såg i en annan tråd då ja e riktigt dålig på engelska.

Permalänk

Skulle också vilja efterfråga en sammanfattad beskrivning över hur man skall gå tillväga.

(jag får mitt kort i dag )

Visa signatur

P4 - 3,2 gHz || 1024 Mb ram @ 400x2 Mhz || 120 Gb S-ATA barracuda x2 || 19' CRT || PowerColor x800pro VIVO|| Chaintech 9CJS ZENITH ||

Permalänk
Medlem

Okay så här gjorde jag.
1.
Ladda hem Atitool. Atitool är ett enkelt program som man kan använda för att se hur många pipelines som är aktiva, ändra frekvens på GPU och minne, kolla temp och ta en backup på BIOS mm.
http://atitool.ocfaq.com/

Installera Atitool. När du gjort det kan du starta Atitool och ta en backup på ditt nuvaranda BIOS.
BIOS-filen sparas på den katalog där du installerade Atitool.

2.
Ladda hem Gigabytes program för att flasha BIOS och aktivera 16 pipelines.
http://paddy007uk.freeservers.com/VGAbios/GigFlashx800xt.rar

3.
Skapa en bootdiskett. Om du kör WinXP är det enkelt. Formatera en tom diskett och ange att det ska vara en MS-Dos startdiskett.

4.
Extrahera Gigabytes fil som du laddat ned. Kopiera filerna till bootdisketten.

5.
Starta om datorn. Boota från bootdisketten. Ändra i BIOS så att datorn bootar från diskett om den inte redan gör det.

När datorn bootat från disketten är det dags att flasha BIOS.
Skriv: gvf11 -p a:\r80x256v.f1 -f (gvf11 är flashprogrammet och r80x256v.f1 är filnamnet på BIOS).

6.
När det är klart tag ut disketten och starta om datorn. När windows startar måste du installera om drivrutinerna till grafikkortet eftersom
att grafikkortet nu känns igen som ett X800XT.
Med Atitool kan du nu se att antal pipelines är 16 och Device id har ändrats från 4a49 till 4a50.
Tänk på att frekvensen på GPU och minne har ändrats också till samma som för ett X800XT. Du kan justera frekvensen med Atitool.

7.
Om du vill kan du flasha tillbaka till ditt gammla BIOS som du tagit backup på eller något annat BIOS till X800XT ska du använda ATI:s flashprogram flashrom.

Ladda hem ATI:s program för att flasha BIOS. Använd version 2.37.
http://softmod.ocfaq.com/bios/flashrom237.zip

8.
Extrahera filerna och kopiera de till bootdisketten. Kopiera BIOS-filen (t.ex. den som du tagit backup på) som du vill flasha till bootdisketten.

9.
Starta om datorn med disketten i.
Skriv: flashrom -p 0 a:\bios.bin -f (flashrom är flashprog och bios.bin är filnamnet på BIOS som du vill flasha)
När det är klart tag ut disketten och starta om datorn.

Här är en länk till en sida som innehåller några andra BIOS + flashprogram.
http://softmod.ocfaq.com/bios.php

Permalänk

tackar så mycket väldigt bra upplagt ska testa sen efter helgen

Permalänk
Medlem

Kanoners - ska testa oxo. Varför flasha tebax, blir VIVO funktionerna skruvade eller så?

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

BOM du är guld sånna personer som dig gillar jag tack så mycket

Permalänk
Medlem

Hur stor är chansen till en lyckad modifikation, vet att det var typ 50/50 på 9800SE -> 9800PRO. Tar man någon mer risk än att ev. vara tvungen att flasha tillbaka om man öppnar samtliga 16 pipelines?

Permalänk
Medlem

ca 100% . Är en/flera pipelines defekt av de 4 du vill öppna så kan nog kortet dock anses som förbrukat då du för artefakter som du inte kan ta bort sen, Detta då du bara kan öppna till 16 pipes men inte stänga ner det igen till 12.

Men risken att få ett defekt kort skulle jag tro är minimal, men det kan säkert hända

Visa signatur

Core 2 Duo E6400 ~ Asus P5B Deluxe ~ Corsair TWIN2X PC6400 ~ GeForce 8800 GTS
Övverklockad: 24/7 3.2Ghz ~ Max 3.9Ghz
3DMark06 10913p 3DMark05 18553p 3DMark03 31345p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Kanoners - ska testa oxo. Varför flasha tebax, blir VIVO funktionerna skruvade eller så?

Man får testa det som passar en bäst. Eftersom defaultfrekvenserna ändras från 475/450 till 523/573 (lite olika på olika BIOS) på gpu och minne när man flashat till XT-BIOS så kan man flasha tillbaka till ett Pro-BIOS för att få tillbaka ursprungsfrekvenserna om man vill. De 16 pipsen funkar ändån. Eller också kan man justera med något överklockningsprogram som Atitool till de frekvenser man vill ha och som funkar stabilt. Själv kör jag 500/540 och det funkar 100% stabilt i spel. Jag har kört igenom 3dmark03 med 573/573 men där går gränsen för mig just nu. Satte på en annan kylare också så nu är tempen betydligt lägre än med originalfläkten.

Permalänk
Medlem

Kör ju 551/573 nu så det borde ju gå!

PS. Kan du inte posta om din guide i en egen tråd? Så admin kan klistra den. DS.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Avstängd

Bom Kan du göra skriva samma sak fast för nvidias 6800gt ---> Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hudsonhawk
Bom Kan du göra skriva samma sak fast för nvidias 6800gt ---> Ultra

Behovet av att flasha ett GT -> Ultra är relativt mindre, då båda korten redan har 16 pipes enabled "out-of-the-box".

Dock får man säkert lite mer poäng i 3Dmark med ett Ultra BIOS skulle jag tro.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monsterr
Kör ju 551/573 nu så det borde ju gå!

PS. Kan du inte posta om din guide i en egen tråd? Så admin kan klistra den. DS.

Jag lägger in det i JimiEM:s tråd "FAQ & Guide till att flasha Ati kort med Flashrom och Winflash" som är klistrad.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=277695

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roh
ca 100% . Är en/flera pipelines defekt av de 4 du vill öppna så kan nog kortet dock anses som förbrukat då du för artefakter som du inte kan ta bort sen, Detta då du bara kan öppna till 16 pipes men inte stänga ner det igen till 12.

Men risken att få ett defekt kort skulle jag tro är minimal, men det kan säkert hända

ska ju finnas ett program som sägs ska kunna stänga pipes:ena, men hur de fungerar vet ja inte.

Permalänk
Medlem

Okej, nu verkar det bli lite värre, en kille i England har provat ett antal Gecube och fått några som haft trasiga pipes, han sa att ungefär 1 / 5 skulle fungera.

Jag tänker iaf prova, och man ska enligt vissa kunna flasha tillbaks för att få 12pipes enligt folk från ocforum.com

Lycka Till!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Okej, nu verkar det bli lite värre, en kille i England har provat ett antal Gecube och fått några som haft trasiga pipes, han sa att ungefär 1 / 5 skulle fungera.

Jag tänker iaf prova, och man ska enligt vissa kunna flasha tillbaks för att få 12pipes enligt folk från ocforum.com

Lycka Till!

skriv sen här o säg hur de gick, själv ska ja testa på måndag då ja fått vattenkylningen.

Permalänk

Hur backuppar jag Bioset med ATI Tool?

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cane-force
Hur backuppar jag Bioset med ATI Tool?

Settings - Advanced -> Dump BIOS tror jag det är.

Föresten, har du fått ditt Gecube eller har du något annat Vivo?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Fråga nr.2: Hur skirver jag som man ska göra på steg 5? Händer inget när jag trycker på tangenterna...

Visa signatur

Intel i7 5820K 3.6Ghz@4.2Ghz | Noctua NH-D15 | 4x4GB Crucial Ballistix Sport DDR4 2400Mhz | Asus X99 Deluxe | MSI 780GTX | Samsung SSD 830 256GB | Seagate HDD ST3000DM001 7200rpm 3Tb | Fractal Design Arc | 6x140mm & 1x120mm (Silverstone AP Intake & Noctua Outtake) | Hp w2207 22 inch | Eizo S2000 19 inch

Permalänk
Medlem

Spelar det nån roll vad man har för märke på vivo kortet eller går det att modda alla??

Permalänk
Medlem
Citat:

Fråga nr.2: Hur skirver jag som man ska göra på steg 5? Händer inget när jag trycker på tangenterna...

Har du kopierat alla filer (atiflash.cfg, DOS4GW.exe, gvf11.exe och r80x256v.f1) till disketten som du bootar datorn med?

Får du något felmeddelande?

När du står vid dos-promten a:\> så ska du skriva: gvf11 -p a:\r80x256v.f1 -f

Då ska flashprogrammet gvf11 starta.

ZereCool: Det har funkar med alla märken hittills men några med Gecube har tydligen misslyckats. Så det är inte 100% säkert.

Permalänk

japp.. det står precis som du säger a:\>
men när jag ska skriva så händer det ingenting när jag trycker på tagenterna. Annars får jag inget felmeddelande eller något i den stilen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad gäller Sapphire så är det ungefär samma, 50% chans att lyckas.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

japp.. det står precis som du säger a:\>
men när jag ska skriva så händer det ingenting när jag trycker på tagenterna. Annars får jag inget felmeddelande eller något i den stilen...

Om du bara skriver gvf11 får du något meddelande då?

Då ska programmet starta och då ska du få ett meddelande om olika parametrar man kan använda.

När du skriver dir så kan du se att alla filer finns som behövs.

Permalänk
Medlem

Har precis flashat om mitt kort

Funkar superbt hehe.

Tack för guiden.

3dmark01 21357

3dmark03 12223

Aquamark 54345 total score

Allt med systemet i min sig.Oklockat förutom flashningen av kortet.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

Nej, jag menar att jag kan inte skriva alls, det kommer inte upp några bokstäver över huvud taget när jag trycker på tagenterna ...

:confused:Någon som vet varför?:confused:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bom: vad har du för kort??
Anjinsan: vad kör du på för kort??

Om man du moddar och det visar sig att det inte funkar kan man då flasha tillbaks till pro då? eller är det kört??

Blir korten varmare efter modden?
och vad kör ni på för kylning??

Permalänk
Medlem

Jag kör med Sapphire x800Pro Vivo @ XT-PE

Kör med den nya Zalman ZM80D-HP + ZM-OP1.

Tempen är samma som före,ca 40 idle 60 full load typ ruby demot och liknande.

Köpte på webhallen för 4400:-

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Jag kör med Sapphire x800Pro Vivo @ XT-PE

OK!
vart köpte du det och pris?
blev det nå varmare och kör du på original kylningen??

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag menar att jag kan inte skriva alls, det kommer inte upp några bokstäver över huvud taget när jag trycker på tagenterna ...

:confused:Någon som vet varför?:confused:

Är tangentbordet anslutet med USB-kontakt? Verkar som att inte tangentbordet hittas när Dos startas.

Edit: I så fall så kan du starta flashningen genom att skriva in kommandot i en bat-fil som startas automatiskt när Dos startas.

Gör så här.
Skapa en fil som heter t.ex. flash.bat (den måste heta .bat på slutet).
Skriv in kommandot i filen som du skulle skriva med tangentbordet: gvf11 -p r80x256v.f1 -f
Spara filen på startdisketten.
På startdisketten finns en fil som heter autoexec.bat.
Om det inte finns någon fil som heter autoexec.bat så skapar du en med det namnet.
Redigera autoexec.bat och lägg till en rad sist med namnet på filen som startar flashningen.
När du bootar om datorn kommer flashningen starta automatiskt utan att du behöver skriva något.
Tänk på att ta bort raden som startar flashningen från autoexec.bat när du är klar.