Permalänk
Medlem

jopp, efterssom värmen går snabbare och effektivare från cpu/pasta till flänsen, så om man ska mäta temp med extern termometer bör den ligga mellan fläns/cpu, eller? :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

flänsen blir varmare om det är en bra kylpasta (bättre värme överföring). mät på flänsen eller mät i windows. hur du än gör kommer du inte få en exakt och rätt tempraturangivelse iaf.

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Men om man då mäter tempen på flänsen efter att ha bytt till kopparpasta, borde man inte tolka det som bättre om tempen visa högre på flänsen?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

hmm... det har du rätt i.
Man måste mäta innifrån kretsen eftersom det är kärnans temperatur som är det viktiga.
Mäter man flänsen vet man inte om tempsänkningen beror på att kylflänsen sänker processorns temp mer eller ifall flänsen inte har nån kontakt alls...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Grejjen är att man ska se skillnader mellan de olika pastorna.
Om full load med AS5 är 48 ex, och 52 med CRC då torde ju AS5 vara bättre, om det inte beror på att man applicerat pastan på ett icke erfoderligt sätt

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Baserar du det på att man mäter tempen med integrerade tempsensorn eller en extern som sitter i flänsen?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

den integrerade

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Ja då ska man nog sträva efter så låg temp som möjligt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem

Man borde egentligen mäta temperatuskillnaden mellan fläns och cpu. Sensonrn till min slot ett ligger emot kontaktytan till flänsen på boxxen. Så om min cpu temp sjunker med ny pasta så är det bra. Så om man vill ha bra resultat så måste man mäta tempen innan flänsen.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball
Grejjen är att man ska se skillnader mellan de olika pastorna.
Om full load med AS5 är 48 ex, och 52 med CRC då torde ju AS5 vara bättre, om det inte beror på att man applicerat pastan på ett icke erfoderligt sätt

precis

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

spelar väl ingon roll var man mäter i detta fall då man vill veta temp. skillnaden. Bara man mäter på samma ställe vid samtliga tester..

Permalänk

Nä... jag kan placera en bit gips mellan kärna och fläns och då få en temp på ca 25 grader på flänsen... Innebär det att gips är bättre eller sämre än AS5?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

visst.. vill du grilla korv så varför inte

Permalänk
Medlem

testa med guld färg istället =P det leder väll värme bättre

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
testa med guld färg istället =P det leder väll värme bättre

Det är faktiskt så att silver leder värme bättre än guld

Permalänk
Medlem

nån som vet hur det är med platina?

Permalänk
Medlem

höhö, nu ska jag smälta ner allt silver i huset och göra en überfläns av det

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kul tråd det här,

jag vill bara säga att artic silver inte innehåller något silver alls,
den enda metallen man hittade, enligt den här artikeln:

http://www.overclockers.com/articles938/

var 16% aluminium.

Och eftersom koppar leder värme bättre än aluminium borde Kopparpasta vara ett alternativ.

Jag återkommer när jag provat.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Kul tråd det här,

jag vill bara säga att artic silver inte innehåller något silver alls,
den enda metallen man hittade, enligt den här artikeln:

http://www.overclockers.com/articles938/

var 16% aluminium.

Och eftersom koppar leder värme bättre än aluminium borde Kopparpasta vara ett alternativ.

Jag återkommer när jag provat.

*sigh*

Gamla nyheter och så läser du dem inte rätt heller. OCZ Ultra II Premium Silver != Arctic Silver..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok, fel av mig.

jag såg detta efter jag postat också.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk

Ganska roligt iom att Arctic var den enda med silver
90-100% rent...
Hursomhelst flera personer har sagt att de ska testa men ingen verkar ha gjort det än.
Inte ett ärligt test mellan nypålagt silver och nypålagt kopparpasta...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Ganska roligt iom att Arctic var den enda med silver
90-100% rent...
Hursomhelst flera personer har sagt att de ska testa men ingen verkar ha gjort det än.
Inte ett ärligt test mellan nypålagt silver och nypålagt kopparpasta...

Knappast 90-100% rent silver

Tänk när tex Artic kommer med kopparpasta som är asbra kommer det säkert skriva this is a revoluted solution for you with heat problem eller liknande som dem inte trodde att kopparpastan aldrig testat innan?

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

Har man ingen billig processor att prova det på kan man väl ha förståelse för att det dröjjer lite grann.
Har beställt en duron 1,4ghz som jag kan tänka mig offra istället för min amd64.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Knappast 90-100% rent silver

Tänk när tex Artic kommer med kopparpasta som är asbra kommer det säkert skriva this is a revoluted solution for you with heat problem eller liknande som dem inte trodde att kopparpastan aldrig testat innan?

Citat:

Ursprungligen skrivet av http://www.overclockers.com/articles938/
Arctic Silver 3 and Arctic Silver 5 were also tested and both produced a blood red color, indicating 90% - 100% purity of Silver in both Arctic Silver 3 and Arctic Silver 5

Tveksamt iom att silver ska ha en högre värmeöverföring är koppar.
Anledningen till att vi diskuterar om man kan ha koppar är för att Arctic Silver är dyrt i jämförelse med kopparpasta.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arneball

Har maorio provat att kyla med skit? Hur blev resultatet?

har du gjort det? eller satte du det på fel ställe? jag tror inte att skit skulle ha någon positiv inverkan på CPU tempen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nån som testat?? har för mig det var "utlovat" denna vecka..

Permalänk

Det kommer nog den här veckan ska du se.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

hoppas på de bästa....

Permalänk
Medlem

Jag testa på mitt grafikkort som jag klockar, har funkat fint hitils.

Visa signatur