VARNING! Dataprince´s nätagregat

Permalänk
Medlem

VARNING! Dataprince´s nätagregat

Vill avrekomendera alla som har planer att ihandla något av dataprince´s egna chassin med 450W nätdelar i då dessa ofta är defekta och kan ge kraftiga stötar.

----------------
Hade precis satt ihop en dator och installerat windows osv. När jag sedan koppla ur el sladden och sätter i den igen råkar jag ut för en fy i helvetets knall och ser blixtar från nätagregatet. Som tur av slog proppen nästan direkt men jag fick en rejäl stöt trots att uttagen både var jordade samt kopplade jordsfelsbrytare detta är nog det som gjorde att jag klara mig "relativt" lindrigt undan.
----------------

Så åter igen jag avråder starkt dessa chassin med dess nätagregat. Så köp säkrare alternativ för er egen SÄKERHET.

Permalänk
Medlem

Läskigt =/

Jag vill dock passa på att avråda helt från dataprince. Finns inget värre företag... eller jo, itbutikken.dk kanske. Men dem ligger ganska lika.

Permalänk
Medlem

Kontruktionsfel kan hända alla. Utan att nämna några märken, så händer det ibland, fast inte så ofta nuförtiden.

Är nätdelen CE-märkt?

Permalänk
Medlem

Det är därför sakerna ska testas mycket noggrant innan de säljs, särskilt när det gäller hög spännings delar såsom nätagregat. Och för övrigt har nätagregatet ej CE märkning.

Permalänk
Medlem

Är det inte CE-märkt får det inte säljas inom EU.

Permalänk
Medlem

Det hade visst CE märkning såg jag vid närmare titt. Fast sen när börja dataprince bry sig om lagar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Kontruktionsfel kan hända alla. Utan att nämna några märken, så händer det ibland, fast inte så ofta nuförtiden.

Är nätdelen CE-märkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av csyk
Det hade visst CE märkning såg jag vid närmare titt. Fast sen när börja dataprince bry sig om lagar?

Jösses..
Jag ska väl inte säga att jag är något fan av DP med tanke på hur dom behandlat sina kunder tidigare.
MEN.. Sånna här trådar kan man faktiskt klara sig utan.
DP har sålt ett nätagg, nätagget var sönder. Finito..

Kan precis som SUMITOMO hända precis ALLA även dom lite vassare företagen såsom dustin, komplett, DB mfl.

Visa signatur

DIABoLiQ

Permalänk
Medlem

Saken är den att detta är ett nätagregat som dataprince egen tillverkar, alltid varit extremt skeptisk till dess kvalité och nu fick jag mina misstankar bekräftade.

Permalänk

Suprised?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

dataprince tillverkar inga nätdelar. De köper in precis som alla andra.
Möjligtvis egenimporterar de och har ett "eget" märke.

Permalänk
Medlem

Vi glider från ämnet, dataprince egna märke håller skräp kvalité vilket tyvär är vad man borde räkna med. Jag längtar tills på måndag, undrar om de vill testa det för att försäkra sig om att det är defekt hehe.

Permalänk
Medlem

Tror inte du skulle startat samma tråd ifall du köpt det från db eller komplett. Nu blev det en löjlig hata dp-tråd.

Permalänk
Medlem

Vad har du för erfarenhet av Dataprince överhuvudtaget? Det är ingen slump att sånt här händer när man handlar från dem.

Permalänk
Medlem

Dp.se (inte dataprice) har väl samma ägare som dataprince?..

iaf.. min polare köpte från dt och fick defekta minnen och cpu..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
Dp.se (inte dataprice) har väl samma ägare som dataprince?..

iaf.. min polare köpte från dt och fick defekta minnen och cpu..

Med andra ord: dom är inte varsamma med komponenterna...

Dom kanske har börjat göra ett nytt företag vid sidan om så att de sedan konkar med Dataprince för att man ska tro att det är ett nytt bra företag :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Inaktiv

Är det inte så att nätagget var på 110V istället för 230V??

Permalänk

Haha.. påminner mig om när jag var där och skulle köpa ett moderkort, tänkte att jag lika gärna kunde tjacka ett nytt nätagg också och på hemsidan hade de något billigt med dubbla fläktar som verkade nice så jag skrev upp artickelnumret på det och moderkortet. Gick till deras försäljare som i sin tur skrev ut papperet med varorna och sen ska tjejerna i kassan gå och hämta grejjerna. Moderkotet gick fort att hämta men nätagget, hehe, de hade en stor kartong bakom kassan vid fönstret typ med massa nätagg i och hon började riva i den, alltså vi pratar nätagg som inte är förpackade eller någonting utan bara lösa liggandes som kastas runt i en låda. Sa till henne att jag struntar nog i nätagget och betalade för moderkortet och gick. Samtidigt hände en annan rolig grej när jag stod och väntade på att de skulle hitta nätagget. En äldre herre kommer in och säger att han vill ha den billigaste musen de har. En annan tjej i kassan ska då försöka leta fram den billigaste musen på deras hemsida och letar och leter efter nåra minuter säger hon nått om att den billigaste de har låg på över 300kr (kommer inte ihåg exakta siffror, var ett tag sen) och han blev riktigt upprörd och frågade om dom verkligen inte hade något billigare och tjejen fortsatte leta på hemsidan och sen sa hon att det hade dom inte. Så han gick iaf iväg efter att ha muttrat nått om vilken skitbutik det var. Det roliga var att under ett av borden stod ett berg av billiga möss (dock ej prissatta) men de kan inte kostat mer än 15:- var riktiga värdelösa grejjer men fortfarande billigare än 300