Permalänk
Medlem

Grafik i LapTop!?

Sitter å kolla runt lite efter bästa passande LapTop till mig.

Sitter mest å väljer på 2st modeller:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC292LMI-ATI

eller

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACFER3000

Båda uppfyller mina krav ganska väl.

15" skärm
DVD-brännare
Trådlöst närverk
512 i minne

Vad som huvudsakligen skiljer modellerna åt är grafikkortet.

Vad är bästa att välja: Radeon 9200 128mb eller Radeon 9700 64mb? Vilket ger bäst prestanda?

För att ge en hint om vad burken skall användas till så är det huvdsakligen detta:
Musik
Film
vanligt användande
PhotoShop (på hobbynivå)
AutoCad (ev andra CAD-program)
OCH lite spelande! Främst C&C-serien, och lite NFS i olika varianter. Utöver det är det mycket managerspel som CM och EHM.

Burken skall användas som desktopreplacement och kommer till 75% att stå här hemma...dock vill jag snabbt å enkelt kunna flytta med den runt bostadens "alla" rum...

Som sagt, den stora frågan är grafikkortet. Vilket som ger bäst prestanda, och vilken av de båda burkarna som ger mest för pengarna.

Skulle ni ha någon attat förslag på MAX runt 15K som stämmer in på ovanstående krav så låt höra!

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk
Medlem

En Mobility Radeon 9700 (64MB) är generellt sett mycket snabbare än en Mobility Radeon 9200 (128MB). Ett undantag då 9700:an tappar prestanda och klyftan mellan dom minskar aningen är på den senaste generationen spel som kräver mycket texturminne (FarCry, kommande Doom 3 o.s.v).

Själv valde jag att köpa en bärbar av märket Mitac från Danmark. Får en Pentium M 725 (1.6GHz), Radeon 9700 Pro 128MB, 512MB PC2700, 60GB 5400RPM HDD, 15.4" skärm, DVD/CDRW & WLAN för ca 14200:- Det enda "problemet" är att jag får stå ut med danskt tangentbord, vilket inte skiljer sig så enormt från ett svenskt. Kan i övrigt inte kommentera på datorn då jag inte fått den än.

Av dina alternativ skulle jag klockrent valt 292LMi_ati pga det bättre grafikkortet och Pentium-M processorn.

Permalänk
Medlem

Lät ju iofs som ett bra pris på den du beställt. Dock saknas ju DVD-bränare vilket jag vill ha. Vad skiljer egentligen ett svenskt och ett danskt tangentbord?

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

Permalänk
Medlem

Datorn är köpt på www.shg.biz och dom hade en mosvarande modell med snabbare processor, större hårddisk och dvd-brännare för ca 15700:- Om du vill se alla modeller måste du söka på producent "SHG Note" på deras hemsida. Dom listas inte under "bärbart" på deras svenska sida just för att dom har danskt tangentbord.

Det danska tangentbordet har mig veteligen fyra skillnader jämfört med det svenska.

1. "ä" och "ö" heter "æ" och "ø"
2. "æ/ä" och "ø/ö" och har skiftat plats
3. "|" sitter till vänster om [backspace] istället för till höger om [v.shift].
4. "\" sitter till höger om [v.shift] istället för två steg till vänster om [backspace].

När du väljer svensk teckenuppsättning i operativet hamnar givetvis allt rätt på tangentbordet, bara det att det då står fel. Jag kollar sällan på tangentbordet när jag skriver så för mig spelar det ingen roll.

Permalänk
Avstängd

Själv så tror ja inte det finns ett Pro på radeon 9700 mobilty korten vet ej varför dom skrivit så. =S ja ringde och frågade dom på fujitsu siemens om det för på komplett stog det 9700Pro men dom sa vet inte hehe =S sen ringde ja komplett eller innan rättare sagt o dom sa vet inte heller och kollar man på fujitsu siemens hemsida står d inte pro utan bara 9700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casai
Datorn är köpt på www.shg.biz och dom hade en mosvarande modell med snabbare processor, större hårddisk och dvd-brännare för ca 15700:- Om du vill se alla modeller måste du söka på producent "SHG Note" på deras hemsida. Dom listas inte under "bärbart" på deras svenska sida just för att dom har danskt tangentbord.

Det danska tangentbordet har mig veteligen fyra skillnader jämfört med det svenska.

1. "ä" och "ö" heter "æ" och "ø"
2. "æ/ä" och "ø/ö" och har skiftat plats
3. "|" sitter till vänster om [backspace] istället för till höger om [v.shift].
4. "\" sitter till höger om [v.shift] istället för två steg till vänster om [backspace].

När du väljer svensk teckenuppsättning i operativet hamnar givetvis allt rätt på tangentbordet, bara det att det då står fel. Jag kollar sällan på tangentbordet när jag skriver så för mig spelar det ingen roll.

Kollade på sidan och det såg ju riktigt lovande ut! Man fick väldigt schyst växlingskurs om man betalade i svenska med, beställde från .biz sidan istället för .dk. Men är priserna ink. moms? Och hur mycket är dansk moms i så fall?

Permalänk
Medlem

Har ni någon aning om hur det fungerar med språket på XP när man beställer en bärbar från Danmark? Priserna var ju klart bättre än här i Sverige!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buckan
Har ni någon aning om hur det fungerar med språket på XP när man beställer en bärbar från Danmark? Priserna var ju klart bättre än här i Sverige!

Dem kom utan operativsystem läste jag.

Permalänk
Medlem

@Buckan
Som HotTuna sade så levereras den utan operativ. Annars hade det varit struligt med en dansk version av XP.

@HotTuna
På .biz så är priset inklusive svensk moms och på .dk inklusive dansk verkar det som. Tror dansk moms för övrigt också är 25%. Mitt totalpris blev i alla fall det priset på deras hemsida (.biz) plus frakt.

Permalänk
Avstängd

Jag läste nu med på bärbara datorer och det där med "ä" och "ö" heter "æ" och "ø" kan man leva med hehe* Men om man drar in ett svensk XP pro va händer när man trycker på æ då du sa dom bytt plats blir det ett Ö då? =S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allstaar
Jag läste nu med på bärbara datorer och det där med "ä" och "ö" heter "æ" och "ø" kan man leva med hehe* Men om man drar in ett svensk XP pro va händer när man trycker på æ då du sa dom bytt plats blir det ett Ö då? =S

Om du byter till svensk teckenuppsättning ligger "ö" precis där det skulle ligga på ett svenskt tangentbord, dvs till höger om "L". På det danska tangentbordet måste du alltså trycka "æ" för att få ett "ö" precis som du sa. Tangenterna på många bärbara går att ta loss och om så är fallet med den här byter jag helt enkelt plats mellan æ och ø.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du byter till svensk teckenuppsättning ligger "ö" precis där det skulle ligga på ett svenskt tangentbord, dvs till höger om "L". På det danska tangentbordet måste du alltså trycka "æ" för att få ett "ö" precis som du sa. Tangenterna på många bärbara går att ta loss och om så är fallet med den här byter jag helt enkelt plats mellan æ och ø.

Tack så mkt att du klargjorde detta för mig! tyckte priserna va jäkligt bra faktist på sidan o alla priser är ju inkl moms läste det om inget annat anges och det är priset som står som är det svenska priset med moms o allt o 13993kr för en bärbar med 1,6 Dothan o 512ram 9700 128mb mm. e inte så pjåkigt =D

Permalänk
Medlem
Citat:

@Buckan
Som HotTuna sade så levereras den utan operativ. Annars hade det varit struligt med en dansk version av XP.

@HotTuna
På .biz så är priset inklusive svensk moms och på .dk inklusive dansk verkar det som. Tror dansk moms för övrigt också är 25%. Mitt totalpris blev i alla fall det priset på deras hemsida (.biz) plus frakt.

Tusen tack! Du har sparat mig mycket pengar och gett mig en kraftigare maskin! Blir nog att beställa i nästa vecka!

Permalänk
Medlem

köp en dell

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/basket/main.asp?s=seb...

512 ram
1,6 M intel
128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
köp en dell

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/basket/main.asp?s=seb...

512 ram
1,6 M intel
128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO

Länken fungerade inte men vad kostade den? Tycker dells priser alltid sett ok ut tills man upptäckt att det är utan moms

Permalänk
Medlem

Jag kan gå i god för Dell Inspiron 8600... Att beställa från deras sida är väldigt smidigt .. Pentium M processorn är tyst som graven och 15,4 skärmen med upplösningen 1680 x 1050 lämpar sig utmärk för CAD ritning, office arbete eller att titta på nån Film med..

Visa signatur

--------------------------------
"All your base belong to us!"
"They set us up the bomb!"

Permalänk
Medlem

Lustigt, de två datorer jag slutligen valde mellan var just Mitac 8050 och Dell 8600c. Det hela slutade med att priset blev för högt på Dell:en. Runt 17500:- med motsvarande komponenter, dvs över 3000 dyrare.

@HotTuna
Om du inte ska beställa förrän nästa vecka kan jag kan skriva lite kort om datorn när jag får den (måndag förmodligen). Har ju själv inte sett den "live" än utan bara läst om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Lustigt, de två datorer jag slutligen valde mellan var just Mitac 8050 och Dell 8600c. Det hela slutade med att priset blev för högt på Dell:en. Runt 17500:- med motsvarande komponenter, dvs över 3000 dyrare.

@HotTuna
Om du inte ska beställa förrän nästa vecka kan jag kan skriva lite kort om datorn när jag får den (måndag förmodligen). Har ju själv inte sett den "live" än utan bara läst om den.

Ska nog få min stationära såld först och överväger faktiskt på att åka över till Danmark och köpa den där för att slippa fraken som blev runt 200kr. Så kan man fylla på ölförådet med. En liten recention med bilder och ett 3DMark01/03 test hade verkligen uppskattats!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HotTuna.
överväger faktiskt på att åka över till Danmark och köpa den där för att slippa fraken som blev runt 200kr. Så kan man fylla på ölförådet med.

Hahahaha fi fan va nice =P
O det skulle va svhysst med lite skriverier om den bärbara samt nå test när du får den nästa vecka! =D

Jag funderar på o beställa nästa vecka jag med får se hur det blir med dell.. om dom har nått bra erbjudande för bra pris på företagssidan. Annars köper jag den nadra bärbara från danska stället 13993kr för en jäkligt bra laptop e inte så tråkigt =D

En annan sak =S har danskarna "Å" ba undra ja för ja vet inte hehe* ni sa ba ä o ö heter så men har dom Å?

EDIT: Såg nu på www.dell.se att dom har fått in Mobility 9800 256MB alllright =D men då kostar d typ 18 000 för den. Gaah hehe plus dom har nu extra minne så man får 512MB ist 256MB 400mhz och sedan om man vill spela 9800 256MB skulle gå rätt bra då.. men ack priset =S hehe

Permalänk
Medlem

Nu finns de även på shg.biz med svensk tangentbordslayout till ett bra pris! Kommer den 20 augusti enl. lagerstatus.

HotTuna> Har du varit och köpt den ännu? Skriv gärna vad du tycker om den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Nu finns de även på shg.biz med svensk tangentbordslayout till ett bra pris! Kommer den 20 augusti enl. lagerstatus.

HotTuna> Har du varit och köpt den ännu? Skriv gärna vad du tycker om den!

Nix, måste nog vänta till den 20e när dem får in nya.

Permalänk

TACK för den här tråden. Sidan är ju på svenska och allt. Suveräna priser.

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem

finns mitac datorerna med svenskt tgb nu me?? nice isåfall någon som vet vad frakten är på shg.biz??

[edit] någon som vet om priserna är inkl eller exkl moms?? mitac 8050 e ju jävligt nice

Permalänk

Just i skrivande stund så är nog ett ATI mobility 9800 pro 256 mb det kraftigaste du kan få tag i. Finns i dagsläget bara i Dell Inspiron XPS och 9100 vad jag har sett. Annars är det enorm prestandavinst emot 9700 enligt de testerna jag sett. Beror säkert på att kortet bygger på X800 kärnan. Presterar annars som ett vanligt 9800pro 256mb. Letar själv efter en bärbar i "extrem" klassen. Tänkte mig något i stil med Dell Inspiron 9100 fast utan något operativ och wlan eftersom jag tänkte köpa till ett netgear 108mbps pc card.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk

Det kortet kommer sitta grymt...

Det FINNS 9700 pro, cirka 14-25% mer fps än vanliga i benches.

Atis 9800 finns än så länge bara på dells i9100 men det lär börja komma på andra håll också (release var ju två tre veckor sen, första kortet har inte skeppats än).

Om fujitsu inte vet om att de har pro-kort fråga om amilo A 1630 vad den har för kort. Om de inte vet att den har pro bör du leta efter en annan återförsäljare.

Visa signatur

Shadows fell on their futile ways
And then there was nothing more

Permalänk
Medlem

Någon som beställt en sån SHG Note från shg.biz?

Allt verkar ju bra utom skärmen. Är inte en upplösning på 1200x800 väldigt dåligt på en 15.4" WS? Vad jag förstått bör man väl inte ha en upplösning på under ****x1050...!?

Någon som vet bildkvalitén på deras skärmar?

Har funderat lite på Ferarri 3200, mycket pga deras extremt bra skärmar (vad jag uppfattat det som), men då hamnar priset på närmare 23k.
Har även kollat en del på Dell, men den jag VILL ha är Inspiron 8600, vilken bara har Radeon 9600Pro....det torde ju vara en del sämre äm R9700...
För samma pris som Ferarri 3200 får man en fullmatad Inspiron 9100 med värstingGFX, men då är den ju så stor å klumpig att man knapt kan ha den med i sängen...suck...

Önskar mig en Inspiron 8600 med R9700.....men men.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kasst med uttag på datorerna

man kan ju inte ha en extern mus eller tangentbord, tycker jag är rätt kasst, inte på någon av modellerna, kanskle därför priset går ner, betyder det att man bara kan använda touchpaden? (eller är de jag som är korkad?) .

I alla fall , sjukt billigt, någon som kan recensera den?

Permalänk
Medlem

Kan man _inte_ ha externt?

usb?

Permalänk

vad är det för skilnad på pro å det som det inte står pro efter har hört något om att pro korten är lite som mx korten har jag rätt då eller

Visa signatur

Dark_hacker

Permalänk
Medlem

@ripex? Vad menar du? SJÄLVKLART kan man ha extern mus/tangenbord och arbeta med. U-S-B! De flesta notebooktillverkare skippar alla gamla legacykontakter numera.

@Dark_Hacker: Pro har bara högre klockfrekvens, inget annat skiljer.