Permalänk
Avstängd

komplett dumpar priset på amd64

Sitter och surfar som bäst. Hittar in på komplett.se och läser att de dumpar priserna på amd64. Hittar uppgraderingspaket och finner där ett s.939 system för typ 5795kr. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302020&cks=PRL

Jag undrar:
Moderkortet är det något som har detta? Skilljer sig sockeln från ett 754 system? Jag ska ju ha vattenkylningsystem och kan man då köra ett kit som passar för 754 eller måste man vänta på att det ska komma till s.939?
Och gör nforce3 någon direkt skillnad? efter att ha tittat runt på lite olika recentioner av detta abit av8 så stod det att det klockade bra och fungerade bra i allmänhet.
och en fråga till: jag har ett corsair xms3200 512 sticka nu och passar detta med detta paket?

mvh
jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om dom där komponenterna i sig, men jag slängde ihop dom där grejjerna om man inte tog uppgraderingspaketet :]
Så om du funderar på att behålla dina minnen så kanske det lönar sig att köpa ett bättre moderkort, och sen den där prollen till det.

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Varunummer: 300871
Lagerstatus: 20-49 på lager 3490 3490

--------------------------------------------------------------------------------

Abit AV8 Moderkort för S939 KT800PRO,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR

Varunummer: 301174
Lagerstatus: 20-49 på lager 1250 1250

--------------------------------------------------------------------------------

Crucial PC3200 DDR-DIMM 256MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64

Varunummer: 116451
Lagerstatus: 50-99 på lager 470 940

Avgifter: 0
Best.ref.: Total: 5680

Visa signatur

MSI K8N Platinum :: AMD 64 3000+ :: 1024MB Corsair Value :: 120GB + 200GB

Permalänk
Avstängd

Men eftersom jag bara har en 512 sticka så får jag ju bara 768mb och jag vill ju ha 1024. Men är mitt minne kompatibelt med s.939? Jag har hört typ att man ska ha ecc/regg eller nått liknande? jag har ju detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114948&cks=PRL
och sedan moderkortet skulle ju inte vara så dåligt tydligen. För är det någon direkt skilnnad mellan nforce3 och via? agp/pci lås är ju en sak men eftersom det moderkortet (abit av8) skulle både överklocka lätt och vara väldigt bra.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jare
Men eftersom jag bara har en 512 sticka så får jag ju bara 768mb och jag vill ju ha 1024. Men är mitt minne kompatibelt med s.939? Jag har hört typ att man ska ha ecc/regg eller nått liknande? jag har ju detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=114948&cks=PRL
och sedan moderkortet skulle ju inte vara så dåligt tydligen. För är det någon direkt skilnnad mellan nforce3 och via? agp/pci lås är ju en sak men eftersom det moderkortet (abit av8) skulle både överklocka lätt och vara väldigt bra.

jare

eftersom du har EN 512mb-sticka så kommer du inte kunna köra den i dualchannel som s939 kräver...

s939 stödjer INTE ECC/reg (det var s940som krävde det)

moderkortet är ok... jag tror att jag likt majoriteten här på forumet skulle föredra GF3 250-chipset, men jag betvivlar att någon har riktiga argument för det

så om du vill använda din sticka så får du köpa delarna separat (och Wizhy visade just att det är billigare att plocka ihop dom själv)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

men eftersom det redan finns 2 stickor 512 som är tänkta för dual channel så kommer väll dom köra det även om jag pluggar in mitt minne? jag är inte ute efter att köra dualchannel med min nuvarande sticka eftersom jag bara har en. men jag undrade om jag kunde köra den på det moderkortet med de minnena som följde med dom i dual?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk

det som ingår i paketet är 2 st 256mb-stickor
och dom är dessutom sunkiga (cas3) jämfört med det minnet du har

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Så jag tjänar mer på att köpa samma moderkort, cpu och en likadan sticka som jag har nu?

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Så jag tjänar mer på att köpa samma moderkort, cpu och en likadan sticka som jag har nu?

jare

Det låter vettigare, jaa :]

Visa signatur

MSI K8N Platinum :: AMD 64 3000+ :: 1024MB Corsair Value :: 120GB + 200GB

Permalänk
Medlem
Citat:

jare

Fast köp då inte samma moderkort utan köp Epox 8KDA3J för då är du 100% säker på att AGP/PCI-låset funkar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Fast köp då inte samma moderkort utan köp Epox 8KDA3J för då är du 100% säker på att AGP/PCI-låset funkar.

8kda3j är väl för 754?

Permalänk
Avstängd

epox har ju inte gjort nått moderkort för s.939.. Den enda som har nforce3 ska vara msi k8n neo och det ska vara ganska instabilt tydligen. därför tänkte jag köpa ett abit ändå eftersom det skulle vara lätt att klocka och vara bra för spel osv.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

epox har ju inte gjort nått moderkort för s.939.. Den enda som har nforce3 ska vara msi k8n neo och det ska vara ganska instabilt tydligen. därför tänkte jag köpa ett abit ändå eftersom det skulle vara lätt att klocka och vara bra för spel osv.

jare

Vakta lite din tunga gosse... EPoX kortet ska vara på väg efter sommaren och exakt datum har jag inte att uppge idag. http://www.ocworkbench.com/ocwbcgi/newspro/viewnews.cgi?searc...

EDIT: kortet är här i september månad.
http://www.epox.nl/newshtm/august04.htm

/Saint25

Permalänk
Avstängd

men även om dom har sagt att de skall göra ett kort så har det inte kommit ut något. Så det FINNS INGET epox moderkort med nforce3 ÄN ute. vakta fingrarna innan du skriver något då!

kanske värt att vänta på kortet då, tills det kommer. hmm, får se om jag orkar.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

men även om dom har sagt att de skall göra ett kort så har det inte kommit ut något. Så det FINNS INGET epox moderkort med nforce3 ÄN ute. vakta fingrarna innan du skriver något då!

kanske värt att vänta på kortet då, tills det kommer. hmm, får se om jag orkar.

jare

Citat:

epox har ju inte gjort nått moderkort för s.939.

Detta skrev du att det inte finns något EPoX 939 kort - så jag behöver inte vakta mina fingrar iallafall då det är inte jag som skrev denna mening som inledde ditt inlägg skrivet igår.

Kortet finns redan i verkligheten, som beta modeller, men har inte börjat skeppas ut till återförsäljarna vilket sker om cirka 1 månad, när tillverkaren har byggt upp ett stort lager kort från sin tillverkning.

Samma sak med DFI, som kommer med moderkort för 754 och 939 systemet inom kort - värstning kort bägge två kan man lungt säga. Här är beta kort som testas.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?threadid=3...

Vill man ha möjlighet att skaffa bra grejor är det inte nog då inte så svårt att vänta i cirka 1 månads tid innan grejorna kommer ut till återförsäljarna.

/Saint25

Permalänk
Avstängd

men fortfarande kan inte vi dödliga få tag och köpa det eller hur. och med "att epox inte har något moderkort än för s. 939" är att jag som privatperson inte kan köpa det än. men både epox och dfi verkar riktigt intressanta. hmm, får se om jag orkar vänta en månad till :/.
föressten, finns det vattenkylning till s.939?

jare

edit:
ok, nu står det mellan två paket. Ni sweclockare får göra era röster hörda genom att säga vad ni tycker.
Snacka att man kommer falla för grupptrycket :/

paket 1:

AMD Athlon 64 3400+ 2.4 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

MSI K8N NEO Platinum Edition S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

pris: 5385kr

paket 2:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Moderkort S939 nForce3 256GB,SATA,GbLAN,ATX,Dual-CH DDR

Corsair XMS3200 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

Pris: 6115 pix

kom nu fan inte med ett tredje paket, för då får jag hybris och antagligen canser på vitala delar.

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Jare,

Jo, vi vanliga "dödliga" får snällt vänta tills de officiella produkterna kommer ut i butikerna.

På din fråga om AMD64 och vattenkylning, så har t.ex. 754 och 939 systemen samma monteringsmått hos processorerna och det har börjat komma ut vattenkylningsblock med fästen för detta system.

Så det är nu upp till dig att avgöra om du ska vänta i cirka 1 månads tid på de nya moderkorten, men möjligheterna verkar riktigt lovande hos de nya korten för de som gillar överklockning och som det verkar idag så kan det vara något för en riktig "datornörd" att längta efter, som att plocka russinen ur kakan.

I övrigt avbörjer jag att göra några komentarer på dina föreslagna paketval.

/Saint25

Permalänk
Avstängd

jaa, eftersom jag inte anser mig själv som en riktig datornörd utan mer en grafiker/webdesigner + lite gamer så tror jag inte att jag kommer att vänta. Jag är heller ingen extrem överklockare utan bara vill klocka lite för skojs skull blir det nog bra med de moderkort som redan finns. Jag ska nu invänta lön m.m för att kunna följfölja planerna. tack till saint25 för värdeful information!

jare - the true undatornörd?

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem

Jag valde ditt "paket 1" innan i måndags när ja besällde.. har inte fått de än.. hoppas på imorgon.. hade varit roligt innan helgen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

grattis!
skriv i pm eller denna tråden hur det blev med ditt paket med överklockning, stabilitet osv. Fan är osäker som fan vad jag ska ta för nått

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Avstängd

Fan har inte bestämmt mig än :/ kluven som en halv banan. Aja, får sova på saken och sedan beställa som hjärtat säger.. Fan i slutändan blir det väll nått helt annat..

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

grattis!
skriv i pm eller denna tråden hur det blev med ditt paket med överklockning, stabilitet osv. Fan är osäker som fan vad jag ska ta för nått

jare

Ända skillnaden är att ja köpte 2x512 Crucial Ballistix PC3200

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Du ska lyssna till saint25 han kan sina saker och bär respekt med sig.

Visa signatur

Vi välkomnar vår senaste medlem, FiskeKrok.

Permalänk
Medlem

Okej,

Jag bryter mot min tidigare skrivna regel att inte uttycka mig något mer om dina föreslagna datorsystem.

Ska du använda datorn mycket till bildredigering och film, kanske du vill någon gång ha mer minne i datorn än 1 GB RAM minne?

Då ska du fundera på ett 939 system eftersom det har ett bättre minnesstöd, annars duger ett 754 system rätt väl om man håller sig till 1 GB RAM minne.

/Saint25

Permalänk
Avstängd

hehe, jag ska användhandling min dator till ganska mycket bildbehandling (photoshop m.m) även lite musikprogram som cubase. Håller på med dreamweaver och diverse htmlprogram, Men jag kommer även att spela med datorn. Jag får lön 8 laxar den 20 augusti så det är väll vad jag har att spela med. Jag är riktigt osäker faktiskt, jag har inte en aning. En stund tänker jag, ähh, köp det bästa och i nästa stund tänka vill jag verkligen lägga så mycket pengar på en dator. Köp ett billigare alternativ.

Jaa, så ser det ut

jare

Visa signatur

Sydney > Sverige