Permalänk

Orginal Doom

Nu när alla pratar om Doom 3, undrar jag om det är eventuellt någon annan som spelat orginal spelet DOOM på sistonde? Körde en liten sväng idag och det kändes som man åkte tillbaks en 10 år i tiden. Har läst en del som gnällt över Doom 3 och hur dåligt det var osv. Då undrar man om dem ens spelat org doom.

Doom var väl det andra spelet efter Castle Wolfenstein som hade 360 graders rörlighet om jag inte minns fel (Tror Quake kom senare?) och som öppnade vägen för var spelen ligger idag. Andra saker jag la märke till var dem snyggt exploderande tunnorna och att faktiskt monstren dog som stod brevid dem Måste ochså ha varit det första spelet som använde sig av skugga i ett spel? Man går in i ett rum som sedan blir helt svart och ut ur ett lysande rum kommer monster. Nåt som var ovant var att man inte kunde kolla upp eller ner

Kul ändå med tanke hur mycke tid man la ner på det spelet, förvånad jag ens fick igång den med xp'n

Permalänk

Jo, jag har spelat det nyligen... på min mobiltelefon.

Permalänk

Hahaha...

ballt... måste fan skaffa en mobil då

Permalänk
Avstängd

Originalet Doom är ju klart det bästa... Har dock inte spelat det på drygt ett halvår... Kanske dags att göra det igen... =/

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Re: Orginal Doom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Nu när alla pratar om Doom 3, undrar jag om det är eventuellt någon annan som spelat orginal spelet DOOM på sistonde? Körde en liten sväng idag och det kändes som man åkte tillbaks en 10 år i tiden. Har läst en del som gnällt över Doom 3 och hur dåligt det var osv. Då undrar man om dem ens spelat org doom.

Doom var väl det andra spelet efter Castle Wolfenstein som hade 360 graders rörlighet om jag inte minns fel (Tror Quake kom senare?) och som öppnade vägen för var spelen ligger idag. Andra saker jag la märke till var dem snyggt exploderande tunnorna och att faktiskt monstren dog som stod brevid dem Måste ochså ha varit det första spelet som använde sig av skugga i ett spel? Man går in i ett rum som sedan blir helt svart och ut ur ett lysande rum kommer monster. Nåt som var ovant var att man inte kunde kolla upp eller ner

Kul ändå med tanke hur mycke tid man la ner på det spelet, förvånad jag ens fick igång den med xp'n

Jag tror att det fanns en del andra 3d-shooters ute, men Wolf 3d var det första som vart populärt, och Doom som kom senare var det andra. Och du KAN titta upp och ner. Och det finns väl inga skuggor i Doom? Och ja, Quake är nyare

Permalänk
Medlem

Jag brukar lira jDoom, då får man mouselook, vilket egentligen är fusk men det är så drygt att spela annars.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

spelade igenom Doom och Doom 2 för ett tag sen på laptopen med zDoom konverteringen eller vad den hette.

Det är onekligen ingen större utmaning med mouselook

Visa signatur

My name is God, I hate you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzie
Originalet Doom är ju klart det bästa... Har dock inte spelat det på drygt ett halvår... Kanske dags att göra det igen... =/

De e bara dumt att ta o spela ett gamalt spel..
Då förstör man de som man tyckte va riktigt bra..
Eller, så e de oftast nu iallafall för mig..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Original doom mod till Doom3.
Har ej testat den.
http://cdoom.arqz.com/

Permalänk
Medlem

Re: Orginal Doom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Har läst en del som gnällt över Doom 3 och hur dåligt det var osv. Då undrar man om dem ens spelat org doom.

Så man ska favvorisera Doom 3 om man spelade orginalet? är det så du menar?
Själv blev jag besviken på D3, och ja, jag har spelat alla spel i serien.

*Det kryllar av ID-fanboys på Swec*

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Re: Re: Orginal Doom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Så man ska favvorisera Doom 3 om man spelade orginalet? är det så du menar?
Själv blev jag besviken på D3, och ja, jag har spelat alla spel i serien.

*Det kryllar av ID-fanboys på Swec*

Trött man blir på folk som bara ska kritisera...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Orginal Doom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Trött man blir på folk som bara ska kritisera...

annars kan du ju gärna förklara vad du menar med dina argument

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Spelade igenom hela Doom1 och Doom2 på UltraV. någon vecka innan Doom3 släpptes, grymmt kul alla 3 liren.

EDIT: MatzoN, för att man gillar Doom så är man ID-fanboy?, eller du kanske tror att ID-softwares namn ÄR Doom?..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q3maniac

EDIT: MatzoN, för att man gillar Doom så är man ID-fanboy?, eller du kanske tror att ID-softwares namn ÄR Doom?..

Jo det var nog så anledningen till att jag valde att kalla det ID-fanboys istället för Doom-fanboys är att quake har spelat in väldigt mycket hos folk som väljer doom3 har jag märkt på flera forum.

Jag vet att ni tycker att det känns lite hårt när någon kommer och klankar ner på D3, men som många andra är jag besviken.. en story som känns som urklippt från en dålig B-skräckis är ganska avtändande på en annars så bra spelidé.

Edit: och nej, jag tror inte man är en fanboy bara för att man gillar spelet.. däremot när folk uttrycker sig som trådskaparen gjorde så tyder det på att man ska enligt honom gilla spelet pga. föregångarnas framgång.. mycket lustigt anser jag.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Original doom mod till Doom3.
Har ej testat den.
http://cdoom.arqz.com/

Någon som vet om de funkar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Jo det var nog så anledningen till att jag valde att kalla det ID-fanboys istället för Doom-fanboys är att quake har spelat in väldigt mycket hos folk som väljer doom3 har jag märkt på flera forum.

Bra att du inte har "fördomar"

EDIT: så nu om man gillar 2 spel (eller fler) från samma spelföretag så är man fanboy?..

Permalänk

Man kunde inte hoppa heller i originalet?

Jag kommer alltid att tycka att ID är bäst :), de som spelade spel då quake kom kommer ihåg allt nytt och fräckt som hände iom quake... doom var bara början, men en underbar sådan.

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem

funkar på p800,p900 men dom kostar runt 5-7k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaqZ
Någon som vet om de funkar?

Ja det funkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av q3maniac
Bra att du inte har "fördomar"

EDIT: så nu om man gillar 2 spel (eller fler) från samma spelföretag så är man fanboy?..

Läs mitt sista inlägg, är du dyslektiker kan du ge mig ditt tele-nummer via PM.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Orginal Doom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
annars kan du ju gärna förklara vad du menar med dina argument

Vilka argument?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Orginal Doom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Vilka argument?

Antagligen det här:

"Har läst en del som gnällt över Doom 3 och hur dåligt det var osv. Då undrar man om dem ens spelat org doom."

Förstår inte heller detta. Borde ju istället vara så att om man spelat original Doom så borde man tycka mindre om Doom 3 för då ser man hur liten skillnaden är i gameplay mellan spelen

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

På olika "communities" jag varit på verkar det som hälften tycker doom 3 verkar dåligt. Jag la bara till om dem då hade spelat orginalspelet, dvs sk *sarkasm* Vilket vissa verkar ha svårt att förstå vad det innebär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
På olika "communities" jag varit på verkar det som hälften tycker doom 3 verkar dåligt. Jag la bara till om dem då hade spelat orginalspelet, dvs sk *sarkasm* Vilket vissa verkar ha svårt att förstå vad det innebär?

well, då har du väl formulerat dig väldigt dåligt för att få fram ditt sk. "sarkastiska budskap". en bra utveckare gör inte alltid bra spel.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Här är lite fakta från en doom-faq från gamefaqs om vad som var nytt och häftigt med Doom:

"------------------------------------------------------------
CHAPTER [3]: What makes DOOM different from Wolfenstein 3-D?
------------------------------------------------------------

[3-1]: Texture-Mapped Environment
=================================
DOOM offers the most realistic environment to date on the PC.
Texture-mapping, the process of rendering fully-drawn art and scanned
textures on the walls, floors, and ceilings of an environment, makes the
world much more real, thus bringing the player more into the game experience.
Others have attempted this, but DOOM's texture mapping is fast, accurate,
and seamless. Texture-mapping the floors and ceilings is a big improvement
over Wolfenstein 3-D. With their new advanced graphic development
techniques, allowing game art to be generated much faster, id brings
new meaning to "state-of-the-art".

[3-2]: Non-Orthogonal Walls
===========================
In other games (such as Wolfenstein 3-D), walls were always joined
at ninety degrees to each other, and were always eight feet thick. DOOM's
walls are at many angles, and of any thickness. Walls have see-through
areas, like windows. This allows more natural construction of levels. If
you can draw it on paper, you can see it in the game.

[3-3]: Light Diminishing/Light Sourcing
=======================================
Another touch adding realism is light diminishing. With distance,
your surroundings become enshrouded in darkness. This makes areas seem huge
and intensifies the experience. This also creates some amazing effects;
sometimes the lights go out, and you'll have to look for a light switch or
light amplification visors. Light sourcing allows lamps and lights to
illuminate hallways, explosions to light up areas, and strobe lights to
briefly reveal things near them. These features make the game
frighteningly real.

[3-4]: Variable Height Floors and Ceilings
==========================================
Floors and ceilings can be of any height, allowing for stairs, poles,
altars, plus low hallways and high caves-allowing a great variety for rooms
and halls.
In DOOM, monsters can be shot on levels that are higher or lower than
you are. All you have to do is aim horizontally, and DOOM will do the rest!

[3-5]: Environment Animation and Morphing
=========================================
In DOOM, the world reacts to you. Many surfaces animate.
A glowing wall-plate may change in appearance when you touch it. Radioactive
ooze could seethe and bubble.
"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Spelade Doom en vecka innan jag fick doom3, testade gamecube portningen av det.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Här är lite fakta från en doom-faq från gamefaqs om vad som var nytt och häftigt med Doom:

"------------------------------------------------------------
CHAPTER [3]: What makes DOOM different from Wolfenstein 3-D?
------------------------------------------------------------

[3-1]: Texture-Mapped Environment
=================================
DOOM offers the most realistic environment to date on the PC.
Texture-mapping, the process of rendering fully-drawn art and scanned
textures on the walls, floors, and ceilings of an environment, makes the
world much more real, thus bringing the player more into the game experience.
Others have attempted this, but DOOM's texture mapping is fast, accurate,
and seamless. Texture-mapping the floors and ceilings is a big improvement
over Wolfenstein 3-D. With their new advanced graphic development
techniques, allowing game art to be generated much faster, id brings
new meaning to "state-of-the-art".

[3-2]: Non-Orthogonal Walls
===========================
In other games (such as Wolfenstein 3-D), walls were always joined
at ninety degrees to each other, and were always eight feet thick. DOOM's
walls are at many angles, and of any thickness. Walls have see-through
areas, like windows. This allows more natural construction of levels. If
you can draw it on paper, you can see it in the game.

[3-3]: Light Diminishing/Light Sourcing
=======================================
Another touch adding realism is light diminishing. With distance,
your surroundings become enshrouded in darkness. This makes areas seem huge
and intensifies the experience. This also creates some amazing effects;
sometimes the lights go out, and you'll have to look for a light switch or
light amplification visors. Light sourcing allows lamps and lights to
illuminate hallways, explosions to light up areas, and strobe lights to
briefly reveal things near them. These features make the game
frighteningly real.

[3-4]: Variable Height Floors and Ceilings
==========================================
Floors and ceilings can be of any height, allowing for stairs, poles,
altars, plus low hallways and high caves-allowing a great variety for rooms
and halls.
In DOOM, monsters can be shot on levels that are higher or lower than
you are. All you have to do is aim horizontally, and DOOM will do the rest!

[3-5]: Environment Animation and Morphing
=========================================
In DOOM, the world reacts to you. Many surfaces animate.
A glowing wall-plate may change in appearance when you touch it. Radioactive
ooze could seethe and bubble.
"

Sweeeeeeeeeeet

Va kravet 386:e eller nåt sånt

Permalänk

Jag körde det på en 386:a 16mhz tror jag... utan ljudkort

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaqZ
Någon som vet om de funkar?

jag ska installera det nu, kan posta lite screens om ni vill

EDIT: förutom att det är en helt skum bana som inte verkar gå att klara så e det väl fint, ska se om jag kan få ftp att funka

Edit2: Ftpn funkar och ligge lite dumps där

FTP://public@62.65.120.5

Stänger servern nu...

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Frågan är: vad är det som gör ett spel dåligt. Jag menar DooM 3 är ju inte dålig, självklart kan det vara en besvikelse men om man kolla på grafiken mm så är ju inte själva spelet dåligt, hoppas ni tolkar det rätt.

Visa signatur

64 3500+ socket 939, 512*2 400mhz. 2x Radeon HD 5450 512 GB SLI, Soundblaster Audigy 2 ZS, 160HD